ΚΟΣΜΟΣ

Η νέα τεχνολογία αποσπά τους οδηγούς

NEAL E. BOUDETTENOV / THE NEW YORK TIMES

Ο Μπρετ Χάτσον οδηγεί μια Σεβρολέτ του 2002. Εγκατέστησε σύστημα Bluetooth για να μιλάει στο τηλέφωνο, ωστόσο η ασφάλεια δεν είναι εγγυημένη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Μπρετ Χάτσον εγκατέστησε ένα σύστημα Bluetooth στη Σεβρολέτ του (2002 Chevy TrailBlazer) για να μπορεί να μιλάει στο τηλέφωνό του χωρίς να χρησιμοποιεί τα χέρια του, παραδέχεται όμως ότι ούτε αυτή η συσκευή είναι εντελώς ακίνδυνη. Η εφαρμογή αποστολής μηνυμάτων Snapchat επιτρέπει στους οδηγούς να ποστάρουν φωτογραφίες που καταγράφουν την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Η εφαρμογή πλοήγησης Waze δίνει πόντους στους οδηγούς όταν αναφέρουν μποτιλιαρίσματα και ατυχήματα. Επιπλέον το παιχνίδι Pokémon Go βάζει τους οδηγούς να αναζητούν εικονικά πλάσματα στις λεωφόρους της χώρας.

Οταν το ζήτημα των οδηγών με διάσπαση προσοχής άρχισε να απασχολεί την κοινή γνώμη πριν από μία δεκαετία, το πρόβλημα ήταν κυρίως άνθρωποι που έκαναν κλήσεις ή έστελναν μηνύματα από τα κινητά τους. Η λύση ήταν η εισαγωγή νέων τεχνολογιών προκειμένου να παραμένουν πάνω στο τιμόνι τα χέρια των οδηγών. Οι καινοτομίες έκτοτε –ασύρματο δίκτυο μέσα στο αυτοκίνητο και μία σειρά από νέες εφαρμογές– οδήγησαν σε αύξηση της χρήσης του Διαδικτύου στα οχήματα, γεγονός που έχει επιτείνει δραματικά τα θανατηφόρα δυστυχήματα. Επειτα από σταθερή μείωση του αριθμού των δυστυχημάτων επί τέσσερις και πλέον δεκαετίες, οι θάνατοι στους αυτοκινητόδρομους πέρυσι κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία αύξηση των τελευταίων πενήντα ετών. Και οι αριθμοί έως τώρα είναι ακόμη χειρότεροι για το 2016. Τους πρώτους έξι μήνες, οι θάνατοι στους δρόμους εκτοξεύτηκαν κατά 10,4%, σε 17.775, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2015. «Είναι μια κρίση που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα», σχολίασε ο Μαρκ Ρ. Ρόουζκαϊντ, επικεφαλής της υπηρεσίας Οδικής Κυκλοφορίας. Μια αγωγή που κατατέθηκε σε δικαστήριο της Τζόρτζια ισχυρίζεται πως ένας έφηβος οδηγός ο οποίος ενεπλάκη σε ατύχημα τον Σεπτέμβριο του 2015 καθώς εκινείτο με ταχύτητα 100 μίλια την ώρα χρησιμοποιούσε το Snapchat. Το όχημά του συγκρούστηκε με το αυτοκίνητο ενός οδηγού Uber, ο οποίος τραυματίστηκε σοβαρά.

Θορυβημένο από τις στατιστικές, το αμερικανικό υπουργείο Μεταφορών εκπόνησε σχέδιο από κοινού με το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας και άλλες οργανώσεις για να υπάρξει ως στρατηγική «Η πορεία προς το μηδέν», με τον φιλόδοξο στόχο να μηδενιστούν τα δυστυχήματα στους δρόμους εντός 30 ετών. Ο αρμόδιος υπουργός του Ομπάμα, Αντονι Φοξ, δήλωσε ότι η προσπάθεια περιλαμβάνει την αναγνώριση αλλαγών στις διατάξεις, τους νόμους και τις προϋποθέσεις που θα μπορούσαν να συνδράμουν τη μείωση των ατυχημάτων. Αυτό θα μπορούσε, μεταξύ άλλων, να σημαίνει πως όλες οι πολιτείες θα κληθούν να λάβουν αυστηρά μέτρα και να εφαρμόσουν νόμους για τις ζώνες στα αυτοκίνητα και τα κράνη σε μοτοσικλέτες, καταπολεμώντας επίσης την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή... smartphones. Μια δεύτερη προσπάθεια θα δώσει έμφαση στη θέσπιση μακροπρόθεσμων στόχων και την εισαγωγή τεχνολογιών για την αυτονομία των οχημάτων, που κατά τους ειδικούς θα προλαμβάνει τα ατυχήματα και θα απομακρύνει τους αφηρημένους οδηγούς από το τιμόνι. Μια ανησυχία είναι ότι η τρέχουσα γενιά αυτοκινούμενων οχημάτων, όπως αυτό της Tesla Motors, είναι πιθανό να δημιουργεί μια εσφαλμένη αίσθηση ασφάλειας στους οδηγούς και θα μπορούσε να αυξήσει την απρόσεκτη οδήγηση.

Λογισμικό σε νέα οχήματα

Τα περισσότερα νέα οχήματα που πωλούνται σήμερα έχουν λογισμικό, το οποίο συνδέεται με το smartphone και επιτρέπει στους οδηγούς να κάνουν κλήσεις, να υπαγορεύουν μηνύματα και να χρησιμοποιούν hands-free εφαρμογές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι αυτά τα συστήματα επιτρέπουν στους πελάτες να συγκεντρωθούν στην οδήγηση χωρίς να έρχονται σε επαφή με τα smartphones τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ