ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ασφυκτικές πιέσεις του Γκριμάλντι στους μετόχους της Hellenic Seaways

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Το μόνο σίγουρο είναι πως η αντιπαράθεση έχει ανεβάσει την αξία της συμμετοχής του 40% της Tράπεζας Πειραιώς στην Hellenic Seaways (HSW).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την έναρξη μιας νέας εποχής συγκέντρωσης, μέσω εξαγορών, της ευρωπαϊκής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής, προανήγγειλε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι. Ο ισχυρός άνδρας του ομώνυμου ιταλικού ομίλου, πρόεδρος των Μινωικών Γραμμών και επικεφαλής της Confitarma, της Ενωσης Ιταλών Εφοπλιστών, εντάσσει σε αυτό το πλαίσιο την προσπάθειά του να αποκτήσει και τον έλεγχο της Hellenic Seaways (HSW), της οποίας ποσοστό άνω του 48% ελέγχει ήδη.

Τώρα η μάχη του με τους μετόχους μειοψηφίας, που έχουν συσπειρωθεί γύρω από το σημερινό management του Αντώνη Αγαπητού –το οποίο στηρίζεται και από την Τράπεζα Πειραιώς, που ελέγχει το 40%– λαμβάνει νέες διαστάσεις: οι καταγγελίες Γκριμάλντι για παράνομες ενέργειες στην τελευταία τακτική γενική συνέλευση, κατά την οποία «εξοστρακίστηκαν» οι εκπρόσωποί του από το διοικητικό συμβούλιο, κλιμακώνουν την αντιπαράθεση. Κατά των αποφάσεων αυτών, της HSW, αποκάλυψε πως έχει καταθέσει στα ελληνικά δικαστήρια αγωγή άνω των 400 σελίδων.

Η πλευρά της υπό των Αντώνη Αγαπητό διοίκησης της HSW σήκωσε το γάντι και όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν κύκλοι της, οι κατηγορίες του Γκριμάλντι «συζητήθηκαν μεταξύ άλλων και στο δικαστήριο των ασφαλιστικών μέτρων που ζήτησε, τα οποία και απορρίφθηκαν». «Την ίδια τύχη θα έχει και η αγωγή των 400 σελίδων που έχει καταθέσει», απαντούν.

Αντιπαράθεση

Το μόνο σίγουρο είναι, πάντως, πως η αντιπαράθεση αυτή έχει ανεβάσει την αξία της συμμετοχής του 40% της Πειραιώς στην HSW. Αυτό αναφέρουν κύκλοι της αγοράς που επικαλούνται τη μέση τιμή κτήσης των 3 ευρώ που έχουν καταβάλει οι Μινωικές για την απόκτηση, από τον Φεβρουάριο και έπειτα, του επιπλέον 14,5%, το οποίο προστέθηκε στο 33,5% που ήδη είχε. Η τράπεζα έχει σε εξέλιξη διεθνή διαγωνισμό για την αξιοποίηση αυτού του 40% που ελέγχει.

Διαγωνισμό στον οποίο ο Εμανουέλε Γκριμάλντι δηλώνει πως έχει εκφράσει επίσημα το ενδιαφέρον του αλλά το αμφισβητούν στην HSW, αναφέροντας πως «ουδέποτε υπέβαλε γραπτή οικονομική προσφορά». Από την πλευρά των Μινωικών επισημαίνεται, πάντως, πως ο διαγωνισμός δεν έχει καν καταληκτική ημερομηνία. Αλλες πηγές θεωρούν πως όλα αυτά γίνονται για να κερδηθεί χρόνος ώστε να βρεθεί άλλος, τρίτος επενδυτής, ενδεχομένως επενδυτικό κεφάλαιο και όχι ακτοπλοϊκή, ώστε «να μην πέσει στα χέρια του Ιταλού η εταιρεία».

Ο Ιταλός εφοπλιστής, όμως, ξέρει να παίζει αυτό το παιχνίδι καλά.

Αλλωστε έχει εξαγοράσει και θα συνεχίσει να εξαγοράζει, όπως δηλώνει, σειρά εταιρειών ανά την υδρόγειο. Ετσι, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Κ», στο πλαίσιο συνεδρίου που διοργάνωσε το group του το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στη Βενετία, ξεκαθάρισε πως «είμαι έτοιμος να πληρώσω αδρά (σ.σ.: «enormous premium») το 2% των μετοχών της Hellenic Seaways που θα μου δώσει τον έλεγχό της αλλά έπειτα από αυτό δεν θα προσφέρω ούτε σεντ περισσότερο από τη δίκαιη αποτίμησή τους».

Με αυτό τον τρόπο η μάχη για την HSW περνά σε νέο πεδίο εντονότερης αντιπαράθεσης, καθώς από τις Μινωικές εξηγούν πως αγοράζουν μετοχές από μικρομετόχους «κάθε μέρα που περνά», ενώ το αντίπαλο στρατόπεδο εμφανίζεται ψύχραιμο πως «ο Ιταλός δεν μπορεί να πάρει τον έλεγχο».

Συγκέντρωση

Ομως ο Γκριμάλντι φαίνεται να βλέπει μια μεγαλύτερη εικόνα: μιλάει για ανάγκη συγκέντρωσης του κατακερματισμένου διεθνώς κλάδου της ακτοπλοΐας προκειμένου να μπορέσουν να γίνουν οι επενδύσεις που χρειάζεται η βιομηχανία. Εκτιμά, όπως λέει, ότι δεν τίθεται θέμα ανταγωνισμού από μια τέτοια διαδικασία εξαγορών και κατονομάζει εκτός από τον όμιλό του ως δυνητικούς αγοραστές και άλλες ευρωπαϊκές ακτοπλοϊκές (Stena, P&O) μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνει και την ελληνική Attica Group.

Βέβαια, το κατά πόσον η επόμενη μέρα της ελληνικής ακτοπλοΐας ειδικά επιφυλάσσει έναν κύκλο συγκέντρωσης, ακριβώς όπως αυτός που σκιαγραφεί ο πρόεδρος της Confitarma, μένει ακόμα να φανεί.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ