ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Το μέλλον της μετακίνησης στις έξυπνες πόλεις

ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΑΦΡΟΣ

Hλεκτρικό Ι.Χ. αυτοκίνητο επαναφορτίζει την μπαταρία του σε δημόσιο χώρο στάθμευσης στο Οσλο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΟΣΛΟ - ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Πώς θα είναι η έξυπνη πόλη του μέλλοντος; Πώς θα γίνονται οι μετακινήσεις και πώς θα μοιάζουν τα αυτοκίνητα και τα άλλα μέσα μεταφοράς; Στις ερωτήσεις αυτές δεν είναι εύκολο να δοθούν οριστικές απαντήσεις. Είναι φανερό πως πολλά θα εξαρτηθούν από τις κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές συνθήκες. Ενα παράθυρο όμως στο μέλλον, μας άνοιξε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που παρακολουθήσαμε στο φεστιβάλ για την Τεχνολογία Αιχμής (Cutting Edge Festival), στο Πάρκο των Επιστημών στο πανεπιστήμιο του Οσλο, στο πλαίσιο της φετινής Εβδομάδας Καινοτομίας στη νορβηγική πρωτεύουσα.

«Η έξυπνη πόλη του μέλλοντος θα είναι διασυνδεδεμένη, θα μας δίνει σε άμεσο χρόνο τα στοιχεία και την ενημέρωση που θέλουμε για να μπορούμε να διαχειριστούμε την κυκλοφορία», είπε ο Geir Lovnes, από τον Δήμο του Οσλο. «Ουσιαστικές απαντήσεις μπορούν να δοθούν μέσω της οικονομίας του διαμοιρασμού (sharing economy)», συμπλήρωσε. Για παράδειγμα, όταν θέλουμε να μετακινηθούμε, να αξιοποιείται από περισσότερα άτομα που πηγαίνουν στο ίδιο σημείο ή προς την ίδια κατεύθυνση το ίδιο όχημα. «Ο διαμοιρασμός θα μπορούσε να οδηγήσει σε 60% μείωση των μετακινήσεων Ι.Χ. στο Οσλο και να απελευθερώσει το 50% του χώρου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», συμπλήρωσε. Το Οσλο διαθέτει λεωφορεία, τραμ, μετρό, χωρίς αυτό να σημαίνει πως στις ώρες αιχμής δεν παρατηρούνται μεγάλη κίνηση και συνωστισμός στα δημόσια μέσα μεταφοράς.

«Για το car sharing θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και μικρά λεωφορεία, που θα ξεκινούν από τις γειτονιές, συλλέγοντας όσους θέλουν να μετακινηθούν. Ετσι θα υπάρχουν λιγότερα Ι.Χ. στο κέντρο, θα αποκτήσουμε χώρο, καθώς μπορεί να εξαφανιστεί το παρκάρισμα από τους δρόμους», συμπλήρωσε ο Gunnar Lindberg από το Ινστιτούτο για την Οικονομία των Μετακινήσεων. Ο Rune Simensen, από την εταιρεία Μόλερ Γκρουπ, τη μεγαλύτερη εταιρεία εισαγωγής αυτοκινήτων στη Νορβηγία, σημείωσε πως «η ψηφιοποίηση της πληροφορίας βοηθάει στην οικονομία του διαμοιρασμού, καθώς υπάρχει πληροφορία σε άμεσο χρόνο. Την ίδια ώρα που η ψηφιακή πληροφορία και οι αντίστοιχες συσκευές καθίστανται φθηνότερες».

«Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος θα είναι: ηλεκτρικά, αυτόνομα (κίνηση χωρίς οδηγό) και συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο», τόνισε ο R. Simensen. «Η τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων ολοένα πέφτει. Ηδη, στις ΗΠΑ ο μέσος όρος του κόστους αγοράς έπεσε από τα 33.000 δολάρια, περίπου στα 20.000 δολάρια. Ταυτόχρονα, είναι πολύ πιο φτηνά στη χρήση τους, στην κατανάλωση, αλλά και στη συντήρηση. Ενα αυτοκίνητο με μηχανή εσωτερικής καύσης απαρτίζεται από 2.000 τμήματα. Ενα ηλεκτρικό μόνο από 18!», σημείωσε.

Παρότι η ανάπτυξή τους μοιάζει ακόμα αρκετά αργόσυρτη, τα ηλεκτρικά οχήματα αναγνωρίζονται ως το μέλλον της μετακίνησης. Στο Οσλο είδαμε ηλεκτρικά Ι.Χ. να φορτίζονται σε χώρο στάθμευσης από δημόσιες στήλες ενέργειας. Στο Cutting Edge Festival παρουσιάστηκαν ηλεκτρικές πρωτότυπες δίκυκλες μηχανές κατασκευασμένες από την ιταλική εταιρεία Modena.

Τώρα, έρχονται και τα ηλεκτρικά φορτηγά, τα οποία μάλιστα με σύστημα αυτόματης κίνησης, θα μπορούσαν να κινούνται στους αυτοκινητοδρόμους σαν βαγόνια τρένου, το ένα πίσω από το άλλο, με σταθερές αποστάσεις ασφαλείας και ελεγχόμενη ταχύτητα, έχοντας οδηγό μόνο στο φορτηγό που βρίσκεται στην κορυφή της πομπής. Δοκιμάζονται και ηλεκτρικά φορτηγά σαν τρόλεϊ ή σαν ηλεκτρικά τρένα, που παίρνουν δηλαδή ρεύμα μέσω καλωδίων που διατρέχουν μία λωρίδα του αυτοκινητοδρόμου.

Ενώ ο Olav Mosvold Larsen της Avinor SA, κρατικής εταιρείας διαχείρισης αεροδρομίων, σημείωσε πως γίνονται δοκιμές για συστήματα αυτόματης προσγείωσης αεροσκαφών (ο αυτόματος πιλότος πρωτοεφαρμόστηκε στην αεροπλοΐα).

«Το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα πρέπει να το δούμε και σαν μια πλατφόρμα επικοινωνίας, θα μπορεί να συνδεθεί με το Ιντερνετ. Τα αυτοκίνητα θα μπορούν να μιλάνε μεταξύ τους», τόνισε ο Nicolai Prydz, της εταιρείας HipDriver. Τα αυτοκίνητα θα μιλούν μεταξύ τους, οι άνθρωποι; «Το ζητούμενο είναι λιγότερη κυκλοφορία, δηλαδή περισσότερο συμπαγείς πόλεις, με μικρότερες αποστάσεις και περισσότερα πράγματα που μπορεί να κάνει ο κάτοικος με τα πόδια, το ποδήλατο ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς», υπογράμμισε ο G. Lindberg. Η λογική της συμπαγούς πόλης δεν είναι εύκολα συμβατή με τα εκτεταμένα προάστια, ενώ σύμφωνα με τον εισηγητή διευκολύνεται από ψηλότερα κτίρια. «Το ερώτημα όμως είναι πώς θα είναι και ελκυστικές αυτές οι πόλεις», αναρωτήθηκε ο κ. Lindberg.

Πρόγραμμα για μαθητές

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το πώς προσπάθησε ο Δήμος του Οσλο να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών στα ζητήματα της κυκλοφορίας. Με το πρόγραμμα «Πράκτορας κυκλοφορίας», τα παιδιά μπορούσαν με ειδικές συσκευές να ενημερώνουν σε άμεσο χρόνο τους διαχειριστές της κυκλοφορίας για προβλήματα στην κίνηση, μποτιλιάρισμα κ.λπ.

Εξυπνες πόλεις, έξυπνα αυτοκίνητα, ευφυή συστήματα επικοινωνίας και μετακίνησης, για το μέλλον. Οι άνθρωποι θα αποδειχθούν αρκετά έξυπνοι και οι κοινωνίες αρκετά ευφυείς για να τα θέσουν στην υπηρεσία τους και όχι το ανάποδο;

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ