ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ*

Θράκη: το επόμενο βήμα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

​​Η αμφισβήτηση της Συνθήκης της Λωζάννης από τον Ταγίπ Ερντογάν είναι η κορύφωση μιας αναθεωρητικής πολιτικής που ξεδιπλώνεται μεθοδικά τα τελευταία χρόνια, με αναφορά όχι μόνο στο εσωτερικό του ακροατήριο, ούτε φυσικά μόνο στην Ελλάδα. Απευθύνεται κυρίως στη διεθνή κοινότητα, προειδοποιώντας ότι την πίεση που δέχεται στα ανατολικά του σύνορα με το Κουρδικό δεν θα διστάσει να τη μεταφέρει ως ένταση δυτικά, στοχοποιώντας μεταξύ άλλων (Βαλκάνια, Αιγαίο) και τη Θράκη, όπου διαβιοί η θρησκευτική μουσουλμανική μειονότητα (τουρκογενείς, Πομάκοι και Αθίγγανοι), την οποία συστηματικά η διπλωματία της γείτονος, χρησιμοποιώντας θρησκεία και γλώσσα, επιδιώκει να την «τουρκοποιήσει».

Αντιπροσωπευτικές κινήσεις αυτής της στρατηγικής είναι:

1. Η επιμονή της Αγκυρας για άμεσα εκλεγμένους μουφτήδες, κάτι που δεν συμβαίνει σε σχεδόν καμία ισλαμική χώρα, ούτε καν στην Τουρκία. Δηλαδή η δημιουργία πολιτικοθρησκευτικής ηγεσίας.

2. Η επανεμφάνιση στις τελευταίες Ευρωεκλογές του μειονοτικού εθνικιστικού κόμματος DEB, του αειμνήστου ανεξάρτητου βουλευτή Αχμέτ Σαδίκ, που κυριάρχησε στη Θράκη το 2014, επιτυγχάνοντας την πρώτη θέση στη Ροδόπη με 41,68%, την πρώτη θέση στην Ξάνθη με 25,89% και την τρίτη θέση συνολικά στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης με 12,23%.

3. Η διοργάνωση στην Κομοτηνή στις 14 Μαΐου 2015, επέτειος ενσωμάτωσης της Θράκης στον εθνικό κορμό (sic), διεθνούς συνεδρίου του FUEN, δηλαδή της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας των μειονοτικών κομμάτων της Ε.Ε. Στο συνέδριο αυτό, εκτός από την ανάπτυξη των ευρωπαϊκών και διεθνών σχέσεων του DEB, επιδιώχθηκε η προσέγγιση με περίεργους κύκλους φιλοσκοπιανών της Μακεδονίας, με μειονοτικούς της Δωδεκανήσου, με Τσάμηδες, με οργανώσεις ισλαμιστών μεταναστών από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη κ.ά.

4. Η συστηματική προσπάθεια εκλογικής χειραγώγησης του μειονοτικού εκλογικού σώματος (μέσω του τουρκικού προξενείου, των ψευτομουφτήδων, τουρκικών ΜΜΕ, χρηματοδοτήσεων κ.ά.), με στόχο την αύξηση της επιρροής ή την απόλυτη κυριαρχία όχι μόνο στην Αυτοδιοίκηση αλλά και στην κοινοβουλευτική εκπροσώπηση. Αυτό στην πράξη στρεβλώνει την ελεύθερη δημοκρατική έκφραση των πολιτών ανεξαρτήτως θρησκείας και καταστρέφει τη δίκαιη και ισόρροπη κοινοβουλευτική εκπροσώπηση των σύνοικων στοιχείων, χριστιανών και μουσουλμάνων (όπως συνέβη στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015 στη Ροδόπη, που εκπροσωπείται μόνο από μειονοτικούς στο Κοινοβούλιο), με συνέπεια να ανοίγει η πόρτα για επικίνδυνους εθνικισμούς και φονταμενταλισμούς στη Θράκη, που μέχρι τώρα ήταν χώρος συνάντησης και δημιουργικής συνεργασίας διαφορετικών θρησκειών και πολιτισμών.

5. Η συμβολική τοποθέτηση από τον Ταγίπ Ερντογάν, μετά το πραξικόπημα, στη σημαντική θέση του υπουργού Εσωτερικών της γείτονος ενός ικανού συνεργάτη του που γνωρίζει πολύ καλά τη Δυτική Θράκη, γιατί κατάγεται από τα Αρριανά Ροδόπης.

Ολα αυτά, συνδυασμένα με την άμεση ή έμμεση αναφορά του Τούρκου προέδρου σε «δημοψήφισμα στη Δυτική Θράκη» ή σε «σύνορα της καρδιάς που διαφοροποιούνται από τα υφιστάμενα σύνορα», προωθούν μια λογική «συνδιοίκησης στη Θράκη» και δεν αφήνουν πλέον περιθώρια στην Αθήνα ούτε για υπεκφυγές ούτε βέβαια για άλλα λάθη ή αδιαφορία.

Η κρίση τα προηγούμενα χρόνια, συνδυασμένη με φαύλες επιλογές του Εθνικού Κέντρου, αποδυνάμωσε την ακριτική περιφέρεια:

• Καταργήθηκαν στην πράξη τα αναπτυξιακά κίνητρα με αποτέλεσμα την εκτίναξη της ανεργίας. Χρωστούν από το 2010 πάνω από 260 εκατ. ευρώ στις βιομηχανίες της περιοχής.

• Υποβαθμίστηκε το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Μειώθηκαν τμήματα και φοιτητές και συρρικνώθηκε ο προϋπολογισμός του από 17,5 εκατ. το 2008 σε 5,8 εκατ. ευρώ σήμερα.

• Εκλεισαν ή υποβαθμίστηκαν οι Σχολές Αστυνομίας.

• Πάγωσαν τα προγράμματα για τους παλιννοστούντες ομογενείς.

• Διαλύεται η τοπική αγορά από φόρους ή άδικους ελέγχους.

• Καθηλώνεται λόγω του κόστους παραγωγής ο αγροτικός τομέας.

• Απογυμνώνεται η περιοχή από τους νέους, κυρίως επιστήμονες.

• Εξαιτίας όλων αυτών, μετά το 2011 μεταβάλλεται ραγδαία ο πληθυσμιακός συσχετισμός μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων υπέρ των δεύτερων.

Η αδιαφορία και τα λάθη της πολιτείας τα τελευταία χρόνια αφήνουν χώρο για έξωθεν παρεμβάσεις στη Θράκη και απειλούν να καταστρέψουν ένα μοναδικό πρότυπο ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας που οικοδόμησαν όλοι μαζί, χριστιανοί και μουσουλμάνοι. Η κοινωνία αυτή σεβάστηκε απόλυτα τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα. Απομόνωσε κάθε ακραία εθνικιστική συμπεριφορά και εξαφάνισε κάθε ίχνος φονταμενταλισμού με ελληνοευρωπαϊκό διαβατήριο. Κάθε φορά δε που την προσδιόριζε η «εμπιστοσύνη», μετέτρεπε τη Θράκη από «πύλη» σε «γέφυρα φιλίας» της Ευρώπης προς την Ανατολή. Η γεωπολιτική αναβάθμιση της Θράκης σήμερα (ενεργειακός διάδρομος TAP, εμπορικός κόμβος, εκπαιδευτικό κέντρο ΔΠΘ, περιβαλλοντικό και πολιτιστικό πάρκο, σημείο συνάντησης θρησκειών, πολιτισμών, αγορών) την καθιστά τον «νωτιαίο μυελό της Ελλάδας», που μπορεί τα επόμενα χρόνια ή να σηκώσει στην πλάτη της την ανασυγκρότηση της εθνικής οικονομίας και την επιστροφή της Ελλάδας σε ρόλο περιφερειακού πρωταγωνιστή ή να κληροδοτήσει στη νεότερη γενιά το μεγαλύτερο εθνικό ζήτημα.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να συμβεί το πρώτο και να αποτραπεί το δεύτερο είναι η υπέρβαση μικρόνοων διχασμών, προσωπικών παθών και συμφερόντων, μικροκομματικών λογικών και η αντικατάστασή τους από τη λογική της εθνικής συνεννόησης. Για τον λόγο αυτό θεωρώ πολύ σημαντική εξέλιξη την υιοθέτηση, τόσο από την κυβέρνηση όσο και από την αντιπολίτευση, της πρότασης που κατέθεσα από το 2014 μαζί με 40 βουλευτές του ελληνικού Κοινοβουλίου, για τη σύσταση «Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάδειξη και την Ανάπτυξη της Θράκης».

Η Θράκη πρέπει επιτέλους να μας ενώσει...

*Ο δρ Ευριπίδης Στ. Στυλιανίδης είναι επισκέπτης καθηγητής Νομικής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, πρώην υπουργός, τέως βουλευτής Ροδόπης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ