ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Προσωπικό ημερολόγιο «γραμμένο» με σουβενίρ

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο εικαστικός Αλέξανδρος Γεωργίου δεν αναζητεί θεατές αλλά συνταξιδιώτες. Ολόκληρο το corpus της δουλειάς του των τελευταίων ετών σχετίζεται με την περιπλάνησή του σε μέρη μακρινά με μίνιμαλ αποσκευές και διάθεση να μπει στο πετσί κάθε τόπου. Κινείται συνήθως με τα φθηνότερα μέσα όπως λεωφορεία και τρένα και μένει στα οικονομικότερα δωμάτια. Και τα έργα του δεν είναι τίποτ’ άλλο παρά θραύσματα από τις διαδρομές του: κάρτες, κείμενα, φωτογραφίες, μικροαντικείμενα, λεπτομέρειες των μικρών που συνθέτουν τη μεγάλη αφήγηση.

Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης φιλοξενεί στην έκθεση «Μεταθεοί», που επιμελήθηκε η Ελίζα Γερολυμάτου, όλα τα «τεκμήρια» από δύο προσκυνήματα του στην Ινδία όπου πέρασε αρκετούς μήνες. Μέσα από το υλικό που δημιούργησε και έστειλε σε φίλους του, συλλέκτες και υποστηρικτές της δουλειάς του, μπορούμε και εμείς να κάνουμε έναν ανάπλου σε ό,τι τον συγκίνησε, τον μάγεψε, τον προβλημάτισε, τον απορρόφησε.

Ο Γεωργίου άρχισε να επισκέπτεται την Ινδία στις αρχές του 2000 και έκτοτε επιστρέφει συχνά. Στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης ακολουθούμε τα ίχνη του από τα ταξίδια «Chardham» (Απρίλιος - Ιούλιος 2014) και το «Maha Shakti Peetha» (Νοέμβριος 2015 - Απρίλιος 2016). Οι χειροποίητες κάρτες με τον λεπτό γραφικό του χαρακτήρα, οι επιζωγραφισμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες, τα cd και τα dvd, τα βιβλία, τα σουβενίρ δεν συγκροτούν ταξιδιωτικό οδηγό αλλά ένα βαθιά προσωπικό ημερολόγιο, ένα αφήγημα με εντυπώσεις και εμπειρίες.

Οργανωμένο σε προθήκες ανάμεσα στα εκθέματα χρειάζεται λίγο υπομονή για να το δει κανείς όλο, αλλά ανταμείβει με τη διαφορετικότητά του. Με οξύτατη παρατηρητικότητα και την πολυτέλεια του χρόνου, που είναι με το μέρος του, ο καλλιτέχνης δεν βιάζεται να ανακαλύψει κάτι αλλά βυθίζεται μέσα σε μια ατμόσφαιρα. Περιγράφει κοινωνικές, πολιτικές, πολιτισμικές συνθήκες, ήθη και έθιμα, θρησκευτικές παραδόσεις και πώς αυτές λειτουργούν μέσα από έναν σύγχρονο τρόπο ζωής, διηγείται ιστορίες με πραγματικά πρόσωπα, παραθέτει αποσπάσματα από τα διαβάσματά του.

Ο τίτλος της έκθεσης μαρτυρά το γεγονός ότι τα δύο αυτά ταξίδια του ήταν συνδεδεμένα με θεότητες και μνημεία που μπορεί να ανήκουν στη θρησκευτική σφαίρα αλλά επηρεάζουν την καθημερινότητα των ανθρώπων. Το έργο του είναι ένας συνεχόμενος ανοικτός διάλογος, που κάθε τόσο αποκτά νέα κεφάλαια και καινούργιες εμπειρίες.

​​Ασωμάτων 22, Ψυρρή, διάρκεια έως τις 12/3.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ