ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Χρήστος Στάικος, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Enterprise Greece

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΛΑΒΑΝΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κάτω από το σύνθημα-ομπρέλα «Invest in Taste», ο εθνικός οργανισμός Enterprise Greece συμμετείχε στη διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών SIAL PARIS 2016, που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο στη γαλλική πρωτεύουσα προσελκύοντας 155.000 επισκέπτες. Ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Enterprise Greece, Χρήστος Στάικος, μας μιλάει για την εμπειρία της ελληνικής συμμετοχής, για τις καλύτερες στιγμές αλλά και τις δυσκολίες του εγχειρήματος, καθώς επίσης για τις ελληνικές γεύσεις που τράβηξαν το ενδιαφέρον των ξένων – ελιές, ταχίνι, προϊόντα ζύμης και μέλι.

Σε ποιους τομείς δραστηριοποιείται η Enterprise Greece;

O οργανισμός Enterprise Greece είναι εθνικός φορέας και λειτουργεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Δημιουργήθηκε με στόχο την υποστήριξη των διεθνών επενδυτών, έτσι ώστε να αναπτύξουν επιχειρηματική δράση στην Ελλάδα, αλλά και την προώθηση των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών στις διεθνείς αγορές. Αποτελεί μετεξέλιξη της πρωτοβουλίας «Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε.» (Invest in Greece) σε έναν νέο και καινοτόμο φορέα εξωστρέφειας.

Περιγράψτε μας την εμπειρία της συμμετοχής στη SIAL PARIS 2016;

Η SIAL στο Παρίσι ήταν η μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών στον κόσμο για το 2016. Η προσπάθεια, λοιπόν, που κάναμε για να διοργανώσουμε μια επιτυχημένη εθνική συμμετοχή ήταν ακόμα μεγαλύτερη, προκειμένου να εκμεταλλευτούμε το momentum της αύξησης των εξαγωγών τροφίμων, αφού σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή τους πρώτους επτά μήνες του 2016 οι εξαγωγές στον κλάδο αυξήθηκαν κατά περίπου 5% σε αξία, όταν οι διεθνείς τιμές προϊόντων και αγαθών υποχωρούν κατά 8%. Η παρουσία μας στο Παρίσι ήταν ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση του αγροτοδιατροφικού κλάδου, βασιζόταν όμως σε μια στρατηγική που είχε χαραχτεί πολύ νωρίτερα, με σεμινάρια προς τους εξαγωγείς για τη μεγιστοποίηση των οφελών της συμμετοχής, οργάνωση παράλληλων εκδηλώσεων στη διάρκεια της έκθεσης, κινητοποίηση σημαντικών προσωπικοτήτων στο εξωτερικό για την προβολή των προϊόντων και πολλά άλλα. Κάτω από το σύνθημα-ομπρέλα «Invest in Taste» υπάρχει η προσπάθεια να συνδυαστούν η προβολή και η προώθηση με την προσέλκυση και την τοποθέτηση επενδύσεων στον κλάδο. Είναι ο νέος τρόπος σκέψης και δράσης που έχουμε ενστερνιστεί όλοι πλέον στην Enterprise Greece.

Ποιες ήταν οι καλύτερες, αλλά και οι πιο δύσκολες στιγμές της διοργάνωσης;

Αναμφισβήτητα η καλύτερη στιγμή είναι όταν βλέπεις το ελληνικό περίπτερο να είναι γεμάτο με ξένους εμπορικούς επισκέπτες, οι οποίοι δοκιμάζουν τα εξαίρετα προϊόντα μας και κλείνουν εμπορικές συμφωνίες. Επίσης, τα ικανοποιημένα πρόσωπα των Ελλήνων εκθετών, οι οποίοι δίνουν τη σκληρή μάχη της κατάκτησης των ξένων αγορών. Οι εμπορικές εκθέσεις είναι γεγονότα δυναμικά, με σφιχτά χρονοδιαγράμματα και πολλά απρόβλεπτα. Οι δυσκολίες είναι δεδομένες. Οι πόροι μας ως φορέα είναι περιορισμένοι και το διεθνές περιβάλλον εργασίας πολύ απαιτητικό. Ευτυχώς η έκθεση ολοκληρώθηκε χωρίς πρόβλημα, η επισκεψιμότητα ήταν πολύ ικανοποιητική και οι επαφές υψηλού επιπέδου. Αλλά η δουλειά δεν τελειώνει εδώ. Κάθε γεγονός αξιολογείται εσωτερικά ως προς την αποτελεσματικότητά του, αλλά και ως προς τον τρόπο διοργάνωσης και τους πόρους που καταναλώθηκαν.

Ποια ήταν η στρατηγική σας έτσι ώστε να προβληθεί στο σύνολό της η χώρα και να αναδειχθούν οι οινικές και γαστρονομικές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής;

Η προσπάθειά μας είναι η προβολή και η προώθηση να είναι συνεχείς και σε βάθος χρόνου και εκεί χρειαζόμαστε τη συνεργασία όλων. Στο θέμα του κρασιού, για παράδειγμα, υπάρχει αδιάλειπτη συνεργασία με τη διεπαγγελματική ένωση, η οποία δίνει πολύ καλά αποτελέσματα. Η κινητοποίηση όλου του οινικού κλάδου έχει δημιουργήσει ένα περιβάλλον πραγματικής εξωστρέφειας με άνοιγμα νέων αγορών (σε Ιαπωνία, Κορέα και γενικότερα στη ΝΑ Ασία), εκπαίδευση στη γευσιγνωσία τοπικών ποικιλιών, συνδυαστικές παρουσιάσεις κρασιών και προϊόντων διατροφής, και πολλά άλλα. Το ελληνικό περίπτερο (2.000 τ.μ.) βρίσκεται σε κεντρικό σημείο και είναι το ίδιο τα τελευταία 12 χρόνια, άρα οι εμπορικοί επισκέπτες γνωρίζουν πού θα συναντήσουν τις επιχειρήσεις μας. Με στόχο την όσο το δυνατόν καλύτερη προβολή της ελληνικής συμμετοχής, οργανώσαμε μήνες πριν, σε συνεργασία με τη γνωστή σεφ Ντίνα Νικολάου, ένα πρόγραμμα προβολής της ελληνικής κουζίνας. Οι δράσεις ξεκίνησαν από την Ελλάδα, με την υλοποίηση press trip για δημοσιογράφους, bloggers και σεφ από τη Γαλλία, σε Αθήνα και Σαντορίνη. Οι συμμετέχοντες ήταν οι Gilles Pudlowski (σπουδαίος κριτικός ταξιδιού και γεύσης στον γαλλόφωνο κόσμο, αλλά και δημιουργός των ομώνυμων οδηγών, που μετά τον Michelin αποτελούν 25ετή θεσμό στη Γαλλία), Eve-Marie Zizza Lalu (αρχισυντάκτρια των περιοδικών Bottin Gourmand και Regal), Patrick Tomas (Chroniqueur Lifestyle & Gastronomie, συντάκτης του πλέον επισκέψιμου γαλλικού blog για μόδα, τάσεις, ταξίδι, γαστρονομία), Claire Verneil (σεφ και σύμβουλος σε σημαντικά εστιατόρια στη Γαλλία, διατηρεί και ραδιοφωνική εκπομπή) και Stephane Perrotte (chef patissier, champion du monde de la confiture 2015).

Δώστε μας μια εικόνα της ελληνικής συμμετοχής.

Στο εθνικό περίπτερο συμμετείχαν περισσότερες από 100 επιχειρήσεις παραγωγής και επεξεργασίας τροφίμων απ’ όλη την Ελλάδα, παρουσιάζοντας παραδοσιακά αλλά και σύγχρονα προϊόντα διατροφής. Φυσικά, πρωτεύοντα λόγο έχουν πάντα τα «παραδοσιακά» ελληνικά προϊόντα (λάδι, ελιές, κ.λπ.), αλλά σιγά-σιγά κερδίζουν σε δημοφιλία και πολλά ακόμη, όπως τα προϊόντα από ταχίνι και ζύμες, το μέλι, κ.λπ.

Πόσες χώρες συμμετείχαν και ποιες θεωρείτε ότι είχαν την καλύτερη παρουσία;

Η ελληνική συμμετοχή ήταν η 6η μεγαλύτερη μεταξύ των 104 χωρών που έδωσαν το «παρών». Η υψηλή σημασία της έκθεσης επιβεβαιώθηκε και φέτος, αφού οι επισκέπτες, που ξεπέρασαν τους 155.000, προέρχονταν από 194 χώρες. Πολλές συμμετοχές υπήρξαν εντυπωσιακές, όμως, κατά τη γνώμη μου, ξεχώρισαν τα μεσογειακά κράτη, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Ελλάδα, που συναγωνίζονται σε υψηλότατο επίπεδο στα προϊόντα διατροφής.

Βοηθούν τουριστικά οι μεγάλες εμπορικές εκθέσεις τον προορισμό στον οποίο πραγματοποιούνται;

Θα μπορούσε η Ελλάδα να φιλοξενήσει αντίστοιχα events; Τα οφέλη είναι κυρίως έμμεσα και αφορούν στη συνολική «εικόνα» του προορισμού στον παγκόσμιο χάρτη. Θα ήταν χρήσιμο να εξεταστεί το ενδεχόμενο των αντίστοιχων διοργανώσεων που θα μπορούσαν να γίνουν στην Ελλάδα, αλλά χρειάζεται στενή θεσμική συνεργασία και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για να «χτίσεις» τόσο σημαντικούς εμπορικούς διεθνείς θεσμούς. Χρειάζονται, επίσης, μεγάλες μόνιμες υποδομές εκθέσεων και φιλοξενίας, αλλά και μια εσωτερική αγορά που να μπορεί να κερδίσει το ενδιαφέρον σημαντικών εξαγωγικών «παικτών».

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ