ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η επιστροφή της ζήτησης από την Κίνα βελτίωσε την εικόνα στη ναυλαγορά φορτηγών

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Με ρυθμούς της τάξεως του 10% αυξάνονται οι εισαγωγές χύδην φορτίων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πυκνώνουν οι ενδείξεις ανάκαμψης στις ναυλαγορές του ξηρού φορτίου, καθώς ενισχύονται οι κινεζικές εισαγωγές και επιβραδύνεται ο ρυθμός αύξησης του παγκόσμιου στόλου. Αν και σύσσωμη η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα εκτιμά ότι θα χρειαστεί ακόμα πολύς χρόνος για να διαπιστωθεί κατά πόσον η ανάκαμψη αυτή θα είναι διατηρήσιμη, ήδη ο δείκτης βαρόμετρο της αγοράς Baltic Dry Index (BDI) κινείται άνω των 1.000 μονάδων για πρώτη φορά έπειτα από 14 μήνες. Από την αρχή του έτους εμφανίζει άνοδο της τάξεως του 120% και από το ιστορικό χαμηλό των 290 μονάδων στις 10 Φεβρουαρίου έχει υπερτριπλασιαστεί.

Η άνοδος του BDI συνοδεύθηκε και από την ανάκαμψη των μετοχών εισηγμένων ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στο ξηρό φορτίο, με τον χρηματιστηριακό κλαδικό δείκτη Dow Jones US Marine Transportation Index να ενισχύεται περισσότερο από 4%, επεκτείνοντας τα κέρδη του κατά τον τελευταίο μήνα στο 10%.

Καταλύτης για τη βελτίωση της εικόνας στη ναυλαγορά των φορτηγών είναι η επιστροφή της ζήτησης από την Κίνα. Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα κατά το 2016, της πρώτης ύλης δηλαδή για την παραγωγή χάλυβα, αναμένεται πως θα ξεπεράσουν το ένα δισεκατομμύριο τόνους. Ποσότητα που εφόσον πράγματι επιτευχθεί θα αποτελέσει νέο ιστορικό ρεκόρ. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ετήσιους ρυθμούς αύξησης των εισαγωγών αυτών της τάξεως του 10%. Αυτό υποστηρίζει η JP Morgan πως συμβαίνει και σε άλλα φορτία, διαμορφώνοντας την αύξηση της κινεζικής ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές ξηρού φορτίου σε τονομίλια (dry bulk ton-mile demand) στο 10%. Περαιτέρω διαπιστώνεται βελτίωση της ζήτησης και για εισαγωγές άνθρακα, βωξίτη και σόγιας. Οι δυναμικότεροι ρυθμοί αύξησης των ημερήσιων ναύλων των ποντοπόρων επικεντρώνεται στα μεγαλύτερα πλοία, τα capesize και σε ρότες όπως από Βραζιλία και Αυστραλία προς Κίνα, επισημαίνουν οι αναλυτές.

Την ίδια ώρα, πάντως, η βελτίωση της ναυλαγοράς επαναφέρει σε υπηρεσία πλοία δεμένα (lay-ups), που παρέμεναν δηλαδή εκτός αγοράς, κάτι που κατά τον οίκο Drewry θα έχει αρνητικό αντίκτυπο. Οπως απότοκος της βελτιωμένης ναυλαγοράς είναι και η επιβράδυνση των διαλύσεων, των πλοίων δηλαδή που αποσύρονται μέσω ανακύκλωσής τους σε χάλυβα, κάτι που συντηρεί εντός αγοράς παλαιότερο τονάζ.

Επιπλέον, η ευρύτερη εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας και του παγκόσμιου εμπορίου δεν δικαιολογεί υπέρμετρη αισιοδοξία, αφού δεν αναμένονται σοβαροί ρυθμοί μεγέθυνσης το επόμενο έτος. Καλύτερη πάντως είναι η εικόνα από πλευράς προσφοράς νέου τονάζ, αφού τα νεότευκτα πλοία που παραδίδονται από τα ναυπηγεία προς υπηρεσία όπως και οι νέες παραγγελίες είναι σημαντικά μειωμένες σε σχέση με το παρελθόν.
Υπό αυτές τις συνθήκες καθοριστικός θα παραμείνει ο ρόλος της Κίνας και των εισαγωγών πρώτων υλών που δρομολογεί.

Η βελτίωση της εικόνας από τη ναυλαγορά πλοίων ξηρού φορτίου δεν συνοδεύεται πάντως από αντίστοιχη βελτίωση της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η οποία παραμένει σε βαθιά ύφεση, ενώ πιέσεις δέχεται οψίμως.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ