ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Toni Erdmann *****
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΚΟΜΕΝΤΙ
Σκηνοθεσία: Μάρεν Αντε
Ερμηνείε
ς: Πίτερ Σιμόνιτσεκ, Σάντρα Χίλερ, Τριστάν Πίτερ, Ινγκριντ Μπισού, Τόμας Λόιμπλ

Το «Toni Erdmann» είναι η πιο γκροτέσκ ιστορία πατρικής αγάπης που μας έχει δώσει το σινεμά κατά τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά και ένας κωμικός αυτοσχεδιασμός, καθοδηγούμενος από τη Γερμανίδα σκηνοθέτιδα Μάρεν Αντε, αποκαλυπτικός για το δράμα που ζει μια δυναμική γυναίκα στη σύγχρονη Ευρώπη.

Ο συνταξιούχος Γουίνφριντ Κονράντι φαινομενικά είναι η προσωποποίηση της αποτυχίας, της ιδιορρυθμίας και της δυσλειτουργικότητας. Η εκκεντρικότητά του και το ανατρεπτικό του χιούμορ «τρομάζουν» και ενίοτε ενοχλούν τους γύρω του. Αυτός όμως μάλλον έχει βρει το νόημα της ζωής σε έναν κόσμο επιτηδευμένης ευγένειας και απόλυτης τάξης. Δεν φοβάται το χιούμορ και είναι ανεπαίσθητα μελαγχολικός· τον λυπεί το γεγονός ότι η αγαπημένη του κόρη, η Ινές, που είναι δυναμική και επαγγελματικά επιτυχημένη σύμφωνα με τα σημερινά κοινωνικά στερεότυπα, βυθίζεται στη νεύρωση και τη δυστυχία.

Ο Γουίνφριντ είναι χωρισμένος και ζει με τον γέρικο σκύλο του, Μπίλι, στο Ααχεν. Η Ινές ζει προσωρινά στο Βουκουρέστι, ενώ σχεδιάζει να πάει ακόμη πιο μακριά, στη Σαγκάη. Είναι σύμβουλος σε εταιρεία που κάνει outsourcing ή προωθεί μεταρρυθμίσεις σε στρατηγικούς τομείς τοπικών οικονομιών που έχουν μεγάλο κοινωνικό κόστος. Η ζωή της είναι η δουλειά της, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Οταν θα πεθάνει ο Μπίλι, ο Γουίνφριντ θα πάρει το αεροπλάνο και θα προσγειωθεί απρόσκλητος στο Βουκουρέστι, φέρνοντας σε δύσκολη θέση την Ινές. Επειτα από ένα εφιαλτικό, γι’ αυτήν, Σαββατοκύριακο, o Γουίνφριντ θα πάρει την πτήση της επιστροφής, αφήνοντας στο Βουκουρέστι το alter ego του, τον φανταστικό Τόνι Ερντμαν. Ο Γουίνφριντ, με αυτή την αστεία εικόνα του που έχει κάτι από Τζέρι Λιούις, εισβάλλει στον κόσμο της Ινές. Φαντάζει σαν ένας κλόουν σε αυτοσχεδιαστική παράσταση. Η Ινές, που προσπαθεί να διατηρήσει τον έλεγχο των πραγμάτων, θα φτάσει στα όριά της.

Είναι αξιοθαύμαστος ο τρόπος με τον οποίο η Αντε χειρίζεται την υπερβολή (σε αυτήν εμπεριέχεται το κωμικό στην ταινία) για να προκαλέσει αναταράξεις στην πτήση της ηρωίδας της προς την κορυφή της επαγγελματικής πυραμίδας. Ο Τόνι Ερντμαν κάνει δυσλειτουργικό τον εξωτερικό κόσμο της Ινές, που είναι κενός από αληθινές αξίες, για να αποκαλύψει το εσωτερικό της κενό. Η «μάσκα» του, άλλοτε γελοία και άλλοτε αλλόκοτη, είναι το καμουφλάζ που τον βοηθάει για να αποδομήσει τη δυστυχία της κόρης του. Ο δρόμος για την ευτυχία της, όμως, είναι μακρύς. Το «Toni Erdmann» είναι μια γερμανική «κωμωδία» που αφήνει ασαφές το χάπι εντ. Είναι μια σπάνια ταινία, που απαιτεί την προσοχή του θεατή.

Μετά τον τηλεοπτικό Σέρλοκ Χολμς, ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς φόρεσε τον μανδύα του Doctor Strange, υπερήρωα από τον χάρτινο κόσμο της Marvel. Το «Doctor Strange» (**) του Σκοτ Ντέρικσον δεν θα απογοητεύσει όλους όσοι βρίσκουν συναρπαστική την καταιγιστική δράση στον αφρό της πλημμυρίδας των εφέ. Οι υπόλοιποι θα περάσουν απλώς την ώρα τους ευχάριστα με μια ταινία που έχει ενσωματώσει δάνεια από το «Inception».

Ο Στίβεν Στρέιντζ, διάσημος νευροχειρουργός και ολίγον υπερόπτης, παθαίνει συντριπτικά κατάγματα σε ένα τροχαίο με το αυτοκίνητό του. Υστερα από μήνες, και ενώ έχει ξοδέψει μια περιουσία στους γιατρούς, η υγεία του δεν έχει αποκατασταθεί. Στην απελπισία του πηγαίνει στο Νεπάλ αναζητώντας το μυστηριώδες Κάμαρ Ταζ, όπου μια σοφή γυναίκα βοηθάει τους μαθητές της να διαχωρίσουν την ψυχή από το σώμα τους και να ταξιδέψουν σε παράλληλα σύμπαντα.

Προβάλλονται επίσης το χαμηλότονο μελόδραμα του Τζόσουα Μάρστον «Αγνωστοι» (**½), με τη Ρέιτσελ Βάις και τον Μάικλ Σάνον, και η ιταλική «Μεγάλη αναμονή», δράμα του Πιέρο Μασίνα, με τη Ζιλιέτ Μπινός και τη Λου ντε Λαζ.

 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ