ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Απαγορευμένες επιδοτήσεις» στην Boeing

REUTERS, BLOOMBERG

Πηγές στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι το ύψος της «απαγορευμένης επιδότησης» της Boeing φθάνει τα 5,7 δισ. δολάρια σε σύνολο ενός πακέτου ευνοϊκών φορολογικών ρυθμίσεων 8,7 δισ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Απόφαση εις βάρος της Boeing εξέδωσε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ), επειδή επωφελήθηκε από παράνομες κρατικές επιδοτήσεις. Οπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμά του το BBC, ο όμιλος έχει ουσιαστικά εμπλακεί σε μία από τις υποθέσεις με τις λεγόμενες «απαγορευμένες επιδοτήσεις»· θεωρούνται η χειρότερη πρακτική κατά του υγιούς ανταγωνισμού, επειδή προϋποθέτουν ότι η εταιρεία που τις λαμβάνει θα δεσμευθεί να μην ανοίξει εργοστάσια σε άλλη περιοχή – στην περίπτωση της Boeing, επρόκειτο για εργοστάσια σε άλλη πολιτεία των ΗΠΑ. Η πολιτεία της Ουάσιγκτον, όπου στις περιοχές Εβερετ και Ρέντον βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της εταιρείας, το 2013 προχώρησε στην παροχή επιδοτήσεων υπό τη μορφή φοροαπαλλαγών, για την ανάπτυξη της ατράκτου του Boeing 777Χ.

Η απόφαση, την οποία θα εφεσιβάλει η Boeing, συνιστά νίκη για τη μεγαλύτερη ανταγωνίστριά της, την Airbus. Το θέμα των επιδοτήσεων συνιστά επί δώδεκα συναπτά έτη πηγή διένεξης και αντιπαράθεσης μεταξύ Ουάσιγκτον και Βρυξελλών, οι οποίες κατηγορούνται από την Ουάσιγκτον για τις επιδοτήσεις στην Airbus. Το ύψος της «απαγορευμένης επιδότησης» της Boeing δεν είναι γνωστό. Στις Βρυξέλλες εκτιμούν πως φθάνει τα 5,7 δισ. δολάρια σε σύνολο ευνοϊκών φορολογικών ρυθμίσεων 8,7 δισ. δολαρίων για την αεροναυπηγική, από την πολιτεία της Ουάσιγκτον. Εν τω μεταξύ, νωρίτερα ο ΠΟΕ είχε στραφεί και κατά της Airbus για παράνομες επιδοτήσεις. Οπως υπενθυμίζει δικηγόρος με ειδίκευση στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το 2010 ο ΠΟΕ είχε εκδώσει αρχικά απόφαση ότι οι κρατικές πιστώσεις στην Airbus για την προώθηση του σούπερ τζάμπο Α380 ήταν «απαγορευμένες».

Τότε η Boeing θριαμβολογούσε γι’ αυτήν την εξέλιξη, απαιτώντας η Airbus να επιστρέψει το δάνειο, αλλά ένα χρόνο μετά, στο δικαστήριο, απορρίφθηκε η ληφθείσα απόφαση. Σήμερα η Boeing βρίσκεται σε ανάλογη θέση. Σύμφωνα με τους υπευθύνους της εταιρείας, η αμφισβητούμενη επιδότηση, υπό τη μορφή φοροαπαλλαγών, συμφωνήθηκε το 2013, αλλά θα τεθεί σε ισχύ από το 2020. Θα ανέρχεται, τέλος, σε 50 εκατ. δολάρια τον χρόνο, ποσό ελάχιστο με όσα διακυβεύονται σε αυτήν την πολύ μεγάλη και σημαντική εμπορική διαμάχη – η Airbus διατείνεται ότι ζημιώθηκε 50 δισ. δολάρια, λόγω μειωμένων πωλήσεων, εξαιτίας των επιδοτήσεων που έλαβε η Boeing.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ