Λ. Βρεττάκος: Η ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδιάζει επενδύσεις στην ελληνική αγορά

Λ. Βρεττάκος: Η ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδιάζει επενδύσεις στην ελληνική αγορά

6' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Διατηρώντας την πρώτη θέση σταθερά τα τελευταία χρόνια στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και αποτελώντας τον μεγάλο κερδισμένο μετά την κατάρρευση του Μαρινόπουλου, η εταιρεία ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδιάζει τα επόμενα βήματα για τη συρρικνούμενη, αλλά γεμάτη προκλήσεις ελληνική αγορά. Το 2017 σχεδιάζει επενδύσεις άλλων 100 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 40 εκατ. ευρώ θα αφορούν νέες αποθήκες στην περιοχή της Μάνδρας, ενώ βάζει στο στόχαστρο δύο τοπικές αλυσίδες με στόχο την εξαγορά τους.

Τα σχέδια της εταιρείας αποκαλύπτει σήμερα στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλός της Λεωνίδας Βρεττάκος, ο οποίος παράλληλα απαντάει και στα όσα λέγονται για τις πρακτικές που ακολουθεί η εταιρεία στις σχέσεις της με τους προμηθευτές.

– Πώς θα κλείσει το 2016 για τον ΑΒ και πώς για το σύνολο του κλάδου;

– Το 2015 είχαμε τζίρο 1,94 δισ. ευρώ και το 2016 προβλέπεται ο τζίρος μας να διαμορφωθεί σε επίπεδα άνω των 2,2 δισ. ευρώ. Στο εννεάμηνο έχουμε αύξηση 13% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι και 9% σε συγκρίσιμο αριθμό καταστημάτων.

Από την άλλη, συνολικά η αγορά θα κλείσει με σημαντική πτώση, 5% με 5,5%. Φοβάμαι, όμως, ότι και το 2017 η αγορά θα είναι χάλια.

– Δεν συμμερίζεστε, δηλαδή, την αισιοδοξία και τις προβλέψεις για μικρή έστω ανάκαμψη της οικονομίας;

– Μακάρι να υπάρξει ανάκαμψη. Δύσκολο όμως. Εμείς βλέπουμε ότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα.

– Σε μια αγορά, λοιπόν, έντονα πτωτική, εσείς από πού παίρνετε μερίδιο και έχετε αυτήν την άνοδο;

– Είμαστε η μεγαλύτερη εταιρεία στον κλάδο και το μερίδιό μας είναι ανοδικό. Εχουμε πάρει μερίδιο από τον Μαρινόπουλο, αλλά και από άλλες αλυσίδες. Υπολογίζουμε ότι από τον Μαρινόπουλο, που είχε τζίρο 1,2 δισ. ευρώ, όλο το λιανεμπόριο πήρε 540-600 εκατ. ευρώ. Από αυτά εμείς έχουμε αποσπάσει το 35%, η Lidl εκτιμάμε περίπου 18% και τα υπόλοιπα έχουν μοιραστεί στις υπόλοιπες αλυσίδες. Εχουμε περίπου 250.000 νέους πελάτες, οι οποίοι προέρχονται από τον Μαρινόπουλο. Από το 1,2 δισ. ευρώ του Μαρινόπουλου, περίπου 20% δεν ήταν τρόφιμα. Επίσης, περίπου το 15%-20% έχει φύγει από το οργανωμένο λιανεμπόριο και έχει πάει στα μικρά, στα μεμονωμένα καταστήματα: κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία.

– Πώς κρίνετε τη λύση που επιχειρείται για τη διάσωση του Μαρινόπουλου; Θεωρείτε ότι έπρεπε να αφεθεί να πτωχεύσει και η αγορά να αυτορρυθμισθεί, όπως έχουν υποστηρίξει άλλοι λιανέμποροι;

– Σε άλλες περιπτώσεις, όπως στην Ατλάντικ, μοιραστήκαμε περίπου το 70% των καταστημάτων και τους εργαζομένους σε αυτά, σε αυτήν την περίπτωση παίρνει την επιχείρηση ο Σκλαβενίτης. Καλώς την παίρνει. Το πώς θα εξελιχθεί αυτό το εγχείρημα θα το δούμε σε δύο χρόνια.

– Θεωρείτε ότι η συμφωνία εξυγίανσης βρίσκεται εντός των ορίων του θεμιτού ανταγωνισμού;

– Θα περιμένω την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για να τοποθετηθώ σχετικά. Ολα τα υπόλοιπα που λέγονται για το πόσο θεμιτό είναι το «κούρεμα» οφειλών κ.ο.κ. δεν είναι κάτι που το κάνει ο Σκλαβενίτης, αλλά οι τράπεζες.

– Εσείς έχετε ζητήσει από τους προμηθευτές «κούρεμα» στις τιμές;

– Εμείς στον ΑΒ ούτε «κούρεμα» κάνουμε και τους προμηθευτές τους πληρώνουμε. Και πράττουμε ό,τι συμφωνούμε με τους προμηθευτές. Εμείς κάνουμε τη δουλειά μας.

– Εχετε ζητήσει επιπλέον προσφορές για το 2017;

– Εννοείται και για το 2017 και για το 2018. Επίσης, όχι μόνο φέτος, αλλά και τα προηγούμενα χρόνια οι προμηθευτές έκαναν πιο πολλές, πιο δυνατές προωθητικές ενέργειες σε καταστήματα που ανακαινίζονται. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, η δουλειά μας είναι να επιδιώκουμε να είναι πιο συμφέρουσες. Κάθε χρόνο το κάνουμε αυτό. Κάθε χρόνο διαπραγματευόμαστε.

– Πώς σχολιάζετε την πρόσφατη επιστολή του ΣΒΒΕ για πιέσεις των λιανεμπόρων στους προμηθευτές;

– Δεν έχει καμία σχέση αυτή η επιστολή με τον ΑΒ. Αυτή η επιστολή υπάρχει τα τελευταία πέντε χρόνια, με ακριβώς το ίδιο περιεχόμενο. Την έχει λάβει και ο Σαμαράς ως πρωθυπουργός. Τα λεφτά που ζητάμε εμείς και οι άλλοι λιανέμποροι για τις προσφορές στα καινούργια καταστήματα είναι πολύ λιγότερα σε σχέση με το «κούρεμα» που θα υποστούν οι επιχειρήσεις από τον Μαρινόπουλο. Εκτιμώ ότι αρκετές επιχειρήσεις, και ειδικά οι πιο μικρές, δεν θα αντέξουν.

Πώς βλέπω την ανταγωνιστικότητα

– Oποιος είναι Νο 1 στον κλάδο φαντάζομαι ότι θέλει να παραμείνει Νο 1. Πώς θα το επιτύχετε αυτό;

– Εμένα με ενδιαφέρει να είμαι στους πρώτους τρεις, διότι αλλιώς έχω ανταγωνιστικό μειονέκτημα. Το ζήτημα είναι να είμαι Νο 1 στους πελάτες μου και η εταιρεία να είναι υγιής, διότι υπάρχουν και περίπου 14.000 εργαζόμενοι. Μέχρι το 2013 και ο Μαρινόπουλος ήταν Νο 1. Ε, και;

– Τι επενδύσεις προγραμματίζετε για την επόμενη διετία;

– Την τελευταία τριετία επενδύσαμε 260 εκατ. ευρώ και το 2016 πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Η ΑΒ είναι μακράν ο μεγαλύτερος επενδυτής στην Ελλάδα. Δεν υπάρχει άλλος επενδυτής που να επενδύει κάθε χρόνο στην Ελλάδα 100 εκατ. ευρώ. Τη διετία 2017-2018 αναμένεται οι επενδύσεις μας να κυμανθούν σε περίπου 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Οι επενδύσεις το 2017 περιλαμβάνουν την κατασκευή καινούργιων αποθηκευτικών χώρων στην περιοχή της Μάνδρας –επένδυση ύψους 40 εκατ. ευρώ– ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων και περίπου 22 νέα καταστήματα το 2017. Ο αριθμός των εργαζομένων μας αυξήθηκε στο εννεάμηνο του 2016 κατά 880 άτομα, οπότε μέχρι τα τέλη του έτους θα φτάσουν, συνολικά, οι νέες θέσεις περίπου τις 1.000. Το 60% είναι πλήρους απασχόλησης. Εμείς δεν εφαρμόζουμε «σπαστό» ωράριο. Αυτά τα κάνει άλλος.

Ποιες περιοχές ενδιαφέρουν την ΑΒ για να επεκταθεί

– Είστε σε συζητήσεις για εξαγορά του Μασούτη;

– Τώρα δεν είμαστε σε συζητήσεις.

– Πώς θα συμμετέχετε στη διαδικασία συγκέντρωσης;

– Μέσω της εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων, όπως έχουμε πράξει έως τώρα. Εχουμε εντοπίσει δύο καλές εταιρείες και αν η τιμή είναι καλή και γι’ αυτούς και για εμάς, τότε θα προχωρήσουμε.

– Σε ποιες περιοχές θέλετε να ενισχυθείτε;

– Θεσσαλονίκη και γενικά Βόρεια Ελλάδα, Αθήνα και Κρήτη.

– Εκτιμάτε ότι θα συνεχιστεί η συγκέντρωση στο λιανεμπόριο;

– Στην Ελλάδα η αγορά είναι περίπου 8,8 δισ. ευρώ. Υπάρχει πολύ μεγάλο μερίδιο στα μεμονωμένα καταστήματα, π.χ. στα κρεοπωλεία, κάτι που δεν ισχύει στην Ευρώπη. Κάποια στιγμή φαντάζομαι ότι αυτήν την αγορά θα την πάρουν και στην Ελλάδα τα σούπερ μάρκετ. Δεν ξέρω αν την επόμενη πενταετία θα έχουν μείνει 5 ή 6. Ξέρω ότι δεν μπορεί να είμαστε τόσο πολλοί όσο σήμερα.

– Ο ΑΒ είχε για πολλά χρόνια το προφίλ του ακριβού σούπερ μάρκετ, του σούπερ μάρκετ για την ελίτ. Σύμφωνα με ερευνητές της αγοράς, η μείωση των τιμών και οι πολλές προσφορές έχουν αρχίσει να αλλοιώνουν το προφίλ της αλυσίδας και μπορεί να δυσαρεστηθούν παραδοσιακοί πελάτες σας, οι οποίοι αρχίζουν να στρέφονται αλλού. Σας προβληματίζει αυτό;

– Είμαστε η Νο1 εταιρεία στις ανακαινίσεις των καταστημάτων. Οι προτεραιότητες για τον ΑΒ είναι η ποιότητα, η ποικιλία και η εξυπηρέτηση των πελατών. Δεν θέλουμε να αλλάξουμε το DNA της εταιρείας. Θα ήταν λάθος. Εμείς προσπαθούμε να κάνουμε το εξής: ποιότητα με προσιτές τιμές. Πριν από 15 χρόνια, ο ΑΒ του Ψυχικού είχε διαφορά στις τιμές με τον Σκλαβενίτη 15%-20%. Τότε μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό. Το ό,τι μειώσαμε τις τιμές δεν σημαίνει ότι μειώσαμε την ποιότητα και την εξυπηρέτηση. Να περιμένετε να δείτε και το επόμενο διαφημιστικό μας κύμα, το οποίο θα επικεντρώνεται σε άλλους τομείς και όχι στις τιμές.

– Δηλαδή να αναμένουμε αντίδραση ξανά από τους ανταγωνιστές σας;

– Εφόσον «τσίμπησε» η Lidl, σημαίνει ότι κάτι κάναμε καλά. Διότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα αντιδρούσε μια τόσο καλή και υγιής εταιρεία όπως η Lidl.

– Τι είναι προτιμότερο: Πολλές προσφορές σε επώνυμα προϊόντα, μόνιμα χαμηλές τιμές ή πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας;

– Και οι προμηθευτές και εμείς κάνουμε πολλές προσφορές. Το 50% του τζίρου είναι από προσφορές. Αλλά δεν μπορείς να μην κάνεις, αφού κάνει όλη η αγορά και τις χρειάζονται οι πελάτες. Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι μονίμως χαμηλές οι τιμές. Τα τελευταία τρία χρόνια το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στον τζίρο μας είναι 21%. Νομίζω ότι το μέγιστο όριο που θα φτάσει είναι 25%. Οι πελάτες, πάντως, που έχουν έρθει σε εμάς από τον Μαρινόπουλο εστιάζουν στις προσφορές και όχι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή