Δήμητρα Μανιφάβα ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Black Friday: Εκπτώσεις ακόμα και σε μεζεδοπωλεία, μπαρ και... delivery

ΕΛΛΑΔΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με επιτυχία, τουλάχιστον σε επίπεδο προσέλευσης καταναλωτών στα καταστήματα, στέφθηκε η εφαρμογή –για πρώτη φορά εκτεταμένα– της περίφημης Black Friday. Κατά πόσον οι ουρές και ο συνωστισμός που σημειώθηκαν σε πολλά καταστήματα όχι μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μεταφράστηκαν σε αντίστοιχο τζίρο, μένει να φανεί τις επόμενες ημέρες, όταν οι επιχειρήσεις θα... κάνουν ταμείο. Το βέβαιο είναι ότι η μόδα της Black Friday έλαβε διαστάσεις υπερβολής, καθώς δεν περιορίστηκε στο λιανεμπόριο, αλλά κατέλαβε ασφαλιστικά προϊόντα, μεζεδοπωλεία και εν γένει εστιατόρια, μπαρ, παραγγελίες φαγητού για το σπίτι, ακόμη και εισιτήρια μεγάλης ομάδας μπάσκετ. Υπερβολή που δεν αποκλείεται πολύ γρήγορα να οδηγήσει σε ευτελισμό της όλης ιδέας.

Ο μεγαλύτερος συνωστισμός επικράτησε στα καταστήματα προϊόντων τεχνολογίας και στα καταστήματα αθλητικών ειδών. Οι λόγοι είναι τρεις: πρώτον, τα καταστήματα προϊόντων τεχνολογίας ήταν αυτά που «έσυραν το χορό» για την εφαρμογή της Black Friday στην Αθήνα. Δεύτερον, οι δύο αυτές κατηγορίες προϊόντων προσελκύουν το νεανικό κοινό που είναι αφενός πιο εξοικειωμένο με την ιδέα της Black Friday και αφετέρου είχε τη δυνατότητα να διαθέσει χρόνο για να περιμένει στις ουρές έξω αλλά και μέσα στα καταστήματα. Τρίτον, πρόκειται για είδη αρκετά ακριβά, επομένως ιδιαιτέρως δημοφιλή όταν σε αυτά γίνονται μεγάλες προσφορές.

Διαδικτυακές αγορές

Μεγάλη κίνηση παρατηρήθηκε και στα ηλεκτρονικά καταστήματα εντός και εκτός συνόρων. Ενδεικτικό του παραπάνω είναι ότι η αλυσίδα προϊόντων τεχνολογίας «Πλαίσιο», σύμφωνα πάντα με δική της ανακοίνωση, είδε τις διαδικτυακές παραγγελίες να αυξάνονται κατά 550%, ενώ το τηλεφωνικό της κέντρο δέχθηκε πάνω από 7.000 κλήσεις σε 5 μόνο ώρες.

Οσοι, πάντως, καταναλωτές δεν πρόλαβαν να αξιοποιήσουν τη σημερινή ημέρα για να ψωνίσουν σε πιο συμφέρουσες τιμές, μπορούν να το πράξουν τις επόμενες ημέρες, καθώς αρκετές αλυσίδες συνεχίζουν τις προσφορές όλο το Σαββατοκύριακο και κάποιες θα εφαρμόσουν μεθαύριο Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου, μια άλλη πρακτική προσφορών, τη λεγόμενη Cyber Monday («Ηλεκτρονική Δευτέρα»). Πρόκειται για την ημέρα κατά την οποία οι προσφορές ισχύουν αποκλειστικά για αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα. Η μόδα της Cyber Monday ξεκίνησε όπως και της Black Friday από τις ΗΠΑ, μόλις το 2005, και διενεργείται τη Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών.

Οι Ελληνες καταναλωτές, πάντως, μπορούν να επωφεληθούν προσφορών για αγορές από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα από την 1η έως τις 7 Δεκεμβρίου, οπότε θα πραγματοποιηθεί η Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Πρόκειται για θεσμό που ξεκίνησε το 2013 και διοργανώνεται από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Το 2015 συμμετείχαν στην εν λόγω δράση πάνω από 100 καταστήματα με προσφορές έως και 70%. Ο τζίρος που πραγματοποιήθηκε την Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2015 ήταν αυξημένος κατά 34% σε σύγκριση με αυτόν της εβδομάδας που προηγήθηκε (24-30 Νοεμβρίου).

Προσφορές για ένα μήνα, βάσει διάταξης

Προσφορές σε όλα τα είδη για ένα μήνα κάθε δύο χρόνια προβλέπει διάταξη σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης που κατατέθηκε χθες στη Βουλή με τον διακριτικό τίτλο «Απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων». Ειδικότερα, στο άρθρο 16 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι με απόφαση του οικείου αντιπεριφερειάρχη, έπειτα από γνώμη των δήμων, των εμπορικών και επαγγελματικών οργανώσεων της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, μπορεί να ορίζεται μία περίοδος προσφορών ανά δύο έτη, με μέγιστη χρονική διάρκεια ενός μηνός, κατά την οποία επιτρέπεται η προσφορά του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα. Ουσιαστικά η διάταξη επιφέρει περαιτέρω απελευθέρωση των προσφορών, καθώς σήμερα υπάρχει ο περιορισμός της ποσότητας των προϊόντων που επιτρέπεται να διατίθενται κάθε φορά σε προσφορά και που δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ