ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Μελ Γκίμπσον άφησε το όπλο του

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

Ο Αντριου Γκάρφιλντ υποδύεται τον υπαρκτό Ντέσμοντ Τ. Ντος, αντιρρησία συνείδησης και ήρωα πολέμου!

Αντιρρησίας συνείδησης ***
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΔΡΑΜΑ
Σκηνοθεσία: Μελ Γκίμπσον
Ερμηνείες: Αντριου Γκάρφιλντ, Βινς Βον, Τερέζα Πάλμερ, Σαμ Ουόρθινγκτον,  Λιουκ Μπράσεϊ

Την περασμένη εβδομάδα είδαμε έναν μελαγχολικό Μελ Γκίμπσον να πρωταγωνιστεί στην περιπέτεια «Blood Father: βίαιη δικαιοσύνη», στον ρόλο ενός πατέρα που θα θυσιαστεί, με τρόπο ταιριαστό σε μάτσο ήρωα του διάσημου ηθοποιού, για να σώσει την κόρη του από το μεξικανικό καρτέλ των ναρκωτικών. Αυτή την εβδομάδα τον υποδεχόμαστε ξανά, ως σκηνοθέτη αυτήν τη φορά, μιας πολεμικής περιπέτειας, που τον ήρωά της τον έχει στοιχειώσει η βιβλική εντολή «Ου φονεύσεις».

Στο «Ο Τζόνι πήρε το όπλο του» (1971), αντιπολεμική ταινία του αριστερού Ντάλτον Τράμπο που μοιάζει με βιβλική παραβολή, ένας νεαρός Αμερικανός πηγαίνει εθελοντής στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο για να γυρίσει μια άμορφη μάζα από κρέας. Μονάχα η καρδιά του και το μυαλό του παρέμειναν στη θέση τους για να θυμίζουν πώς ήταν ο άνθρωπος πριν γίνει ήρωας.

Στον «Αντιρρησία συνείδησης» (όπου ανθρώπινα μυαλά τινάζονται στον αέρα και ανθρώπινα μέλη γίνονται ένα με τη λάσπη στην γκρίζα ιαπωνική νήσο Οκινάουα), ο Γκίμπσον σχεδόν ανορθόδοξα μετακινεί το αντιπολεμικό δράμα στον αντίποδα της εμβληματικής ταινίας του Τράμπο. Εχει άλλα κατά νου: να επαναβεβαιώσει τις αξίες του ήρωα και του καλού πατριώτη. Ο Τράμπο κατέφυγε στη γόνιμη φαντασία του. Ο Γκίμπσον, που άφησε το όπλο του προτάσσοντας τη Βίβλο στον εχθρό, στηρίχθηκε σε αληθινά γεγονότα.

Το σενάριο βασίζεται στην ιστορία του υπαρκτού Ντέσμοντ Τ. Ντος, που πήρε μέρος στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ως νοσοκόμος και έσωσε 75 ζωές στη μάχη-σφαγείο της Οκινάουα. Ηταν ο πρώτος αντιρρησίας συνείδησης του αμερικανικού στρατού που παρασημοφορήθηκε με την ύψιστη στρατιωτική διάκριση στις ΗΠΑ, το Μετάλλιο Τιμής. Η πίστη του (ήταν μέλος της Εκκλησίας των Αντβεντιστών της Εβδομης Ημέρας και τηρούσε πιστά τις Δέκα Εντολές) δεν του επέτρεπε να πιάσει όπλο ούτε για τους τύπους.

Το πρώτο μέρος της ταινίας (γύρω από την παιδική ηλικία του Ντος, αλλά και γύρω από το μαρτύριο που πέρασε στο κέντρο νεοσυλλέκτων όταν κατατάχθηκε ως εθελοντής) ακολουθεί μια κλασική χολιγουντιανή συνταγή: το άτομο έρχεται σε σύγκρουση με κανόνες, που εδώ καταστρατηγούν την ελευθερία του προσβάλλοντας βάναυσα την ηθική και τον πατριωτισμό του.

Στο δεύτερο μέρος, στην Οκινάουα, όπου έλαβε χώρα μία από τις πιο πολύνεκρες μάχες του πολέμου στον Ειρηνικό, ο Γκίμπσον περιγράφει με απίστευτο ρεαλισμό τη φρίκη του πολέμου. Μεγεθύνει το σπλάτερ μέχρι να το φέρει στις διαστάσεις ελεγείας· καταφέρνει να ξεπεράσει σε ένταση ακόμη και τον Σπίλμπεργκ, στη σεκάνς της απόβασης στη Νορμανδία στη «Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν.

Στον χριστιανικό «Αντιρρησία συνείδησης», όπου ο παράδεισος έχει γίνει κόλαση, το φονικό όπλο φαντάζει σαν πειρασμός, τον οποίο πρέπει να αποφύγει ο στρατιώτης παραμένοντας ενάρετος μέχρι την κορυφή του Γολγοθά του.

Να δω επίσης

Καλλίπολη (Gallipoli, 1981). Στην πρώτη περίοδο της καριέρας του ως ηθοποιού, ο Αυστραλός Μελ Γκίμπσον ευτύχησε να συνεργαστεί και με τον συμπατριώτη του Πίτερ Γουίαρ. Στο αριστουργηματικό αντιπολεμικό δράμα «Καλλίπολη», δύο νέοι, ο ένας τυχοδιώκτης και ο άλλος αθλητής δρομέας, διασχίζουν την έρημο της Αυστραλίας για να καταταγούν στον στρατό και να πολεμήσουν στην Καλλίπολη. Μια σφαίρα θα κόψει τη ζωή του δρομέα πριν αυτός προλάβει να κόψει το νήμα της μεγάλης νίκης.

Mad Max, 1979. Ο Μαντ Μαξ παραμένει το πιο αναγνωρίσιμο alter ego του Μελ Γκίμπσον. Στην ταινία αυτή (που γνώρισε τέσσερα σίκουελ) ο Τζορτζ Μίλερ μετέφερε στερεότυπα του γουέστερν στο σκηνικό μιας μελλοντολογικής δυστοπίας. Ενας σκληροτράχηλος αστυνομικός καταδιώκει μια συμμορία μοτοσικλετιστών.

Apocalypto, 2006. O Γκίμπσον κατά καιρούς έχει προκαλέσει αντιδράσεις με τις αντιεβραϊκές δηλώσεις του αλλά και με τη συμπεριφορά του. Εχει ταράξει όμως και λιμνάζοντα νερά, ως σκηνοθέτης πάντα εμμονικός με την ακραία βία. Στο «Apocalypto», που διαδραματίζεται στην εποχή των Μάγια και παραμένει η καλύτερη ταινία του, ο πολιτισμός είναι επάλληλοι κύκλοι με τη βαρβαρότητα στο κέντρο τους. Σε αυτήν τη θεαματική και αλληγορική Οδύσσεια του «πρωτόγονου» της Αμερικής, ο Γκίμπσον διατυπώνει εμμέσως τη βεβαιότητά του για τον επερχόμενο Κατακλυσμό.

Φονικό όπλο, 1987. Κωμική αστυνομική περιπέτεια του Ρίτσαρντ Ντόνερ, που γνώρισε τεράστια επιτυχία με αποτέλεσμα να γυριστούν τρία σίκουελ. Ο Γκίμπσον και ο Ντάνι Γκλόβερ είναι ένα ετερόκλητο δίδυμο αστυνομικών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ