Αποψη: Ζούμε στην ψηφιακή εποχή ή στη λίθινη εποχή;

Αποψη: Ζούμε στην ψηφιακή εποχή ή στη λίθινη εποχή;

6' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

B​​ρέθηκα στη Θεσσαλονίκη στο διάστημα 12 – 14 Οκτωβρίου 2016, σαν ομιλητής στο Thessaloniki Summit. Η ενότητα στην οποία περιλαμβανόταν η ομιλία μου είχε το πομπώδες θέμα «Advancing a Digital Economy for expanding participation and growth», το οποίο μπορεί να μεταφραστεί «Προωθώντας την Ψηφιακή Οικονομία για πιο ενεργή συμμετοχή και ανάπτυξη». Ημουν ο τελευταίος ομιλητής του Συνεδρίου και όπως συμβαίνει συνήθως στα Ελληνικά Συνέδρια όπου κανένας ομιλητής δεν περιορίζεται στον προγραμματισμένο χρόνο, η ώρα ήταν περασμένη, όλοι ήταν κουρασμένοι και πολλοί ήθελαν να φύγουν για να προλάβουν την πτήση τους. Ετσι αποφάσισα να τους χαλαρώσω αποφεύγοντας θεωρητικές προσεγγίσεις στο θέμα και τους περιέγραψα μια διαδικασία από τη σημερινή Ελληνική πραγματικότητα προκειμένου να διαπιστώσουν πόσο έχουμε προχωρήσει στην Ψηφιακή Εποχή και στην Ψηφιακή Οικονομία.

Ανανέωση Διπλώματος Οδήγησης. Δεν γνωρίζω πόσοι από σας έχετε ανανεώσει το Δίπλωμα Οδήγησης τα τελευταία χρόνια, ώστε να έχετε ζήσει την πραγματική εμπειρία της Ελληνικής Γραφειοκρατίας. Θα προσπαθήσω να σας την περιγράψω και να την σχολιάσω και είμαι απολύτως βέβαιος ότι στο τέλος θα σας αποδείξω ότι είμαστε πολύ μακριά από την ψηφιακή εποχή.

Τα νέα Διπλώματα, τα οποία έχουν μέγεθος πιστωτικής κάρτας, εκτυπώνονται εδώ και μερικά χρόνια (νομίζω από το 2008) στην Διεύθυνση Διαβατηρίων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Ισχύουν για 15 χρόνια, αλλά όταν ο κάτοχος του Διπλώματος περάσει τα 65 χρόνια, πρέπει να ανανεώνονται κάθε τρία χρόνια. Ο σχολιασμός που ακολουθεί αφορά την περίπτωση αυτή. Δηλαδή την ανανέωση ενός διπλώματος το οποίο έχει αρχικά εκτυπωθεί από την Διεύθυνση Διαβατηρίων σε μορφή πιστωτικής κάρτας. Ας ξεκινήσουμε από τα έντυπα που απαιτούνται:

1. Πιστοποιητικό υγείας παθολόγου και οφθαλμίατρου. Αν δεν υπάρχει Βιβλιάριο Υγείας απαιτούνται εργαστηριακές εξετάσεις αίματος, σάκχαρο, ουρία, καρδιογράφημα και ακτινογραφία θώρακος.

2. 4 πρόσφατες φωτογραφίες τύπου διαβατηρίου.

3. Φωτοαντίγραφο ισχύοντος διπλώματος οδήγησης.

4. Απλή φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας.

5. Αίτηση Ανανέωσης Διπλώματος Οδήγησης (είναι 6 σελίδες Α4).

6. e-παράβολο των 18 ευρώ (χαρτόσημο και εισφορά υπέρ τρίτων).

7. e-παράβολο των 50 ευρώ για την ανανέωση.

8. e-παράβολο των 30 ευρώ για την εκτύπωση.

9. Δύο e-παράβολα των 10 ευρώ για τους γιατρούς.

Πριν πάμε στην ουσία, θέλω να διατυπώσω μια απορία. Αλήθεια, η «ακτινογραφία θώρακος» σε τι χρησιμεύει; Είμαι βέβαιος ότι κάποια λογικοφανής δικαιολογία θα υπάρχει, αλλά ομολογώ ότι μου είναι αδύνατον να την φανταστώ.

Ξεκινάμε με τις φωτογραφίες. Απαιτούνται 4. Δύο για τους δύο γιατρούς, μία «η οποία δεν σφραγίζεται και επικολλάται (όχι συρραπτικό ή πριτσίνια)» στην Αίτηση Εκτύπωσης και μία επιπλέον μήπως καταστραφεί η φωτογραφία της αίτησης. Ολα αυτά μας φαίνονται φυσιολογικά γιατί δεν έχουμε μάθει να σκεφτόμαστε ψηφιακά. Εδώ και 15 περίπου χρόνια η αναλογική φωτογραφία πέθανε και υποκαταστάθηκε από την ψηφιακή φωτογραφία. Δηλαδή, οι 4 φωτογραφίες που ζητούνται αρχικά θα παραχθούν ψηφιακά και όταν τυπωθούν χάνουμε το ψηφιακό μέρος. Στη συνέχεια όταν θα πάει η αίτησή μας με την φωτογραφία μας στην Διεύθυνση Διαβατηρίων, η φωτογραφία θα σκαναριστεί για να ξαναγίνει ψηφιακή, ώστε να τυπωθεί ψηφιακά στο νέο δίπλωμα! Σας φαίνεται λογική η διαδικασία αυτή; Αποκλείεται. Απλά αντιγράψαμε την αρχαία διαδικασία όταν η αναλογική φωτογραφία επικολλόταν στο δίπλωμα και δεν υπήρχε η ψηφιακή φωτογραφία.

Πάμε παρακάτω. Μας ζητείται «φωτοαντίγραφο ισχύοντος διπλώματος». Ούτε αυτό μας ξενίζει. Αν όμως διερωτηθείτε ποιος τύπωσε το ισχύον δίπλωμα, θα καταλάβετε αμέσως το παράλογο του αιτήματος. Το ισχύον δίπλωμα δημιουργήθηκε σε ψηφιακή μορφή από αυτόν που το τύπωσε αρχικά, δηλαδή την Διεύθυνση Διαβατηρίων και τώρα η ίδια Διεύθυνση μας το ζητάει ξανά σε φωτοτυπία, δηλαδή και πάλι αναλογικά!

Στην Αίτηση για την Εκτύπωση του Διπλώματος ζητείται να γράψουμε το όνομα και το επίθετο με λατινικούς χαρακτήρες και διάφορα άλλα στοιχεία τα οποία θα τυπωθούν στο νέο Δίπλωμα. Μα αφού όλα αυτά τα στοιχεία τα είχαν για την εκτύπωση του διπλώματος που λήγει, γιατί μας τα ζητούν ξανά; Και φυσικά εκτός από τον κόπο μας να τα συμπληρώσουμε, κάποιος υπάλληλος θα πρέπει να τα πληκτρολογήσει εκ νέου ώστε να τυπωθούν στο νέο δίπλωμα!

Τέλος, ζητείται και η υπογραφή μας σε ειδικό πλαίσιο, η οποία και πάλι θα σκαναριστεί για να τυπωθεί στο νέο δίπλωμα. Μα και αυτή την είχαν ήδη σε ψηφιακή μορφή από το προηγούμενο Δίπλωμα. Γιατί την ζητάνε ξανά και πρέπει να ξαναγίνουν όλες οι διαδικασίες για να την ψηφιοποιήσουν;

Η απάντηση σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα και στις περιττές διαδικασίες πιθανότατα να βρίσκεται σε μια μικρή υποσημείωση, η οποία περιλαμβάνεται στα έντυπα για την Ανανέωση. Τι λέει αυτή η σημείωση; «Διάρκεια τήρησης αρχείου βεβαιώσεων και πιστοποιητικών: Εξι (6) μήνες [άρθρο 13 ν.349/3006 (Α΄ 207)». Υποψιάζομαι ότι ο πολύ υψηλός δείκτης προστασίας προσωπικών δεδομένων (που μόνο κατ’ όνομα έχουμε στην Ελλάδα) έχει επιβάλει την καταστροφή των αρχείων μετά από 6 μήνες. Δηλαδή, έχουμε όλα τα στοιχεία ψηφιακά, τυπώνουμε το δίπλωμα και μετά τα καταστρέφουμε και στην ανανέωση τα ζητάμε ξανά και μάλιστα αναλογικά για να τα κάνουμε ξανά ψηφιακά με κόπο και κόστος!

Αν υπάρχει το άκρον άωτον της γραφειοκρατίας, νομίζω ότι αυτή είναι η περίπτωση. Με άλλα λόγια, είναι σαν να αγοράζουμε ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο τελευταίας τεχνολογίας και επιστρατεύουμε δύο μουλάρια για να το σέρνουν γιατί έτσι κάναμε με τα αμάξια που κυκλοφορούσαμε στο παρελθόν. Να γιατί φτάσαμε εδώ που είμαστε. Δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από το παρελθόν, ούτε να εκμεταλλευτούμε την σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία.

Πώς θα έπρεπε να είναι η διαδικασία ανανέωσης; Δέχομαι ότι η αρχική εκτύπωση του Διπλώματος μπορεί να περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω έντυπα και διαδικασίες ώστε να εξασφαλίζονται η ταυτοπροσωπία και η ικανότητα του οδηγού. Αλλά η ανανέωση, ειδικά για τους ανθρώπους άνω των 65 ετών, που πρέπει να γίνεται κάθε τρία χρόνια, μπορεί και πρέπει να απλοποιηθεί. Ευτυχώς το Δίπλωμα Οδήγησης περιλαμβάνει έναν μοναδικό αριθμό, ο οποίος παραμένει σταθερός σε κάθε ανανέωση. Με αυτόν τον μοναδικό αριθμό αναφοράς, ο πολίτης μπορεί να υποβάλει ηλεκτρονικά την αίτησή του. Ο φωτογράφος μπορεί να στείλει ηλεκτρονικά την ψηφιακή φωτογραφία του πολίτη συνδέοντάς την με τον μοναδικό αριθμό. Ομοίως και οι δύο γιατροί μπορούν να πιστοποιήσουν ηλεκτρονικά την ικανότητα του πολίτη, με την χρήση του μοναδικού αριθμού. Τέλος, ο πολίτης μπορεί να πληρώσει ηλεκτρονικά τα παράβολα και να τα συνδέσει με την αίτησή του. Η Διεύθυνση Διαβατηρίων να ανασύρει από τα αρχεία της όλα τα απαιτούμενα στοιχεία τα οποία ήδη διαθέτει ψηφιακά (με την προϋπόθεση ότι τα διατηρεί και δεν τα καταστρέφει), να τα ενημερώσει με τα νέα στοιχεία (φωτογραφία, νέα ημερομηνία λήξεως κλπ), να τυπώσει το Δίπλωμα και να το αποστείλει στον πολίτη. Αποτέλεσμα: Δεν τυπώθηκε κανένα χαρτί. Δεν τυπώθηκε καμία φωτογραφία. Δεν σκαναρίστηκε ούτε η φωτογραφία ούτε η υπογραφή. Δεν μετακινήθηκε κανένα έγγραφο και ο πολίτης μετακινήθηκε μόνο για την φωτογράφηση και για τους γιατρούς. Καταργήσαμε περιττές διαδικασίες και γλιτώσαμε άπειρες εργατοώρες (σκανάρισμα, καταχώρηση στοιχείων) με αποτέλεσμα η Ανανέωση να είναι πολύ φθηνότερη από την αρχική έκδοση, όπως θα έπρεπε να είναι.

Αν νομίζετε ότι «αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα», σας πληροφορώ ότι έτσι γίνονται σε άλλες χώρες. Το χειρότερο όμως είναι το γεγονός ότι έχουμε αλλοτριωθεί τόσο πολύ με την Ελληνική Γραφειοκρατία, ώστε δεχόμαστε χωρίς καμία διαμαρτυρία την παραπάνω σαδιστική διαδικασία, σαν να είναι εντελώς φυσιολογική.

Μια περίληψη των παραπάνω είπα στο Συνέδριο, για να μην βαυκαλιζόμαστε ότι ζούμε στην Ψηφιακή Εποχή. Είμαστε στην Λίθινη εποχή (στο Δημόσιο) και θα παραμείνουμε σε αυτήν, όσο σχεδιάζουμε διαδικασίες που περιλαμβάνουν όσο το δυνατόν περισσότερους υπαλλήλους για να τις διεκπεραιώνουν, αντί να εκμεταλλευτούμε την τεχνολογία και να απλοποιήσουμε την ζωή μας.

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή