Αρχή αξιολόγησης από 20.000 στελέχη εκπαίδευσης

Αρχή αξιολόγησης από 20.000 στελέχη εκπαίδευσης

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεύτερη απόπειρα αξιολόγησης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος εντός της τρέχουσας δεκαετίας ξεκινάει το υπουργείο Παιδείας. Η αρχή θα γίνει από περίπου 20.000 στελέχη εκπαίδευσης, από το 2017. Είχε προηγηθεί, ως πρώτο βήμα αξιολόγησης, πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης το 2010, το οποίο πάντως δεν προχώρησε μετά το 2014. Τώρα, λόγω των μνημονιακών δεσμεύσεων, η ηγεσία του υπουργείου θα προχωρήσει το δικό της πρόγραμμα αξιολόγησης, αναπτύσσοντάς το σε βάθος τριετίας. «Η αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση ταυτόχρονα είναι και αξιολόγηση των υποχρεώσεων της πολιτείας», δήλωσε χθες στην «Κ» ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Ο υπουργός εκτιμά ότι η κοινωνία και οι εκπαιδευτικοί είναι θετικοί στην αξιολόγηση, η οποία άλλωστε όπως ο ίδιος διαβεβαιώνει δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.

Ειδικότερα, η μέθοδος της αυτοαξιολόγησης και της αξιολόγησης θα αποφασισθεί μέσα στο 2017 αφού το υπουργείο μελετήσει τις πρακτικές σε χώρες της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, έχοντας λάβει και τη γνώμη Ελλήνων ειδημόνων και των συνδικαλιστικών ηγεσιών. Οι πρώτοι που θα αυτοαξιολογηθούν θα είναι τα στελέχη εκπαίδευσης, δηλαδή όσοι έχουν διοικητικές θέσεις ευθύνης στην εκπαίδευση, από τους 13 περιφερειακούς διευθυντές έως και τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Επόμενο βήμα θα είναι η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, με ετήσιες εκθέσεις. Βεβαίως, υλικό υπάρχει ήδη στα συρτάρια του ΙΕΠ. Τις χρονιές 2011- 2013 υλοποιήθηκε το πιλοτικό πρόγραμμα της Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Εργου (πρώτο βήμα ήταν η αυτοαξιολόγηση) στο οποίο μετείχαν 504 σχολικές μονάδες (120 της προσχολικής, 172 της πρωτοβάθμιας, 212 της δευτεροβάθμιας) με 5.991 εκπαιδευτικούς (455 της προσχολικής, 1.932 της πρωτοβάθμιας, 3.604 της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης). Κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος, στο πρώτο στάδιο, από τον Σεπτέμβριο του 2010 μέχρι τον Ιανουάριο του 2011, οι εκπαιδευτικοί που μετείχαν διαμόρφωσαν μια γενική εκτίμηση για σχολικό περιβάλλον και τους παράγοντες που επηρεάζουν το έργο στο σχολείο τους και διερεύνησαν πιο συστηματικά έναν ή δύο τομείς του εκπαιδευτικού έργου με κριτήρια προτεραιότητας της δικής τους επιλογής.

Στο δεύτερο στάδιο, από τον Φεβρουάριο του 2011 μέχρι τον Ιούνιο του 2011, προσδιόρισαν με δικά τους και πάλι κριτήρια τις προτεραιότητες για την ανάληψη πρωτοβουλιών για δράση και ολοκλήρωσαν τον σχεδιασμό και προγραμματισμό συγκεκριμένων δράσεων για τη βελτίωση ή τη βελτιστοποίηση του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα. Στο τρίτο και τέταρτο στάδιο, από τον Σεπτέμβριο του 2011 μέχρι τον Ιούνιο του 2012 και σε κάποιες περιπτώσεις μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012, υλοποιήθηκαν οι σχεδιασμένες δράσεις. Μάλιστα, στις 5 Νοεμβρίου 2013 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το προεδρικό διάταγμα 152, «για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Η εφαρμογή του, ωστόσο, δεν προχώρησε, λόγω των αντιδράσεων των εκπαιδευτικών, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ και άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης ήταν αντίθετα.

Αντιδρούσαν κατά το παρελθόν

Οι 13 περιφερειακοί διευθυντές θα κληθούν πρώτοι να αυτοαξιολογηθούν, αλλά και να οργανώσουν τα στάδια της αξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς. Ωστόσο, το εγχείρημα θα συναντήσει δυσκολίες εάν κάποιοι περιφερειακοί διευθυντές μείνουν πιστοί σε όσα έλεγαν τα προηγούμενα χρόνια. Περιφερειακός διευθυντής έχει συμπεριλάβει στο βιογραφικό του την άρνηση στην αυτοαξιολόγηση του 2014, ενώ άλλος είχε εισπράξει τα εύσημα από τη ΔΟΕ επειδή είχε αντιδράσει κατά της αξιολόγησης. Μάλιστα, το υπουργείο συμπεριλαμβάνει την αυτοαξιολόγηση που θα γίνει μεταξύ των μέτρων για τη βελτίωση της ελληνικής εκπαίδευσης, επιχειρώντας να απαντήσει έτσι στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παιδεία που δημοσιεύθηκε χθες και είναι επικριτική σε αποφάσεις επί ΣΥΡΙΖΑ. «Η έκθεση, που βασίζεται σε στοιχεία παλαιότερων ετών, διαπιστώνει την υποβάθμιση της εκπαίδευσης, για την οποία όμως οι ευθύνες είναι συγκεκριμένες και αφορούν τα πρώτα πέντε χρόνια των μνημονίων. Η σημερινή κυβέρνηση κατόρθωσε να ανακόψει την καθοδική πορεία του εκπαιδευτικού συστήματος», λέει το υπουργείο. Η έκθεση αναφέρει ότι «το χειρόγραφο ολοκληρώθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2016» και είναι επικριτική για αποφάσεις επί Αρ. Μπαλτά, Ν. Φίλη, Σ. Αναγνωστοπούλου και Τ. Κουράκη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή