«Ακμάζουν» τα ιδιωτικά ασθενοφόρα

«Ακμάζουν» τα ιδιωτικά ασθενοφόρα

2' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για διακομιδές εντός της Αθήνας, το μέσο «κόμιστρο» είναι τα 70 ευρώ, με τις τιμές να ξεκινούν από τα 40 και 50 ευρώ. Τώρα που έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, κάποια ιδιωτικά ασθενοφόρα έχουν εφοδιαστεί και με POS. Τουλάχιστον αυτό «διαφημίζει» μέσω Διαδικτύου εταιρεία για ιδιωτικά ασθενοφόρα: «Ενδεικτική τιμή διακομιδής: από 40 ευρώ. Τώρα, συναλλαγές και με κάρτα μέσω POS». Για τις διακομιδές από την περιφέρεια προς τα νοσοκομεία της Αθήνας, η τιμή αυξάνει θεαματικά και μπορεί να φτάσει αρκετές εκατοντάδες ευρώ. Εχουν καταγραφεί και περιπτώσεις που η χρέωση έχει φτάσει ακόμα και τις 2.000 ευρώ (!), με «θύματα» κυρίως τουρίστες. Οι διακομιδές με ιδιωτικά ασθενοφόρα, αν και αμφιβόλου νομιμότητας, έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητα του συστήματος υγείας της χώρας και όσο παλαιώνει ο στόλος του ΕΚΑΒ τόσο αυτές καταλαμβάνουν περισσότερο έδαφος.

«Οσο δυσκολεύει η κατάσταση με την έλλειψη ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ τόσο εντείνεται το φαινόμενο των ιδιωτικών ασθενοφόρων», σημειώνει στην «Κ» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Αττικής Γιώργος Μαθιόπουλος. Σε καθημερινή βάση στην Αττική διατίθενται 8-10 ασθενοφόρα για την εξυπηρέτηση τακτικών περιστατικών, δηλαδή διακομιδές για αιμοκάθαρση, εξιτήρια ασθενών που λόγω της πάθησής τους πρέπει να μεταφερθούν υπό ειδικές συνθήκες κ.ά. Εκτιμάται ότι το ΕΚΑΒ εξυπηρετεί περί τα 250 τακτικά περιστατικά ημερησίως. Ειδικά για τα εξιτήρια, η αναμονή για τον ασθενή μπορεί να διαρκέσει αρκετές ώρες. Τα εξιτήρια εκδίδονται αργά το μεσημέρι και ο ασθενής μπορεί να χρειαστεί να περιμένει έως και τις 11 το βράδυ για να έρθει το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Σε αυτές τις περιπτώσεις η εύκολη λύση για όποιον έχει να διαθέσει 40-70 ευρώ είναι το ιδιωτικό ασθενοφόρο. Οι κάρτες τους άλλωστε βρίσκονται παντού. Στους πίνακες ανακοινώσεων των νοσοκομείων, ως αυτοκόλλητα στους ανελκυστήρες ή… με τρόπο αφημένες στο κομοδίνο, στον θάλαμο του ασθενούς που πρόκειται να πάρει εξιτήριο. Και συχνά, ιδιωτικά ασθενοφόρα είναι σταθμευμένα κοντά στα νοσοκομεία αναμένοντας την κλήση από κάποιον ασθενή.

Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ασθενοφόρα μπορούν να έχουν ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικά κέντρα, μονάδες χρόνιας αιμοκάθαρσης, γηροκομεία και ασφαλιστικές εταιρείες για τις ανάγκες των ασθενών τους και χωρίς άμεση ή έμμεση είσπραξη κομίστρου. Και σε κάθε περίπτωση αυτά θα εξυπηρετούν μη επείγοντα περιστατικά. Το ΕΚΑΒ έχει την υποχρέωση του ελέγχου των ιδιωτικών ασθενοφόρων για το εάν τηρούν τις τεχνικές προδιαγραφές. Μάλιστα, από το 2005 έως το 2014 έγκριση καταλληλότητας από το ΕΚΑΒ είχαν λάβει 323 οχήματα. Σύμφωνα με πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας, το οποίο έχει διαβιβαστεί από το καλοκαίρι του 2015 στο υπουργείο Υγείας, υπάρχουν δεκάδες εταιρείες που εκμεταλλεύονται ιδιωτικά ασθενοφόρα τα οποία τους έχουν εκχωρήσει με ιδιωτικό συμφωνητικό οι φορείς που δικαιούνται να λάβουν άδεια και που παρανόμως ζητούν αντικαταβολή κομίστρου, τη στιγμή που αυτή η δραστηριότητα, σύμφωνα με τα υπουργεία Υγείας και Μεταφορών, απαγορεύεται. Οπως αναφέρει ο κ. Μαθιόπουλος, «και αύριο το πρωί θα μπορούσε να λυθεί το θέμα. Το μόνο που χρειάζεται είναι έλεγχοι της Τροχαίας και του ΣΔΟΕ, και μια καταγραφή στις εισόδους των νοσοκομείων των ασθενοφόρων που μπαινοβγαίνουν και των περιστατικών που έχουν κληθεί να διακομίσουν».

Σε κάθε περίπτωση, το φαινόμενο γιγαντώνεται από τις ελλείψεις του ΕΚΑΒ, που λόγω της παλαιότητας του στόλου δεν είναι σε θέση να «βγάλει» περισσότερα ασθενοφόρα στον δρόμο για την εξυπηρέτηση των τακτικών περιστατικών. Είναι χαρακτηριστικές οι πρόσφατες καταγγελίες της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία, σύμφωνα με τις οποίες τα ασθενοφόρα κατά μέσο όρο έχουν διανύσει 600.000 έως 900.000 χιλιόμετρα, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν συχνές και σε κάποιες περιπτώσεις μόνιμες βλάβες. Ενδεικτικά, στον Νομό Αττικής 75 ασθενοφόρα είναι ακινητοποιημένα με μόνιμες βλάβες, ενώ κατά μέσο όρο επιχειρούν σε πρωινή βάρδια 60 ασθενοφόρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή