Το παιχνίδι πάει στην Αγρια Δύση

Το παιχνίδι πάει στην Αγρια Δύση

4' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Westworld. «Ο κόσμος της Δύσης» ή «Ο δυτικός κόσμος», όπως θα μπορούσε ελεύθερα να αποδοθεί στα ελληνικά ο τίτλος της νέας σειράς του θαυματουργού HBO, καναλιού που μας έδωσε το «Game of Thrones» και, όπως φαίνεται, αναζητεί ήδη τον διάδοχο του παγκόσμιου τηλεοπτικού φαινομένου. Η μαρκίζα ωστόσο –όπως κάθε μαρκίζα που σέβεται τον εαυτό της– είναι τόσο συγκεκριμένη όσο και παραπλανητική: από τη μια η θρυλική Αγρια Δύση της αμερικανικής παράδοσης κι από την άλλη το σύγχρονο Ουέστ, εκείνο δηλαδή το τεχνολογικό-οικονομικό-κοινωνικοπολιτικό αμάλγαμα που συμβατικά αποκαλούμε «δυτικό κόσμο».

Οι δύο αυτές, διαφορετικές αλλά όχι άσχετες μεταξύ τους, αφηγήσεις συνδυάζονται με ευφάνταστο τρόπο στο «Westworld» του Τζόναθαν Νόλαν, αδελφού του διάσημου Κρίστοφερ και βασικού σεναριογράφου μεγάλων κινηματογραφικών επιτυχιών του τελευταίου όπως τα «Prestige», «Interstellar» και «Σκοτεινός ιππότης».

Συνοπτικά, η νέα σειρά, η οποία αντλεί έμπνευση από το ομώνυμο φιλμ του 1973, μας συστήνει το Westworld, ένα θεματικό πάρκο όπου οι επισκέπτες μπορούν να βιώσουν μια πολύ αληθινή εμπειρία της Αγριας Δύσης αλληλεπιδρώντας με το περιβάλλον και τους κατοίκους του. Οι τελευταίοι δεν είναι άλλοι από τελευταίας τεχνολογίας ανδροειδή (ρομπότ δηλαδή), τα οποία συμμετέχουν σε διάφορα «σενάρια» που υπάρχουν στημένα εκεί, προς τέρψιν των επισκεπτών. Η καθημερινότητα στο πάρκο ξεκινάει με μερικά πρωινά ποτά, συνεχίζεται με κάποια α λα γουέστερν περιπέτεια ενώ γαρνίρεται με μπόλικο σεξ, για να καταλήξει συνήθως σε ένα λουτρό αίματος, με τους επισκέπτες να εξολοθρεύουν δεκάδες ανδροειδή –οι ίδιοι είναι απρόσβλητοι στα πυρά τους– χρησιμοποιώντας εξάσφαιρα και καραμπίνες εποχής. Στο τέλος της μέρας, τα πτώματα μαζεύονται, τα σενάρια ξαναμοντάρονται και η όλη διαδικασία ξεκινάει από την αρχή την επομένη.

Από παντού

Το «Westworld», πίσω από το οποίο βρίσκεται η εταιρεία παραγωγής του λάτρη του φανταστικού Τζ. Τζ. Αμπραμς, αντλεί ολοφάνερα από παντού. Σε αυτό βρίσκει φυσικά κανείς το «Τζουράσικ Παρκ» του Σπίλμπερκ (σε πολύ πιο βίαιη εκδοχή) κι ακόμα το «Truman Show», τα κλασικά γουέστερν και τη «Μέρα της Μαρμότας». Βασική του διαφορά με την ταινία των 70s, όπου πρωταγωνιστούσε ο Γιουλ Μπρίνερ, είναι πως στο επίκεντρο εδώ βρίσκονται οι τεχνητά κατασκευασμένοι «οικοδεσπότες» του πάρκου. Διακεκριμένοι χολιγουντιανοί ηθοποιοί όπως οι Εβαν Ρέιτσελ Γουντ, Θάντι Νιούτον και Τζέιμς Μάρσντεν ερμηνεύουν τους ρόλους νοημόνων και συναισθηματικά ανεπτυγμένων ρομπότ, κατασκευασμένων σε προηγμένους τρισδιάστατους εκτυπωτές και προσεγμένων έως την τελευταία λεπτομέρεια από τους υπεύθυνους λειτουργίας του όλου σόου. Σχεδόν δηλαδή, αφού μια ελαττωματική αναβάθμιση θα περιπλέξει τα πράγματα, ζωντανεύοντας έτσι τον κλασικό τεχνολογικό εφιάλτη της «επανάστασης των μηχανών» ενάντια στον άνθρωπο.

Μέχρι στιγμής πάντως –έχουν προβληθεί τρία επεισόδια– οι κακοί της υπόθεσης δεν είναι εκείνοι που λειτουργούν με μηχανική καρδιά. Αντιθέτως είναι οι άνθρωποι αυτοί που μπαίνουν στο πάρκο για να σκοτώσουν, να βιάσουν, να κλέψουν και γενικώς να βγάλουν όλα τα κατώτερα ένστικτά τους πάνω στους ανυπεράσπιστους οικοδεσπότες, σε μια επίδειξη κτηνωδίας αλλά και αλαζονείας του δημιουργού σε βάρος του πιο θαυμαστού του έργου. Σαν να μην έφτανε αυτό, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο κυνικά στα παρασκήνια. Εκεί οι υπεύθυνοι του πάρκου, σαν υπάλληλοι ενός ιδιότυπου, αποστειρωμένου Αουσβιτς, πειραματίζονται, τροποποιούν ή στέλνουν για απόσυρση το «ζωντανά» (livestock), όπως χαρακτηριστικά αποκαλούν τα ανδροειδή.

Σεξ, βία, μπόλικη δράση, εντυπωσιακά εφέ

Οπως καταλαβαίνει κανείς από το πρώτο κιόλας επεισόδιο, το νέο τηλεοπτικό θρίλερ φαντασίας προσφέρει μπόλικη δράση και εντυπωσιακά οπτικά εφέ –η παραγωγή είναι πολύ πλούσια ακόμα και για τα δεδομένα της σύγχρονης τηλεόρασης– διατηρώντας παράλληλα το αφηγηματικό βάθος και τις φιλοσοφικές του προεκτάσεις. Σε αυτό βέβαια συμβάλλει και το καστ· στο «Westworld» πρωταγωνιστούν ακόμα δύο κινηματογραφικοί θρύλοι: ο Εντ Χάρις ως μυστηριώδης μαυροφορεμένος εκτελεστής και ο Αντονι Χόπκινς, ο οποίος ερμηνεύει τον ρόλο του εμπνευστή του πάρκου, Ρόμπερτ Φορντ. Και μπορεί πριν από μερικά χρόνια κάτι τέτοιο να ήταν μάλλον απίθανο, σήμερα εντούτοις ονόματα όπως του HBO και του Τζ. Τζ. Αμπραμς –μαζί φυσικά και με την πλούσια αμοιβή– είναι ικανά να προσελκύσουν περίπου οποιονδήποτε κινηματογραφικό αστέρα στη μικρή οθόνη.

Στο κινηματογραφικό «Westworld» (1973) του Μάικλ Κράιτον (είναι και ο συγγραφέας του «Τζουράσικ Παρκ»), οι πλούσιοι επισκέπτες ενός θεματικού πάρκου έχουν τη δυνατότητα να ζήσουν τις φαντασιώσεις τους με τη συνδρομή τεχνολογικά εξελιγμένων ρομπότ. Μια δυσλειτουργία του κεντρικού υπολογιστή ωστόσο θα προκαλέσει χάος, με τους επισκέπτες να καταδιώκονται ανηλεώς από ένα ρομπότ-πιστολά της Αγριας Δύσης (Γιουλ Μπρίνερ). Μερικά χρόνια αργότερα ακολούθησε και τηλεοπτική σειρά με τίτλο «Beyond Westworld», η οποία όμως επιβίωσε μόνο για πέντε επεισόδια.

Στη νέα εκδοχή του Τζόναθαν Νόλαν το σατανικό ρομπότ του Μπρίνερ έχει αντικατασταθεί από τον ανθρώπινο, σαδιστικό εκτελεστή του Εντ Χάρις. Επιπλέον, ενώ η παλιά ταινία σύστηνε το πάρκο ως ολοκαίνουργιο τεχνολογικό θαύμα, το σόου του HBO το παρουσιάζει στα τριακοστά του γενέθλια, ένα θέαμα ελαφρώς παρηκμασμένο και επαναλαμβανόμενο –σαν τη σύγχρονη Δύση ίσως (;)– που αναζητά τρόπους να κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού.

Οσο για τα νούμερα της τηλεθέασης, αυτά προς το παρόν είναι πολύ ενθαρρυντικά για το αμερικανικό κανάλι, το οποίο λανσάρει το «Westworld» ως διάδοχο της τωρινής του ναυαρχίδας του «Game of Thrones».

Στη χώρα μας η σειρά προβάλλεται από τα κανάλια Νοvacinema ταυτόχρονα με την Αμερική και σε επανάληψη την επομένη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή