ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ναυάγιο στην πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε οριστικό ναυάγιο κατέληξε η πολύπαθη ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, που «σέρνεται» από τον Ιούνιο του 2013, όταν υπεγράφη και ανακοινώθηκε πανηγυρικά η μεταβίβαση του 66% της εταιρείας στην αζέρικη Socar έναντι τιμήματος 400 εκατ. ευρώ. Η αρνητική αυτή εξέλιξη ήρθε ύστερα από επίπονες διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών τα τελευταία 24ωρα, χωρίς αποτέλεσμα, και αφού η Socar αρνήθηκε να ανανεώσει για τρίτη συνεχόμενη φορά την εγγυητική επιστολή της που έληγε χθες.

Το περίεργο είναι ότι τους τίτλους τέλους έβαλε το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και όχι το ΤΑΙΠΕΔ ως πωλητής του ποσοστού του Δημοσίου στον ΔΕΣΦΑ (31%) αλλά και των ΕΛΠΕ (35%) που έτρεξαν τον σχετικό διαγωνισμό. Ακόμη όμως και η ανακοίνωση του υπουργείου δεν κάνει λόγο για ναυάγιο του διαγωνισμού αλλά για συζητήσεις που ξεκίνησε η κυβέρνηση τους τελευταίους μήνες με τη Socar και τη Snam, που δεν ολοκληρώθηκαν.

Η ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται στις συνεχείς συζητήσεις που έλαβαν χώρα με τους υποψήφιους επενδυτές τους τελευταίους μήνες σε κλίμα εποικοδομητικό. «Εντούτοις, η πρόταση που κατατέθηκε από την πλευρά των υποψηφίων αγοραστών, σχετικά με απομείωση του τιμήματος (αποπληρωμή σε δόσεις), ήταν νομικά ανέφικτη και θα ακύρωνε τον διαγωνισμό», αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου και συνεχίζει: «Εξετάστηκαν εναλλακτικές προτάσεις που έκαναν οι υποψήφιοι αγοραστές για τη βελτίωση της αξίας μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών, οι οποίες διαπιστώθηκε, τελικά, ότι είναι ανεφάρμοστες εντός του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου. Οι προτάσεις της κυβέρνησης αποσκοπούσαν στη βελτίωση της οικονομικής θέσης της εταιρείας, με βάση την αύξηση της ανακτήσιμης διαφοράς των παρελθόντων ετών, στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας.

Οι προτάσεις αυτές δεν έγιναν αποδεκτές, με αποτέλεσμα οι συζητήσεις να ολοκληρωθούν». Η ιδιαίτερα προσεκτική ανακοίνωση του υπουργείου συνδέεται με την κυβερνητική απόφαση να κρατήσει ανοικτό τον υφιστάμενο διαγωνισμό και να προχωρήσει στην επανεκκίνησή του προκειμένου να αποφύγει τις χρονοβόρες διαδικασίες ενός νέου διαγωνισμού. Αυτή θα είναι και η πρόταση που θα καταθέσει στους θεσμούς στο Εurogroup της Δευτέρας, αφού η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ αποτελεί προαπαιτούμενο της πρώτης αξιολόγησης. Στο πλαίσιο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ και τα ΕΛΠΕ θα προχωρήσουν σε νέα αποτίμηση του ΔΕΣΦΑ και θα ζητήσουν εκ νέου προσφορές από ενδιαφερομένους. Η όλη διαδικασία, σύμφωνα με αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες, θα ολοκληρωθεί στη διάρκεια ενός έτους, ενώ το βασικό επιχείρημα προς τους θεσμούς για το ατελέσφορο των διαπραγματεύσεων με τη Socar θα είναι ότι πρόβαλε αιτήματα που δεν καλύπτονταν από τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, όπως η μείωση του τιμήματος. Ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ φέρεται να έχει εκδηλώσει η βελγική Fluxys που είχε εμφανιστεί και για την εξαγορά του 17% από το μερίδιο που θα μεταβιβαζόταν στη Socar. Tην «πόρτα» του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να έχουν χτυπήσει επίσης επενδυτές από το Κατάρ και τις ΗΠΑ, το ενδιαφέρον των οποίων συνδέεται με τη στρατηγική θέση του σταθμού LNG στη Ρεβυθούσα. Η κυβέρνηση θα πρέπει να αντιμετωπίσει και την «τρύπα» των 188 εκατ. ευρώ στα δημόσια έσοδα από την πώληση του 31% του ΔΕΣΦΑ, που αντιστοιχεί στο προς διάθεση ποσοστό του Δημοσίου. Εντύπωση πάντως προκαλούσε η διχογνωμία που εκφραζόταν χθες από πλευράς του υπουργείου και του ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα της κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής της Socar ύψους 40 εκατ. ευρώ.

«Θα πρέπει η εγγυητική να είχε καταπέσει ήδη, αλλά αυτό είναι θέμα του ΤΑΙΠΕΔ», τόνιζαν από το υπουργείο Ενέργειας· «δεν τίθεται θέμα κατάπτωσης εγγυητικής αφού δεν ανανεώθηκε», τόνιζαν από τα ΤΑΙΠΕΔ. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να κρατάει αποστάσεις από τις εξελίξεις γύρω από την πώληση του ΔΕΣΦΑ και τη συμφωνία με τη Socar από τον Ιούλιο και μετά, που κατατέθηκε η ρύθμιση Σκουρλέτη και άλλαξε τα δεδομένα του διαγωνισμού, και τις διαπραγματεύσεις ανέλαβε ύστερα από επιθυμία της Socar η κυβέρνηση και αφού προηγήθηκε η συνάντηση Τσίπρα- Αμπτουλάγεφ στην Αθήνα.

Η αντίστροφη μέτρηση για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, την πορεία της οποίας είχε από πολύ νωρίτερα ανακόψει η παρέμβαση της Ε.Ε. Ανταγωνισμού για περιορισμό του ποσοστού της Socar κάτω από το 49% προκειμένου να εγκρίνει τη μεταβίβαση, ξεκίνησε με την περίφημη τροπολογία Σκουρλέτη τον περασμένο Ιούλιο, που περιόρισε τα έσοδα της εταιρείας και, σύμφωνα με τη Socar, απομείωσε την αξία της εγείροντας θέμα μείωσης του τιμήματος. Ο κ. Σκουρλέτης έγραψε χθες στο Twitter ότι «το ναυάγιο ΔΕΣΦΑ αναδεικνύει τον μη σεβασμό των όρων του διαγωνισμού, των ευρωπαϊκών κανόνων και επενδυτική αφερεγγυότητα εκ μέρους της Socar». «Δυναμιτίζουν την αξιοπιστία της χώρας», τόνισε με αφορμή το ναυάγιο της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ ο υπεύθυνος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για τον τομέα της Ενέργειας και πρώην υπουργός Γιάννης Μανιάτης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ