ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Μαστίγιο» από την τρόικα στην ενέργεια

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Για τις δημοπρασίες οι θεσμοί πιέζουν για διάθεση μεγαλύτερων ποσοτήτων ισχύος από τη ΔΕΗ σε τρίτους, κρατώντας επίσης ανοιχτό το σενάριο της πώλησης μονάδων σε περίπτωση που τον Ιούνιο του 2018 διαπιστωθεί ότι το εργαλείο των ΝΟΜΕ δεν έχει οδηγήσει στα συμφωνηθέντα για τη μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ενέργεια

Ανοιχτό το σενάριο της πώλησης του 100% του ΑΔΜΗΕ κρατούν οι θεσμοί, θέτοντας μάλιστα ως προαπαιτούμενο την ανακοίνωση από τις ελληνικές αρχές του διαγωνισμού για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών τον Ιανουάριο του 2017, σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το σχέδιο απόσχισης από τη ΔΕΗ δεν μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2017. Πρόκειται για σκλήρυνση της στάσης των θεσμών στα ζητήματα που συνδέονται με τις ενεργειακές μεταρρυθμίσεις, η οποία εκφράζεται και στο θέμα των ΝΟΜΕ, όπου πιέζουν για διάθεση μεγαλύτερων ποσοτήτων ισχύος από τη ΔΕΗ σε τρίτους, κρατώντας επίσης ανοιχτό το σενάριο της πώλησης μονάδων σε περίπτωση που τον Ιούνιο του 2018 διαπιστωθεί ότι το εργαλείο των ΝΟΜΕ δεν έχει οδηγήσει στα συμφωνηθέντα για τη μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ.

Ενώ στο πρώτο μνημόνιο οι θεσμοί συναρτούσαν την πώληση του 100% του ΑΔΜΗΕ με την πρόοδο της μεταβίβασης ποσοστού τουλάχιστον 20% σε στρατηγικό επενδυτή και συγκεκριμένα την ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή μέχρι τον Οκτώβριο του 2016, στο προσχέδιο του αναθεωρημένου μνημονίου τη συνδέουν με την ολοκλήρωση του σχεδίου απόσχισης και μάλιστα μέχρι τον Φεβρουάριο του 2017.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο σχετικό κείμενο,«εάν οι θεσμοί έπειτα από διαβουλεύσεις με τις ελληνικές αρχές διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει επαρκή πρόοδος στην ολοκλήρωση του συμφωνηθέντος χρονοδιαγράμματος ιδιαιτέρως, αλλά όχι αποκλειστικά στη μεταβίβαση ποσοστού σε στρατηγικό επενδυτή, η Ελληνική Δημοκρατία θα ανακοινώσει ως προαπαιτούμενη δράση την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του 100% της συμμετοχής της ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ και θα ξεκινήσει διαγωνισμό τον Ιανουάριο του 2017 και η μεταβίβαση θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2017». Το νέο χρονοδιάγραμμα που θέτουν οι θεσμοί προβλέπει, εκτός από την ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή για το 24% του ΑΔΜΗΕ, τη μεταβίβαση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ στη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ και την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο για τη διάθεση ποσοστού 25% στο ευρύ κοινό, όπως και την πώληση του 25% στο ελληνικό Δημόσιο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2017.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση μετέφερε με νομοθετική ρύθμιση τη μεταβίβαση του ποσοστού του ΑΔΜΗΕ στο Δημόσιο προκειμένου να προσπεράσει την αδυναμία τόσο του Δημοσίου να καταβάλει το προβλεπόμενο τίμημα όσο και της ΔΕΗ την αναλογούσα φορολογία. Η γενική συνέλευση της ΔΕΗ ενέκρινε χθες τη μεταβίβαση του 24% του ΑΔΜΗΕ στην κινεζική State Grid έναντι ποσού 320 εκατ. ευρώ, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης ωστόσο δεν έχει την έγκριση των θεσμών εάν δεν ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα βήματα του σχεδίου απόσχισης. Η ΔΕΗ αναμένεται να πραγματοποιήσει νέα γενική συνέλευση μέσα στον Ιανουάριο για την έγκριση της μεταβίβασης του 25% στο ελληνικό Δημόσιο έναντι τιμήματος 333 εκατ. ευρώ, καθώς και τη δωρεάν μεταβίβαση του υπολοίπου 51% στη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ. Για το σύνολο των αγοραπωλησιών η ΔΕΗ πρέπει να καταβάλει στο ελληνικό Δημόσιο φόρους ύψους 379 εκατ. ευρώ, που θα καταβληθούν το 2018. Το τελικό όφελος της ΔΕΗ από τις αγοραπωλησίες θα ανέλθει σε περίπου 370 εκατ. ευρώ (333 εκατ. από το Δημόσιο, 320 της State Grid και 93 εκατ. επιστροφή κεφαλαίου από τον ΑΔΜΗΕ).

Σε ό,τι αφορά στα ΝΟΜΕ και ενώ η ΔΕΗ έχει προσφύγει στο ΣτΕ με αίτημα την αναπροσαρμογή προς τα κάτω της τιμής εκκίνησης, οι θεσμοί πιέζουν για τη διάθεση τον Ιανουάριο του 2017 ενός επιπλέον 12% του συνολικού όγκου του 2016 της ηλεκτρικής ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα σε τιμή που θα είναι αναθεωρημένη σε σχέση με τo κόστος των CO2. Προβλέπει επίσης τη μεταφορά του 8% που διατέθηκε σε τρίτους στην πρώτη δημοπρασία του 2016 σε επαναδιάθεση τον Σεπτέμβριο του 2017 με βάση την αναθεωρημένη τιμή εκκίνησης. Τον Ιούνιο του 2018 από κοινού με τις ελληνικές αρχές θα εξεταστεί το κατά πόσο επιτυγχάνονται οι συμφωνημένοι στόχοι για τη μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ (κάτω από 50% το 2019) και εφόσον οι θεσμοί διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει επαρκή πρόοδος, τότε οι Αρχές θα λάβουν διαρθρωτικά μέτρα εναλλακτικά των ΝΟΜΕ για να δοθεί περισσότερη ισχύ στους εναλλακτικούς παρόχους. Τα μέτρα αυτά δεν είναι άλλα από την πώληση μονάδων, ενδεχόμενο που θεωρείται πολύ πιθανό ως εξέλιξη και από την αγορά, η οποία εκτιμά ότι τα ΝΟΜΕ δεν οδηγούν απαραίτητα σε αύξηση μεριδίων για τους ιδιώτες παρόχους. Εκπρόσωποι της αγοράς αναφέρουν, μάλιστα, ότι τεράστιο αντικίνητρο δημιουργεί η θεσμοθέτηση του ειδικού τέλους που επιβλήθηκε στους προμηθευτές για τον μηδενισμό του ελλείμματος των ΑΠΕ. Το τέλος αυτό η αγορά μπορεί να το απορροφήσει σε ένα ύψος 4 - 5 ευρώ η μεγαβατώρα, όμως παρατηρείται αύξηση μέχρι και 12 ευρώ η μεγαβατώρα που δεν αφήνει περιθώρια ελκυστικών τιμολογίων για τους καταναλωτές και άρα τορπιλίζει τον στόχο της μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ. Η επιβολή πλαφόν στο εν λόγω τέλος μπορεί να αποτρέψει την αρνητική αυτή συνέπεια στον βασικό στόχο της απελευθέρωσης, τονίζει η πλευρά των ιδιωτών παρόχων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ