ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Ιωάννης Ρεβύθης, πρόεδρος του Συλλόγου Κτηματομεσιτών Αθηνών-Αττικής

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΛΑΒΑΝΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επειτα από μια δύσκολη τουριστικά χρονιά για την Ελλάδα, ο πρόεδρος του Συλλόγου Κτηματομεσιτών Αθηνών-Αττικής, Ιωάννης Ρεβύθης, σκιαγραφεί τον χάρτη της χώρας σε συνάρτηση με τις εθνικότητες των ξένων αγοραστών και μας μιλάει για τη στενή σχέση της αγοράς ακινήτων με τον τουρισμό, αλλά και για τις επιφυλάξεις του σχετικά με τις εταιρείες βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου airbnb.




Πώς διαμορφώνεται το τοπίο στις ενοικιάσεις κατοικιών στην Ελλάδα;

Η φετινή χρονιά ήταν από τις πιο δύσκολες τουριστικά για την Ελλάδα. Υπήρχαν δύο μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, το Euro στη Γαλλία και οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Ρίο, συνέβησαν οι τρομοκρατικές επιθέσεις σε Βέλγιο, Γαλλία και Τουρκία, το Brexit, ενώ συνεχίζεται το μεταναστευτικό, που είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα. Παρ’ όλα αυτά, σημειώθηκαν αυξημένες επισκέψεις. Από το σύνολο των τουριστών της χώρας μας, το 2% προτιμά κατοικίες αντί για ξενοδοχεία. Αυτό στην Ελλάδα έχει γίνει τάση τα τελευταία 4-5 χρόνια, ενώ στο εξωτερικό υπήρχε εδώ και μία εικοσαετία.

Ποιες είναι οι τάσεις στην εγχώρια τουριστική αγορά, ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί και τι είδους ακίνητα αγοράζονται;

Παρότι υπάρχει μεγάλη ύφεση στην ελληνική κτηματαγορά για αγορές εξοχικών κατοικιών από Ελληνες, το ενδιαφέρον από ξένους αυξάνεται. Οι λόγοι είναι πολλοί. Μερικοί από αυτούς είναι οι λογικές τιμές, ο μειωμένος φόρος μεταβίβασης στο 3%, οι καθαρές παραλίες, το εξαιρετικό μεσογειακό κλίμα, η ασφάλεια κ.λπ. Επίσης πολύ θετικό για κατοίκους εκτός Ε.Ε. είναι η απόκτηση Gold Visa με την αγορά κατοικίας άνω των 250.000 ευρώ, που τους δίνει άδεια παραμονής στην Ελλάδα και στα κράτη της Ε.Ε. για το διάστημα που διατηρούν στην κατοχή τους το ακίνητο. Τους ξένους ενδιαφέρουν ακίνητα σε νησιά ή παραθαλάσσιες περιοχές, ιδιαίτερης τοπικής αρχιτεκτονικής, με εύκολη πρόσβαση και καλό συγκοινωνιακό δίκτυο. Αρκετοί είναι αυτοί που αναζητούν παλιά ακίνητα λόγω χαμηλής τιμής, τα οποία ανακαινίζουν. Πιο συγκεκριμένα, τα Δωδεκάνησα απορροφούν Σκανδιναβούς, Κεντροευρωπαίους και πολλούς Ιταλούς, η Χαλκιδική Ρώσους και επισκέπτες από όλα τα βαλκανικά κράτη, τα Ιόνια νησιά Ιταλούς, Αγγλους, Ελβετούς και τώρα τελευταία Ρώσους, η Κρήτη και η Πελοπόννησος Γερμανούς, Ρώσους και Κεντροευρωπαίους, το Βόρειο Αιγαίο Ιταλούς αλλά και από βαλκανικές χώρες και τέλος οι Κυκλάδες από όλες γενικά τις χώρες του κόσμου. Το ενδιαφέρον των Ελλήνων, τώρα, αγγίζει το 10% στις αγοραπωλησίες ακινήτων.

Ποια είναι η σχέση τουρισμού-αγοράς ακινήτων;

Η αγορά εξοχικών κατοικιών φέρνει έσοδα στο υπουργείο Οικονομικών, αυξημένο ΦΠΑ, μείωση της ανεργίας, προσέλευση ξένων κεφαλαίων για επενδύσεις και αναβαθμίζει τις περιοχές, στις οποίες έχουμε αυξημένη τουριστική προσέλευση. Κάθε αγορά εξοχικής κατοικίας σε μία πενταετία δίνει εκατό νέους επισκέπτες στη χώρα μας και αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο το ΑΕΠ. Η εγχώρια αγορά ακινήτων είναι σίγουρο ότι ωθεί την τουριστική αγορά, γι’ αυτό τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε τουριστική αύξηση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Πώς βλέπετε την εξάπλωση των εταιρειών τύπου airbnb; Eχουν επηρεάσει, άμεσα ή έμμεσα, την αγορά ακινήτων της Ελλάδας;

Η αύξηση στις ενοικιάσεις κατοικιών και μικρών ξενοδοχείων μέσα από τις ιντερνετικές πλατφόρμες έχει επηρεάσει την αγορά με χαμηλού οικονομικού επιπέδου επισκέπτες, μειωμένη εισφορά φορολογίας για το κράτος, μειωμένες παροχές στους επισκέπτες λόγω έλλειψης επαγγελματισμού, και είναι σίγουρο ότι, εάν δεν θεσπιστούν κανόνες για τη λειτουργία τους, θα έχουμε πολλά προβλήματα στην τουριστική αγορά, με κινδύνους που δεν μπορεί καμία κυβέρνηση να φανταστεί.

 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ