ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειωμένα κατά 703 εκατ. τα τουριστικά έσοδα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου

ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΣΟΥΝΗΣ

Οι εκπτώσεις που δόθηκαν για τις κρατήσεις τελευταίας στιγμής, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των ξένων τουριστών, συρρίκνωσαν τα έσοδα των επιχειρήσεων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τουρισμός

Απώλειες ύψους 703 εκατ. ευρώ κατέγραψαν τα τουριστικά έσοδα της χώρας για το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, σύμφωνα με σχετικά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος.

Αναλυτικά, τα έσοδα με πτώση της τάξης του 5,5% περιορίστηκαν φέτος σε 12,08 δισ. ευρώ έναντι 12,78 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2015. Μεγάλοι κερδισμένοι σε επίπεδο τουριστικών εσόδων προορισμοί της Μεσογείου για τη φετινή περίοδο αναδεικνύονται η Κύπρος και η Ισπανία. Στην Κύπρο για το διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου τα τουριστικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 13,6% και στην Ισπανία για το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου κατά 6,3%. Οι συνολικές αφίξεις των ξένων τουριστών στην Ελλάδα για το εννεάμηνο παρουσίασαν μικρή αύξηση της τάξης του 3,5%. Τον Σεπτέμβριο τα τουριστικά έσοδα στη χώρα αυξήθηκαν κατά 2,3%, ενώ οι διεθνείς αφίξεις κατά 13,7%.

Η καθοδική πορεία των τουριστικών εσόδων, βάσει των επίσημων στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος, έρχεται να επιβεβαιώσει τις αρνητικές προβλέψεις που είχαν διατυπώσει οι τουριστικοί φορείς της χώρας. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γιάννης Ρέτσος κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου των Προέδρων των Ξενοδοχειακών Ενώσεων, που πραγματοποιήθηκε στο περιθώριο της έκθεσης τουρισμού Philoxenia στη Θεσσαλονίκη, επισήμανε ότι η υστέρηση των εσόδων σε σχέση με την αύξηση των αφίξεων είναι πολύ μεγάλη. Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι η εξέλιξη της τουριστικής κίνησης μέχρι τη μέση της τουριστικής περιόδου ήταν ιδιαίτερα ανησυχητική. Οι ξενοδόχοι, βλέποντας ανταγωνιστικούς προορισμούς να γεμίζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς με διψήφια ποσοστά αύξησης και την αναιμική πορεία των κρατήσεων για την Ελλάδα, αναγκάστηκαν να στηριχτούν και πάλι κυρίως στις εκπτώσεις και στις ειδικές προσφορές προκειμένου να ενισχύσουν τη ζήτηση. Μετά και την απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία τον Ιούλιο, βελτιώθηκε η κατάσταση και οι ροές των κρατήσεων αυξήθηκαν. Ωστόσο, οι εκπτώσεις που δόθηκαν για τις κρατήσεις τελευταίας στιγμής συρρίκνωσαν τα έσοδα των επιχειρήσεων και τα οικονομικά τους αποτελέσματα. Επιπλέον, συμπλήρωσε, κανένας άλλος κλάδος δεν έχει επιβαρυνθεί φορολογικά περισσότερο απ’ ό,τι τα ξενοδοχεία φέτος. Και ειδικά για τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας και αυτά που λειτουργούν και τη χειμερινή περίοδο, ο βαθμός επιβάρυνσης είναι ακόμα μεγαλύτερος.

Εξάλλου, ο πρόεδρος της ΠΟΞ τόνισε ότι το τουριστικό προϊόν φέτος στην Ελλάδα, εκτός του πακέτου, ήταν πιο ακριβό για τους επισκέπτες. Ειδική μνεία έκανε στους αυξημένους συντελεστές ΦΠΑ, εκτός από τη διαμονή και την εστίαση, και σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, αγαθά και υπηρεσίες που συνθέτουν το «καλάθι» του τουρίστα στην Ελλάδα, στις ακριβότερες μετακινήσεις και συγκοινωνίες και στα ακριβότερα εισιτήρια σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Σε σχέση με τη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, το οποίο αποτελεί την κύρια πηγή αρνητικών εικόνων και εντυπώσεων για σειρά προορισμών και για όλη τη χώρα, είπε ότι παραμένει άπιαστος στόχος. Κριτική ασκήθηκε για προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τουρισμός και από άλλους ομιλητές που τοποθετήθηκαν κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου. Από την πλευρά της, η υπουργός Τουρισμού Ελενα Κουντουρά αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε το υπουργείο για την ενίσχυση του τουρισμού κατά τη φετινή σεζόν, χαρακτήρισε αδικαιολόγητη την απόκλιση των στοιχείων –της Τράπεζας της Ελλάδας– αφίξεων και εσόδων, ενώ αμφισβήτησε –επικαλούμενη στοιχεία Tour Operator– ότι έγιναν πολλές προσφορές από τους Ελληνες ξενοδόχους, σημειώνοντας ότι τα πακέτα στη χώρα μας ήταν πιο ακριβά σε σχέση με την Ισπανία.

Στο μεταξύ, στο περιθώριο της Philoxenia ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Λύσανδρος Τσιλίδης και η πρόεδρος του γραφείου συνεδρίων και επισκεπτών Θεσσαλονίκης Δέσποινα Αμαραντίδου υπέγραψαν σύμφωνο συνεργασίας με στόχο την προβολή και την προώθηση της Θεσσαλονίκης ως συνεδριακού προορισμού.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ