ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Συνέργειες υπόσχεται η νέα υπουργός Πολιτισμού

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

Η ύπαρξη κονδυλίων «δεν είναι πάντα απαραίτητη», είπε η νέα υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καλλιεργημένη, σοβαρή, μαχητική, καταξιωμένη σε δύσκολους ρόλους, η ηθοποιός Λυδία Κονιόρδου μένει να δοκιμαστεί σε έναν ακόμη ρόλο, αυτόν της υπουργού Πολιτισμού. Και είναι πολλοί οι συνάδελφοί της που αναθάρρησαν ακούγοντας την είδηση της υπουργοποίησής της, υπολογίζοντας ότι γνωρίζει τα προβλήματα του θεατρικού κόσμου, στον οποίο η ανεργία ανέρχεται σε ποσοστό 95%.

Ωστόσο, σ’ αυτήν τη θέση, η νέα υπουργός πρέπει να καταπιαστεί με διάφορα ζητήματα· όπως οι βελτιώσεις του χορηγικού νόμου, οι έγκαιρες εντάξεις έργων στο νέο ΕΣΠΑ, η ολοκλήρωση μεγάλων υποδομών (Εθνική Πινακοθήκη, ΕΜΣΤ, Μέγαρο Λοβέρδου-Τσίλλερ, Ακροπόλ Παλάς κ.ά), η μεταφορά της Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Κυρίως, όμως, να αναπτύξει συνέργειες που για την Αριστερά εκ προοιμίου φαντάζουν «αμαρτωλές»: επιχειρηματικότητα και διαχείριση.

Στις πρώτες δηλώσεις της, χθες, στο υπουργείο Πολιτισμού ήταν φειδωλή. Εδωσε, ωστόσο, το στίγμα της. Μίλησε για «συστράτευση όλων των δυνάμεων», ώστε ο πολιτισμός –η αιχμή της χώρας– να μπορεί να διαδραματίσει ρόλο σύνδεσης για έναν κοινό στόχο.

«Η σύνδεση του πολιτισμού αφενός με την παιδεία, το μέλλον του τόπου, αφετέρου με τον τουρισμό, την παραγωγικότητα, μέσα από ήπιους τρόπους, μέσα από τις δυνάμεις που έχει ο τόπος. Να αναδείξει τα δικά του προϊόντα, τις δικές του ιδιαιτερότητες, μέσα από μια υγιή επιχειρηματικότητα, και παράλληλα να στοχεύει ως μια γενικότερη φιλοσοφία στην αειφόρο ανάπτυξη. Θέλουμε να συνδυάσουμε αυτούς τους τομείς, ώστε να δημιουργήσουμε ένα πλέγμα συνεργειών και συνεργασιών προς έναν κοινό στόχο». Η ύπαρξη κονδυλίων «δεν είναι πάντα απαραίτητη». Μπορούν να εξοικονομηθούν με τις συνέργειες.

Νωρίτερα, ο κ. Μπαλτάς επιχείρησε έναν απολογισμό βάζοντας σε ένα καζάνι απόψεις, σχέδια, ιδέες, έργα που ολοκληρώθηκαν. Είπε ότι δεν ήταν καθόλου δεδομένο ότι το Μέγαρο Μουσικής θα περάσει στο Δημόσιο, ότι το ΕΜΣΤ θα ανοίξει τις περιοδικές του εκθέσεις, ότι θα προχωρήσει η συγχώνευση των τριών μουσείων στη Θεσσαλονίκη, ότι θα γίνει Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου το καλοκαίρι.

«Ενταση» χαρακτήρισε την περίοδο της αναταραχής που έζησε το Εθνικό Θέατρο ανάμεσα στον καλλιτεχνικό διευθυντή και το Δ.Σ. και στη συνέχεια απαρίθμησε τα σχέδια περί Συμβουλίου Τεχνών, Γραμματείας Σύγχρονου Πολιτισμού, ανέφερε ότι η απορρόφηση του ΕΣΠΑ επί των ημερών του από 55% έφθασε στο 97% και πολλά ακόμη.

Οσο για τις εκκρεμότητες που αφήνει, αυτές είναι μεταξύ άλλων: εκκαθάριση του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (OΠΕΠ), έλεγχος δεκαετίας στο Ταμείο Αλληλοβοηθείας, η συζήτηση που άνοιξε για το ιδιότυπο καθεστώς του Μουσείου της Ακρόπολης, οι διαγωνισμοί του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ), το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το πρόγραμμα εξορθολογισμού των επιχορηγήσεων, η ενιαία τιμή του βιβλίου κ.ά.

Ομως τα λόγια δεν αλλάζουν βαθιά ριζωμένες θέσεις. Το ερώτημα για τον κ. Μπαλτά είναι: τι είδους ανάπτυξη απαιτείται σε μια χώρα που είναι ένα μεγάλο ανοικτό μουσείο; «Είναι πολιτικό ερώτημα που οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε όχι σε ιδανικές συνθήκες αλλά σε συνθήκες, όπως λέει ο Μαρξ, κληρονομημένες από το παρελθόν. Με ριζική διαφωνία στον τρόπο που αντιμετωπιζόταν στο παρελθόν και από την πολιτεία και από το υπουργείο Πολιτισμού».

Οσο για τους επενδυτές: «Θα καταλάβουν ότι η Ελλάδα είναι brand name συγκεκριμένο. Αυτό προσδίδει υπεραξία και άρα πρέπει να πληρώσουν το πλεονέκτημα. Δεν γίνεται η Ελλάδα ριβιέρα της Ευρώπης». Αν το καταλάβουμε, «μπορούμε να συνεννοηθούμε μια χαρά». Ολα αυτά ειπώθηκαν για τα σχέδια στην Πύλο, το μετρό Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ