ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Moody’s προειδοποιεί με υποβάθμιση τη Βρετανία

Αποσκοπώντας στην οικονομική σταθερότητα, ο Βρετανός υπουργός Οικονομικών Φίλιπ Χάμοντ υποσχέθηκε ότι θα υπάρξει ευελιξία στη διαχείριση του προϋπολογισμού εάν χρειαστεί να αυξηθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δυσοίωνες προμηνύονται οι εξελίξεις για τη Βρετανία, έπειτα από την προειδοποίηση της Moody’s για υποβάθμιση της οικονομίας εάν δεν εξασφαλίσει η κυβέρνηση της Τερέζα Μέι εναλλακτική συμφωνία για την πρόσβαση της χώρας στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά μετά το «διαζύγιο» με τις Βρυξέλλες. Αποσκοπώντας στην οικονομική σταθερότητα, ο Βρετανός υπουργός Οικονομικών Φίλιπ Χάμοντ υποσχέθηκε ότι θα υπάρξει ευελιξία στη διαχείριση του προϋπολογισμού εάν χρειαστεί να αυξηθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα, όπως αποκάλυψε ανώνυμη πηγή στη βρετανική εφημερίδα Financial Times. Σαφέστερη εικόνα αυτής της δημοσιονομικής ευελιξίας πρόκειται να δοθεί κατά την προγραμματισμένη ανακοίνωση μέτρων στήριξης για την οικονομία στις 23 Νοεμβρίου. «Ο υπουργός έχει ξεκαθαρίσει πως ήμαστε αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή αβεβαιότητα», δήλωσε ο προαναφερόμενος αξιωματούχος που θέλησε να μη γίνει γνωστό το όνομά του.

Εν τω μεταξύ, η πτώση της στερλίνας δημιουργεί ανησυχίες για μία απότομη αύξηση του πληθωρισμού όσο Λονδίνο και Βρυξέλλες θα συζητούν τους όρους του «διαζυγίου» τους.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Εθνικού Ινστιτούτου Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών (NIESR), οι τιμές θα αυξηθούν ραγδαία το 2017. Ηδη η Apple, η Microsoft και άλλες εταιρείες στο λιανικό εμπόριο έχουν ανακοινώσει αύξηση των τιμών τους. Το NIESR προειδοποιεί πως ο πληθωρισμός μπορεί ακόμη και να τετραπλασιαστεί στο 4% το β΄ εξάμηνο του 2017 από προηγούμενη εκτίμηση για 3% που είχε διατυπωθεί τον Αύγουστο. Ο δείκτης τιμών καταναλωτή ενισχύθηκε στο 1% τον Σεπτέμβριο από το 0,6% τον Αύγουστο, όπως ανακοίνωσε τον Οκτώβριο η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία.

Η κυβέρνηση έχει δεχθεί κριτική για το γεγονός πως ήταν απροετοίμαστη μετά το δημοψήφισμα του Brexit της 23ης Ιουνίου, οπότε οι Βρετανοί αποφάσισαν να αποχωρήσουν από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ακόμη και το σχέδιο της επιδότησης των αυτοκινητοβιομηχανιών, ως αντιστάθμισμα του κόστους των δασμών για τις ευρωπαϊκές εξαγωγές στη «μετα-Brexit εποχή», φαίνεται να καταρρέει σαν χάρτινος πύργος, λόγω του υψηλού κόστους για την κυβέρνηση. Σύμφωνα με αναλυτική μελέτη του πρακτορείου Reuters, το εκτιμώμενο κόστος αυτών των επιδοτήσεων υπερβαίνει το μισθολογικό κόστος όλων των Βρετανών εργαζομένων στις αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας, από τη Nissan και την Toyota μέχρι την Aston Martin και τη Rolls-Royce. Για παράδειγμα, η «αποζημίωση» της Nissan για ταρίφες 10% σε εξαγωγές στην Ε.Ε. θα κυμαινόταν στις 290 εκατ. στερλίνες, ετησίως. Το μισθολογικό κόστος της Nissan στη Βρετανία έφθασε τις 288 εκατ. στερλίνες το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οικονομολόγοι τονίζουν πως το μέγεθος των επιδοτήσεων είναι τεράστιο και εφιστούν την προσοχή στην αναγκαιότητα επίτευξης συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου με την Ε.Ε.

Η κ. Μέι αναμένεται να επικαλεσθεί το άρθρο 50 της Συνθήκης της Λισσαβώνας έως τον Μάρτιο του 2017. Αμέσως μετά την υποβολή της αίτησης ενεργοποιείται προθεσμία διετίας για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Πιθανώς να καταλήξουν σε μιαν άλλη εμπορική συμφωνία, αλλά σήμερα επικρατεί σύγχυση για την τύχη των διαπραγματεύσεων. Ουδείς γνωρίζει εάν οι μεταξύ τους σχέσεις θα διακοπούν απότομα ή εάν θα υπάρξει εναλλακτική εμπορική σχέση στα πρότυπα του νορβηγικού ή ελβετικού μοντέλου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ