ΘΕΑΤΡΟ

Σκηνοθέτες με υπογραφή... Εθνικού

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

Η Δραματική Σχολή του Εθνικού θα μεταφερθεί από το Μέγαρο Βλαχούτση στην οδό Πειραιώς στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παπά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η λειτουργία  Τμήματος Σπουδών Σκηνοθεσίας στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου ήταν από τα πρώτα σχέδια του Στάθη Λιβαθινού όταν ανέλαβε τη διεύθυνση της πρώτης κρατικής σκηνής. Στόχος, η εκπαίδευση και η κατάρτιση των νέων καλλιτεχνών που θέλουν να στραφούν σ’ αυτό το πεδίο.

Επειτα από προσπάθειες και συζητήσεις που διήρκεσαν ενάμιση χρόνο, υπερψηφίστηκε από το διοικητικό συμβούλιο του θεάτρου η λειτουργία του Τμήματος Σκηνοθεσίας με ψήφους τέσσερις υπέρ και μία κατά. Τη δημιουργία του τμήματος, όπως λέει στην «Κ» ο Στ. Λιβαθινός, προβλέπει ο ιδρυτικός νόμος του Εθνικού Θεάτρου, αλλά χρειαζόταν και η έγκριση του Δ.Σ. «Ονειρο χρόνων και απόφαση σημαντική για το Εθνικό Θέατρο αλλά και για το ελληνικό θέατρο γενικότερα».

Η Δραματική Σχολή του Εθνικού θα μεταφερθεί από το Μέγαρο Βλαχούτση στην οδό Πειραιώς (κτίριο του 1834) στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παπά, όπου θα δημιουργηθεί ένα εργαστήριο θεάτρου. «Ο χώρος νοικιάστηκε από την προηγούμενη διοίκηση του θεάτρου και ήταν πράγματι μια καλή πρωτοβουλία της. Τώρα φροντίζουμε να νομιμοποιήσουμε τα κτίρια (στατική επάρκεια κ.ά), επίσης να εξοπλίσουμε και να αξιοποιήσουμε τους χώρους προς όφελος των νέων ηθοποιών και σκηνοθετών. Με ελάχιστο κόστος φτιάξαμε ένα τμήμα στο οποίο πραγματοποιούνται κάποια εργαστήρια».

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού αισιοδοξεί ότι θα εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους. Περισσότερα δεν αποκαλύπτει, δηλώνει ωστόσο πως είναι αισιόδοξος ότι θα βρεθούν χορηγίες. Οσο για το παλιό ιστορικό κτίριο (αρχιτέκτονας θεωρείται ο Σταμάτης Κλεάνθης, από τους επιφανέστερους αρχιτέκτονες του 19ου αι.), ο Στ. Λιβαθινός σχεδιάζει επίσης να το αξιοποιήσει. «Εχω προτείνει στο ΥΠΠΟΑ καιρό τώρα να στεγαστεί εκεί και να αναλάβει το Εθνικό Θέατρο το Θεατρικό Μουσείο. Θα έπρεπε και θα μπορούσε το μουσείο αυτό να γίνει μέρος του Εθνικού. Αλλωστε, δεν είναι λίγα τα εθνικά θέατρα διεθνώς που διαθέτουν ανάλογους μουσειακούς χώρους. Το κτίριο επαρκεί να στεγάσει αρχεία, καμαρίνια και βέβαια την εξαιρετική βιβλιοθήκη με τις πολύτιμες εκδόσεις του Κέντρου Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου (ΚΜΕΕΘ)».

Το Τμήμα Σκηνοθεσίας απευθύνεται σε καλλιτέχνες μέχρι και 35 ετών των οποίων η εμπειρία στο θέατρο θα θεωρείται θετική. «Σχεδιάζουμε ταυτόχρονη σπουδή ηθοποιών και σκηνοθετών από το πρώτο έτος. Κυρίως επιδιώκουμε, με τη βοήθεια του υπουργείου Παιδείας, η φοίτηση στην πρώτη δραματική σχολή της χώρας να είναι τετραετής και ανώτατη. Τώρα είναι τριετής και αδιαβάθμιστη. Εύχομαι η αλλαγή να συμπέσει με τη μεταφορά της σχολής στις εγκαταστάσεις του “Σχολείου”».

Ιδανικό σενάριο είναι να ξεκινήσει τη λειτουργία της σε ένα χρόνο. «Σκεφτόμαστε μάλιστα να κάνουμε ένα πρώτο εργαστήριο για σκηνοθέτες την άνοιξη». Η Ελσα Αδριανού, η νέα διευθύντρια της σχολής, θα οργανώσει το πρόγραμμα σπουδών με τη βοήθεια του Στάθη Λιβαθινού και του Θοδωρή Αμπαζή. «Εύχομαι το 2021 να έχουμε τους πρώτους αποφοίτους που θα έχουν σπουδάσει αποκλειστικά σκηνοθεσία έχοντας κάνει και διπλωματική παρουσίαση της δουλειάς τους. Να έχουμε μια γενιά που δεν θα χρειάζεται να φύγει στο εξωτερικό για σπουδές».

Ο διευθυντής του Εθνικού είναι ευχαριστημένος από τη δυναμική του θεάτρου. Οι παραστάσεις πάνε καλά, υπάρχουν παραγωγές που είναι sold out («Στέλλα κοιμήσου»), θετική είναι η ανταπόκριση του κοινού τις συνέργειες, όπως αυτή με το Μουσείο Μπενάκη. «Οι παραστάσεις του καλοκαιριού έφεραν κόσμο στην Επίδαυρο, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεάτρου προπωλήθηκαν εισιτήρια μέχρι την άνοιξη, οι συνέργειες με τα μουσεία μάς ενδιαφέρουν πολύ [Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Μπενάκη, μουσεία του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) αλλά κι άλλα μουσεία που θα ακολουθήσουν]». Σειρά έχει η Μόσχα. Το Εθνικό παρουσιάζει στις 12, 13, 14/11 στο θέατρο Βαχτάνγκοφ και έπειτα στην Αγία Πετρούπολη στις 2 και 3/12 τον «Οιδίποδα τύραννο» σε σκηνοθεσία του Ρίμας Τούμινας.

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ