ΕΛΛΑΔΑ

Μικροί και μεγάλοι ξεχνιούνται παίζοντας γύρω από ένα τραπέζι

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

Στιγμιότυπο από την ετήσια εμπορική έκθεση Essen Spiel 2016.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Εστω ότι βρισκόμαστε σε ένα χωριό της δεκαετίας του ’60 και διεκδικείτε να γίνετε κοινοτάρχης. Τι μέσα θα χρησιμοποιήσετε για να εκλεγείτε έναντι των πέντε συνυποψηφίων σας; Δωροδοκία, ρουσφέτι ή ψεύτικες υποσχέσεις;». Η παραπάνω περιγραφή δεν προέρχεται από υπόθεση κινηματογραφικής ταινίας, αλλά είναι η εισαγωγή στο ευφάνταστο επιτραπέζιο ΚΑΛΠΗco, που βγήκε μόλις στην αγορά αξιοποιώντας την... πολιτική επικαιρότητα και κληρονομιά μας. Το επιτραπέζιο παιχνίδι, που κάποτε απευθυνόταν αποκλειστικά σε παιδιά, αποκτά όλο και περισσότερους ένθερμους οπαδούς μεταξύ των ενηλίκων. Νέα «παιχνιδοκαφέ» ξετρυπώνουν σε όλη την Αθήνα (Εξάρχεια, Πανόρμου, Ζωγράφου, Μαρούσι), τα «ανοικτά» παιχνίδια που διοργανώνουν συνοικιακά καταστήματα προσελκύουν δεκάδες παίκτες, βιβλιοπωλεία και μαγαζιά ένδυσης προσθέτουν στο εμπόρευμά τους επιτραπέζια, ενώ πολλαπλασιάζονται οι κωδικοί παιχνιδιών που μεταφράζονται στα ελληνικά ή παράγονται εξαρχής στη χώρα μας.

«Τα επιτραπέζια δεν είναι διαγωνισμός γνώσεων» διευκρινίζει ο κ. Γιώργος Χασιώτης, υπεύθυνος της «Κάισσας» στο Χαλάνδρι, «εκτός από ταχύτητα, μνήμη και παρατηρητικότητα, απαιτούν σκέψη και προπάντων σε προκαλούν να μαντέψεις τον τρόπο σκέψης του αντιπάλου σου». Το φάσμα πλέον των διαθέσιμων παιχνιδιών είναι τέτοιο που καλύπτει όλα τα γούστα και τις... ιδιοσυγκρασίες – χωρίζονται σε στρατηγικής, λογικής, γνώσεων, παρέας, δεξιότητας κ.ά. «Στους αρχάριους πελάτες προτείνουμε παιχνίδια που δεν θα τους “πνίξουν”, με μικρό όγκο κανόνων», διευκρινίζει ο κ. Χασιώτης, που υπήρξε για χρόνια ο ίδιος παίκτης, προτού κάνει το χόμπι του... επάγγελμα. «Η επιλογή επιτραπέζιου είναι όπως η επιλογή βιβλίου: διαβάζεις τον τίτλο, το οπισθόφυλλο και τη σύσταση του εμπόρου απέναντί σου», καταλήγει ο ίδιος. Στόχος, που συνήθως επιτυγχάνεται, είναι να αρέσει το επιτραπέζιο στον πελάτη και να «κολλήσει» μαζί του.

«Δεν έχω σταματήσει από παιδί να παίζω, απλώς το 2013 βρήκα την κατάλληλη παρέα και άρχισα να παίζω συστηματικά επιτραπέζια», λέει στην «Κ» ο 44χρονος Γιάννης Σιδεράκος, που συναντιέται τακτικά με τους φίλους του για έναν ακόμα γύρο, που μπορεί να κρατήσει έως και πέντε ώρες. Οι επιδόσεις τους είναι, μάλιστα, τέτοιες, που η ελληνική εταιρεία παιχνιδιών Desyllas τον επέλεξε ως helper, δηλαδή δεινό παίκτη, για να την ακολουθήσει στη ετήσια εμπορική έκθεση Essen Spiel 2016. «Ηταν μια μοναδική εμπειρία, πρόκειται για μια τεράστια έκθεση όχι μόνον αμιγώς επιτραπέζιων, αφού εκτίθενται από πανοπλίες έως μινιατούρες» διηγείται ο κ. Σιδεράκος. Αλλωστε, τα επιτραπέζια παιχνίδια είναι εξαιρετικά δημοφιλή σε χώρες του Βορρά, καθώς συνάδουν τόσο με την κουλτούρα όσο και με το κλίμα, που τους κρατά για πολλούς μήνες μέσα στο σπίτι. «Στην Ελλάδα δεν διαθέτουμε ανάλογη κουλτούρα επιτραπέζιου, εξ ου και παρά τη γιγάντωση της μόδας τα τελευταία 10 με 15 χρόνια οι “πιστοί” εντός συνόρων δεν είναι αρκετοί», σχολιάζει ο κ. Σιδεράκος. «Ο Ελληνας δεν έχει υπομονή ούτε καν να ακούσει μέχρι το τέλος τους κανόνες του επιτραπέζιου παιχνιδιού, αν η ανάγνωσή τους διαρκεί πάνω από 5 λεπτά, τον έχεις χάσει», σημειώνει σε αυστηρό τόνο. Στο Εσεν παίζοντας μαζί με τους υπόλοιπους είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με δεκάδες από τους συνολικά 174.000 επισκέπτες της έκθεσης από όλον τον κόσμο, που φέτος σημείωσαν ρεκόρ. «Είδα γονείς που προσπαθούσαν να μυήσουν τα παιδιά τους στη χαρά των επιτραπέζιων και συνομίλησα με έναν Βρετανό εκπαιδευτικό από το Μπρίστολ που είχε έρθει με δύο άδειες βαλίτσες, προκειμένου να τις γεμίσει με παιχνίδια..». Στο Διαδίκτυο πολλοί Γερμανοί μοιράζονται την εμπειρία τους από τη μεγάλη έκθεση, στην οποία συρρέουν με χαρά ακόμα και αν χρειαστεί να διανύσουν εκατοντάδες χιλιόμετρα.

Από το Εσεν επέστρεψε ικανοποιημένη η αντιπροσωπεία της Desyllas. «Είναι η δεύτερη χρονιά που παρευρισκόμαστε ως εκθέτες και έχουμε ήδη καταφέρει να εξάγουμε τρία δικά μας προϊόντα σε όλο τον κόσμο και πολλά ακόμα σε μεμονωμένες χώρες της Ευρώπης», λέει στην «Κ» ο κ. Χρήστος Τζαφόλιας εκ μέρους της εταιρείας. Τις εντυπώσεις έκλεψαν τα παιχνίδια emojito και sultans of wind. « (Παρ)ακολουθούμε το διεθνές trend, αλλά στο πλαίσιο αυτό προσπαθούμε να διαφοροποιούμαστε και να δημιουργήσουμε μοναδικά προϊόντα». Leader χώρα στον κλάδο είναι η Γερμανία, οπότε μοιραία δίνει τον «τόνο». «Η αγορά είναι παγκοσμιοποιημένη μεν, αλλά κοιτάζοντας ένα παιχνίδι μπορώ να καταλάβω από την εικονογράφηση αν είναι more ή less german» παρατηρεί ο κ. Τζαφόλιας, εκτιμώντας παράλληλα ότι το καταναλωτικό ενδιαφέρον για τα επιτραπέζια –ειδικά για τα περίφημα party games– βαίνει αυξανόμενο στην Ελλάδα. «Τα τελευταία τέσσερα χρόνια αναπτυσσόμαστε με διψήφιο αριθμό», επισημαίνει.

Η κρίση, εν προκειμένω, έπαιξε καταλυτικό ρόλο. Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, οι περισσότεροι μειώνουν τις εξόδους τους. «Επενδύοντας, όμως, δέκα ή το πολύ είκοσι ευρώ αγοράζουν ένα παιχνίδι παρέας, που μπορεί να τους προσφέρει ξέγνοιαστες στιγμές με τους φίλους τους για πολλά χρόνια».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ