ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

439 ευρώ θα ξοδέψουν κατά μέσον όρο οι Ελληνες καταναλωτές στις γιορτές

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η φτώχεια θέλει καλοπέραση... Η τάση αυτή φαίνεται ότι επικρατεί στους Ελληνες καταναλωτές εν όψει Χριστουγέννων, καθώς τα λίγα χρήματα που θα ξοδέψουν την περίοδο των εορτών θα κατευθυνθούν κυρίως στην αγορά τροφίμων και στη διασκέδαση, ενώ θα δαπανήσουν λιγότερα σε σχέση με πέρυσι για την αγορά δώρων. Συναφές εν μέρει με το παραπάνω, αλλά και ταυτόχρονα εξόχως αποκαλυπτικό για τις συνθήκες διαβίωσης μεγάλου μέρους της ελληνικής κοινωνίας είναι και το γεγονός ότι το πλέον επιθυμητό δώρο για την πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών δεν είναι κάποιο κόσμημα ή κάποια ακριβή ηλεκτρονική συσκευή, αλλά φαγητό και ποτό, είτε αυτό πρόκειται για ένα μπουκάλι ουίσκι είτε για κουπόνια σούπερ μάρκετ.

Τα παραπάνω ευρήματα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στην έρευνα που διενεργεί κάθε χρόνο η Deloitte με αντικείμενο τις δαπάνες των καταναλωτών στην Ελλάδα και σε ακόμη 8 χώρες (Βέλγιο, Γερμανία, Δανία, Ιταλία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία και Ρωσία) κατά την περίοδο των εορτών.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα οι Ελληνες καταναλωτές προτίθενται να ξοδέψουν κατά την περίοδο των εορτών 439 ευρώ. Πέρυσι είχαν ξοδέψει (πρόκειται για την πραγματική και όχι την προϋπολογισθείσα δαπάνη) 456 ευρώ. Η μέση προϋπολογισθείσα δαπάνη συνολικά στις χώρες της έρευνας είναι 517 ευρώ, ενώ η μέση πραγματική δαπάνη το 2015 ήταν 524 ευρώ.

Από τα 439 ευρώ, τα 156 θα τα ξοδέψουν οι Ελληνες για φαγητό, τα 128 για δώρα, τα 69 ευρώ για διασκέδαση και 86 ευρώ για ταξίδια. Στην Ελλάδα, μάλιστα, οι δαπάνες για φαγητό αποτελούν το 35% του χριστουγεννιάτικου προϋπολογισμού, ενώ στις υπόλοιπες εξεταζόμενες χώρες το 29%. Σημαντικό ρόλο στην Ελλάδα παίζει επίσης η διασκέδαση με τις λεγόμενες δαπάνες για κοινωνικοποίηση να αποτελούν το 16% έναντι 10% στις λοιπές χώρες. Από την άλλη, οι δαπάνες για δώρα αντιστοιχούν στο 29% του χριστουγεννιάτικου προϋπολογισμού των Ελλήνων καταναλωτών, όταν στις υπόλοιπες εξεταζόμενες χώρες, το αντίστοιχο ποσοστό είναι κατά μέσον όρο 40%. Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί ότι το 23% των Ελλήνων καταναλωτών δήλωσε ότι δεν θα αγοράσει καθόλου δώρα (έναντι 19% το 2015), ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό ανήλθε σε 10% (έναντι 8% το 2015).

Σε κάθε περίπτωση, είτε ξοδέψουν περισσότερα είτε ξοδέψουν λιγότερα σε σύγκριση με πέρυσι, η συμπεριφορά διαμορφώνεται από αρνητικά συναισθήματα, εκδηλώσεις αντίδρασης σε μια χρόνια οικονομική κρίση. Ετσι, λοιπόν, όσοι δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα, θα το πράξουν κυρίως για να απολαύσουν τις γιορτές και να μη σκέφτονται την άσχημη οικονομική κατάσταση. Οσοι, τέλος, θα ξοδέψουν λιγότερα είναι επειδή πρέπει να πληρώσουν φόρους και χρέη και επιπλέον έχουν χάσει ή φοβούνται ότι θα χάσουν τη δουλειά τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ