ΘΕΑΤΡΟ

Ο Γιώργος Κοτανίδης για τις τελευταίες ημέρες ενός αμφιλεγόμενου ηγέτη

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

«Αυτό που τον καταδιώκει πέρα και πάνω απ’ όλα είναι ότι τον διέγραψαν από το ΚΚΕ και τον κατηγόρησαν ως προδότη», τονίζει ο Γ. Κοτανίδης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Δεν προσπάθησα να τον αγιοποιήσω ή να τον δικαιώσω πολιτικά. Αυτό μένει μετέωρο. Ας ψάξει ο κόσμος να βρει ποιος έφταιγε για τον Εμφύλιο. Εγώ διαμορφώνω την απολογία του με βάση αυτά που έχει πει και πίστευε ο ίδιος. Ηθελα όμως να μπω στο μυαλό και στην ψυχή του», λέει στην «Κ» ο ηθοποιός Γιώργος Κοτανίδης, ο οποίος γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη».

Σε ένα σκηνικό δύο επιπέδων ο καταξιωμένος ηθοποιός θα αναπαραστήσει τις τέσσερις τελευταίες ημέρες του αμφιλεγόμενου ηγέτη του ΚΚΕ πριν από την αυτοκτονία του, τον Αύγουστο του 1973. Ο Νίκος Ζαχαριάδης, τον οποίο υποδύεται ο Γ. Κοτανίδης, συνθέτει την τελευταία του επιστολή, το γνωστό «Μήνυμα από την άλλη μεριά», ενώ παράλληλα βρίσκεται αντιμέτωπος με τα προσωπικά του «φαντάσματα» και μιλάει για το γράμμα του 1940, την αποχή και τον Εμφύλιο, τη θεωρία των δύο πόλων και την εμπλοκή των Βρετανών, τη σχέση του με τον Νίκο Πλουμπίδη, τη Ρούλα Κουκούλου και τα παιδιά του, ρόλοι που ενσαρκώνονται από τους ηθοποιούς Δώρα Χρυσικού και Σπύρο Περδίου. «Ολοι χρεώνουν την αποχή αποκλειστικά στον Ζαχαριάδη και τον κατηγορούν ότι αυτό ήταν που προκάλεσε τη ρήξη. Εκεί απολογείται και έχει κάτι να πει», σημειώνει ο κ. Κοτανίδης.

Η παράσταση ξεκινά από το τέλος της συνάντησης του Ζαχαριάδη με τον Κώστα Λουλέ, το στέλεχος του ΚΚΕ που τον επισκέφθηκε στη Σιβηρία προκειμένου να τον μεταπείσει. «Αυτό που τον καταδιώκει πέρα και πάνω απ’ όλα είναι ότι τον διέγραψαν από το ΚΚΕ και τον κατηγόρησαν ως προδότη», σημειώνει ο κ. Κοτανίδης.

Η έρευνα του Γιώργου Κοτανίδη ξεκίνησε πιο συστηματικά μετά το 1989, όταν αποκαλύφθηκε η αυτοκτονία του Ζαχαριάδη με απαγχονισμό. Συγκέντρωνε επί χρόνια υλικό από βιβλία και εφημερίδες, ήρθε σε επαφή με τον γιο του, Σήφη Ζαχαριάδη, ταξίδεψε στο Σουργκούτ της Σιβηρίας, ενώ νωρίτερα είχε μάθει για εκείνον μέσα από τα προσωπικά του βιώματα στον χώρο της Αριστεράς και τις συζητήσεις με ανθρώπους που τον γνώρισαν, όπως π.χ. τον Δημήτρη Παρτσαλίδη. «Αυτά που έχω διαβάσει και έχω δει μου δείχνουν έναν άνθρωπο που διαμορφώθηκε και διαμόρφωσε τα γεγονότα, αλλά και έναν πατριώτη το 1940 που αργότερα αρνήθηκε να συμβιβαστεί με τη σοβιετική γραμμή όταν εξαρτιόταν από τους Σοβιετικούς. Εχουμε έναν τραγικό ήρωα που σκοτώνεται από αυτό που υπηρέτησε με πάθος σε όλη του τη ζωή και δεν μπορεί να δει τι τον σκοτώνει», επισημαίνει ο κ. Κοτανίδης.

Η παράσταση έρχεται να προστεθεί σε ένα σύνολο ιστορικών και καλλιτεχνικών έργων που προσεγγίζουν εκ νέου θέματα «ταμπού» της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και τα πρόσωπα που διαμόρφωσαν τα γεγονότα. «Πρέπει να διαβάσουμε τον κόσμο με άλλα μάτια και να προσφέρουμε μια νέα πρόταση, πράγμα που η Αριστερά αρνείται να κάνει. Η διαφωνία μου με τον ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι καλλιέργησε ένα διχαστικό κλίμα που δεν είναι πολιτικό, δεν μας βοηθάει», σημειώνει ο κ. Κοτανίδης.

Ο Ζαχαριάδης αποκαταστάθηκε από το ΚΚΕ το 2011. Γύρω από τον αμφιλεγόμενο ηγέτη του ΚΚΕ παραμένει μια «ομπίντα», που στα ρωσικά σημαίνει πικρία.

​​«Ομπίντα», Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, από 21/11, 9 μ.μ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ