ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόντρα στη Γερμανία για τις ιδιωτικοποιήσεις των αυτοκινητοδρόμων

Οι τοπικοί φορείς υπενθυμίζουν τη συμφωνία με την κυβέρνηση για δημιουργία κρατικής εταιρείας για τη διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων. Ο κ. Σόιμπλε απαντά ότι η ιδιωτικοποίηση θα αποφέρει πόρους σε τράπεζες και σε ασφαλιστικές για να επενδύσουν, σε εποχές χαμηλών αποδόσεων. Πάντως, το γερμανικό Ελεγκτικό Συνέδριο επισήμανε ότι πολλά έργα, μέσω ΣΔΙΤ, καταλήγουν ακριβότερα από αυτά που κατασκευάζει το Δημόσιο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γερμανία

Την οργή της αντιπολίτευσης, του κυβερνητικού του εταίρου και πολύ σημαντικής μερίδας των Γερμανών πολιτών έχει προκαλέσει η πρόταση του υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε να ιδιωτικοποιηθούν μερικώς οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι.

Σύμφωνα με πληροφορίες του περιοδικού Der Spiegel, ο κ. Σόιμπλε έχει καταθέσει σχέδιο νόμου το οποίο προβλέπει την ιδιωτικοποίηση του 49,9% της κρατικής εταιρείας που θα είναι υπεύθυνη για την κατασκευή και τη συντήρηση των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων. Μάλιστα, στο μυστικό σχέδιο νόμου Σόιμπλε προβλέπεται η αναθεώρηση του γερμανικού συντάγματος, ώστε να είναι συνταγματικώς ορθή η ιδιωτικοποίηση των αυτοκινητοδρόμων. Τον Οκτώβριο, βουλευτές και τοπικοί αντιπρόσωποι είχαν συμφωνήσει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να δημιουργήσει μια εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων. Μέχρι εκεί δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Ομως ο κ. Σόιμπλε πρότεινε τη μερική ιδιωτικοποίηση των αυτοκινητοδρόμων στο πρότυπο της μερικής ιδιωτικοποίησης των τηλεπικοινωνιών και του ταχυδρομείου τη δεκαετία του 1990. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών υποστήριξε πως η ιδιωτικοποίηση θα οδηγήσει στην εξοικονόμηση πόρων για τo γερμανικό δημόσιο και θα δώσει σε τράπεζες και σε ασφαλιστικές εταιρείες την ευκαιρία να επενδύσουν σε μια εποχή πολύ χαμηλών αποδόσεων. Ωστόσο, αυτή η αμφιλεγόμενη πρόταση έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στους Σοσιαλδημοκράτες (SPD) όσο και στην αντιπολίτευση, ενώ και στους Χριστιανοδημοκράτες (CDU) της κ. Μέρκελ το σχέδιο δεν έγινε δεκτό ακριβώς με ενθουσιασμό. «Τα σχέδια του κ. Σόιμπλε δεν θα πραγματοποιηθούν ποτέ με αυτήν τη μορφή», δήλωσε ο αναπληρωτής κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του SPD Σόρεν Μπάρτολ στο πρακτορείο Reuters. Ακόμη και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος των Χριστιανοδημοκρατών για θέματα προϋπολογισμού Εκχαρντ Ρέμπεργκ είπε πως δεν αντιλαμβάνεται την ανάγκη για ιδιωτικοποίηση της εταιρείας διαχείρισης των αυτοκινητοδρόμων και ότι το CDU δεν έχει ακόμη συμφωνήσει να υποστηρίξει την πρόταση Σόιμπλε.

Σύμφωνα με την Deutsche Welle, οι Πράσινοι απορρίπτουν το επιχείρημα Σόιμπλε ότι η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα θα καταστήσει πιο αποδοτική τη διαχείριση των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων και υποστηρίζουν ότι η πρόταση Σόιμπλε θα ωφελήσει τις ιδιωτικές εταιρείες αλλά όχι και το δημόσιο. «Ο Σόιμπλε θέλει να δώσει στις τράπεζες και στις ασφαλιστικές εταιρείες δώρο αξίας ενός δισ. ευρώ», είπε στο Spiegel ο Σβεν Κρίστιαν Κίντλερ, ειδικός σε θέματα προϋπολογισμού. Σε έκθεση του 2014, το γερμανικό ομοσπονδιακό ελεγκτικό συνέδριο είχε καταλήξει στο συμπέρασμα πως στον τομέα των μεταφορών πολλά έργα με σύμπραξη ιδιωτικού - δημόσιου τομέα καταλήγουν να είναι πιο ακριβά σε σύγκριση με την παραδοσιακή κατασκευή αυτοκινητοδρόμων από το δημόσιο. Ατυχώς για τον κ. Σόιμπλε, πολλοί πολίτες συμμερίζονται τις ανησυχίες που εκφράζουν οι Πράσινοι. Σύμφωνα με την Deutsche Welle, σε πολλά φόρουμ και σε άρθρα που έχουν δημοσιευθεί στο Διαδίκτυο η αντίδραση των πολιτών στο σχέδιο Σόιμπλε ποικίλλει: είτε αδυνατούν να κατανοήσουν την ουσία της πρότασης είτε εμφανίζονται εξόχως οργισμένοι.

Μπρα ντε φερ για τη λιτότητα

Στην αντεπίθεση πέρασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απορρίπτοντας την κατηγορία του Γερμανού υπουργού Οικονομικών ότι η Κομισιόν δεν έχει την εξουσία να υποδείξει στη Γερμανία πώς θα πρέπει να αυξήσει τις δαπάνες της. Την περασμένη εβδομάδα, στο πλαίσιο του ελέγχου επί των εθνικών προϋπολογισμών, η Κομισιόν είχε καλέσει το Βερολίνο να αυξήσει τις δημοσιονομικές του δαπάνες, δεδομένου ότι έχει επιτύχει ήδη από το 2012 διαρθρωτικό έλλειμμα 0,5% του ΑΕΠ, όπως ορίζουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες. Περιέργως, ο κ. Σόιμπλε υποστήριξε πως η Κομισιόν δεν έχει το δικαίωμα να λέει στα κράτη-μέλη τι να κάνουν με τον προϋπολογισμό τους, ενώ την κάλεσε να επικεντρωθεί στην εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Η πρόταση για πιο θετική στάση στην Ευρωζώνη σημαίνει το τέλος της λιτότητας, υποστήριξε χθες ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί, αλλά όχι την παραβίαση του ΣΣΑ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ