ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα χαμηλά 15ετίας οι διαγωνισμοί νέων δημόσιων έργων για το 2016

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Οι νέοι οδικοί άξονες που κατασκευάζονται με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης αναμένεται να ολοκληρωθούν σταδιακά έως τον Αύγουστο του 2017. Με το πέρας τους, τα μόνα μεγάλα έργα που θα απομείνουν θα είναι τα μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης και ορισμένα σιδηροδρομικά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τη χειρότερη επίδοση των τελευταίων 15 και πλέον ετών αναμένεται να καταγράψει η παραγωγή νέων δημοσίων έργων φέτος, εκτός και αν στο διάστημα που μεσολαβεί έως το τέλος του έτους, δηλαδή πρακτικά τις επόμενες τρεις εβδομάδες συμβούν θεαματικές ανατροπές, εξέλιξη λίαν αμφίβολη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου, η εικόνα στα μεγάλα έργα είναι απογοητευτική, καθώς έχουν δημοπρατηθεί μόλις τρεις εργολαβίες άνω των 50 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τα τρία ξεχωριστά τμήματα του ίδιου έργου, του άξονα Πάτρας - Πύργου, ενώ ενδεικτικό της ένδειας νέων έργων είναι ότι δεν δημοπρατήθηκε καμία εργολαβία προϋπολογισμού άνω των 100 εκατ. ευρώ.

Αιτία του τέλματος αυτού, που ασφαλώς ευνοεί πρόσκαιρα τον κρατικό προϋπολογισμό σε ό,τι αφορά το σκέλος των δαπανών, αλλά ζημιώνει μακροπρόθεσμα την οικονομία στερώντας την από θέσεις εργασίας και αναπτυξιακή δυναμική, είναι κατ’ αρχάς το γεγονός ότι η τρέχουσα συγκυρία κρίνεται ως μεταβατική από το προηγούμενο ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 στο νέο Πρόγραμμα της περιόδου 2014-2020, που κρίνεται ακόμα ανώριμο ως προς τη διαμόρφωσή του. Ενώ λοιπόν οδεύουμε προς τον τρίτο χρόνο κατά τον οποίο ισχύει, έστω και τυπικά, η νέα προγραμματική περίοδος, εντούτοις, οι πρώτες δημοπρατήσεις έργων θα πρέπει να αναμένονται εντός του 2017. Επί της ουσίας, δηλαδή, αν συνυπολογιστούν και η παραδοσιακή γραφειοκρατία και οι εν γένει αργές διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, τα πρώτα έργα του νέου ΕΣΠΑ θα ξεκινήσουν να κατασκευάζονται εντός του 2018.

Το πρόβλημα που δημιουργείται από το «κενό» αυτό, είναι ότι απουσιάζουν και οι άλλες κατηγορίες έργων, που στο παρελθόν είχαν λειτουργήσει ως αντίβαρα στη μειωμένη παραγωγή μεγάλων έργων αμιγώς δημόσιου χαρακτήρα. Οι νέοι οδικοί άξονες που κατασκευάζονται με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης αναμένεται να ολοκληρωθούν σταδιακά έως τον Αύγουστο του 2017. Με το πέρας τους, τα μόνα πραγματικά μεγάλα έργα που θα απομείνουν να υλοποιούνται στη χώρα, θα είναι το μετρό της Αθήνας (επέκταση Γραμμής 3 προς τον Πειραιά) και της Θεσσαλονίκης και ορισμένα σιδηροδρομικά έργα.

Αντιλαμβάνεται, λοιπόν, κανείς πόσο σημαντικό είναι να προωθηθούν με μεγαλύτερη ταχύτητα οι συμβασιοποιήσεις υφιστάμενων διαγωνισμών για έργα μεγάλης κλίμακας, εφόσον ασφαλώς δεν συντρέχουν λόγοι ακύρωσης, λόγω παραβάσεων της νομοθεσίας. Τέτοιες περιπτώσεις έργων είναι π.χ. το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης, προϋπολογισμού της τάξεως των 850 εκατ. ευρώ, για το οποίο υποβλήθηκε πριν από λίγες εβδομάδες προσφορά από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και του ινδικού ομίλου της GMR, αλλά και το έργο στο Ελληνικό, το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που δρομολογείται στην χώρα. Επίσης, η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον και τη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που θα συνδέει το Αλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι με το κέντρο της Αθήνας, περνώντας μέσα από περιοχές, όπως η Κυψέλη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ