ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο Ελτον Τζον «κρεμάει» τη συλλογή φωτογραφιών του στην Tate Modern

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

Dorothea Lange, «Migrant Mother» (1936). Aπό τη συλλογή του Ελτον Τζον.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μουσικός, συνθέτης, περφόρμερ, εκατομμυριούχος και φιλάνθρωπος, ο Ελτον Τζον είναι πια εξοικειωμένος τόσο με τη θετική όσο και την αρνητική δημοσιότητα, αφού οι εκκεντρικές εμφανίσεις και οι δηλώσεις του συνήθως προκαλούν ανάμεικτες αντιδράσεις. Κανένας όμως δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ποιότητα της φωτογραφικής του συλλογής, δείγματα της οποίας εκτίθενται από σήμερα στην γκαλερί Tate Modern του Λονδίνου.

Τα τελευταία 25 χρόνια, ο σερ Ελτον και ο σύζυγός του, Ντέιβιντ Φέρνις, έχουν ξοδέψει ένα σημαντικό κομμάτι της περιουσίας τους στην αγορά έργων τέχνης, και κυρίως φωτογραφιών τραβηγμένων στο πρώτο μισό του περασμένου αιώνα από τους κορυφαίους εκπροσώπους του μοντερνισμού, μεταξύ των οποίων η Ντοροθέα Λανγκ, ο Γουόκερ Εβανς, ο Αντρέ Κερτέζ, η Ιμοτζεν Κάνινγχαμ και φυσικά ο Μαν Ρέι.

«Θέλω οι επισκέπτες της έκθεσης να φύγουν σκεπτόμενοι τους καλλιτέχνες πίσω από αυτές τις εικόνες, γεμάτοι θαυμασμό για τους πειραματισμούς τους και το γεγονός ότι άλλαξαν οριστικά τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο», ήταν η δήλωση του Αγγλου μουσικού ενόψει των εγκαινίων της έκθεσης, η οποία τιτλοφορείται «The Radical Eye: Modernist Photography from the Sir Elton John Collection». «Ελπίζω ότι θα βιώσουν τόση χαρά βλέποντας αυτά τα έργα, όση βίωσα κι εγώ όταν τα ανακάλυψα», προσέθεσε.

Πρωταγωνιστική θέση στην έκθεση καταλαμβάνει η σειρά πορτρέτων του Μαν Ρέι, που παρουσιάζονται πρώτη φορά ως σύνολο και απεικονίζουν εξέχουσες φυσιογνωμίες του 20ού αιώνα, όπως ο Πάμπλο Πικάσο, ο Ανρί Ματίς και ο Αντρέ Μπρετόν. Το σύνολο συμπληρώνουν πορτρέτα του Σαλβαντόρ Νταλί, του Ιγκόρ Στραβίνσκι, της Τζόρτζια Ο’ Κιφ και του Ζαν Κοκτό με την υπογραφή των μεγαλύτερων πρωτοπόρων της φωτογραφίας. Τις «αδυναμίες» του συλλέκτη υποδηλώνει η πληθώρα πορτρέτων διασημοτήτων από τον χώρο της μουσικής και του θεάματος, καθώς και τα πολυάριθμα ανδρικά γυμνά.

Τα συνολικά 150 έργα δεν είναι παρά η... κορυφή του παγόβουνου της εκτενούς συλλογής, που αριθμεί πάνω από 8.000 σπάνια κομμάτια και διαθέτει τον προσωπικό της διευθυντή και επιμελητή. Ευτυχώς για το φιλότεχνο κοινό, ο Ελτον Τζον, ο οποίος ανακάλυψε το πάθος του για τον φωτογραφικό μοντερνισμό τη δεκαετία του ’80, ενώ είχε μόλις ολοκληρώσει ένα πρόγραμμα απεξάρτησης από το αλκοόλ, είναι της άποψης ότι η τέχνη δεν πρέπει να παραμένει αθέατη. Η παρούσα έκθεση σηματοδοτεί την έναρξη της μακροπρόθεσμης συνεργασίας του με τη λονδρέζικη γκαλερί, η οποία ξεκίνησε να συγκεντρώνει φωτογραφίες συστηματικά το 2009 και πιθανότατα δεν θα έχει ποτέ την οικονομική ευχέρεια για να δημιουργήσει μια συλλογή ανάλογης αξίας.

Η μοναδική παραφωνία, σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian, είναι οι πολυτελείς, ενίοτε χρυσοποίκιλτες κορνίζες, τις οποίες επέλεξαν ο σερ Ελτον και ο σύντροφός του για να πλαισιώσουν τα μοναδικά έργα τέχνης. Οπως, πάντως, σπεύδει να παραδεχτεί ο τεχνοκριτικός Adrian Searle, «μετά από λίγο σταμάτησα να τις προσέχω και οι ίδιες οι εικόνες με απορρόφησαν».

​​Η έκθεση θα συνεχιστεί έως τις 7 Μαΐου 2017.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ