ΒΙΒΛΙΟ

Νέες εκδόσεις

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ
ΑΝΝΑ ΔΑΡΔΑ - ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ
Μάσκες και σερπαντίνες
εκδ. Καστανιώτης 2016, σελ. 140

Δύο ηλικιωμένες κυρίες, αν και έχουν συνταξιοδοτηθεί, είναι ανήσυχες και ασχολούνται με τα κοινά, γράφουν ταξιδιωτικούς οδηγούς και παίζουν μπιρίμπα τις Κυριακές. Περίεργες για ό,τι συμβαίνει γύρω τους, δεν θα μείνουν αδιάφορες από το δυστύχημα που συνέβη στην πλατεία Κολωνακίου και στο οποίο ήταν αυτόπτες μάρτυρες. Οι δύο ηρωίδες περιφέρονται σε οικεία σημεία της πόλης, συνδέουν στοιχεία του δυστυχήματος με άλλα αθώα γεγονότα, εμπλέκονται σε μια ιστορία που έχει σχέση με πλαστά έργα ζωγραφικής, εμπρησμό σε γκαλερί, με άτομα που έχουν αναρχικές ιδέες και συνδέονται με τρομοκρατικές ομάδες στην Ιταλία. Ζωντανές περιγραφές με φόντο την αποκριάτικη Αθήνα, που ωστόσο ταλαιπωρείται από διαδηλώσεις και καταστροφές.
ΧΡΥΣΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΟΚΙΜΙΟ
Περί Τρέλας
Αρτό - Γουλφ - Νίτσε - Πόε - Σέλεϊ
μτφρ.: Λαμπριάννα Οικονόμου,
Μιχάλης Παπαντωνόπουλος
εκδ. Κοβάλτιο, σελ. 120

Η τρέλα πολλές φορές είναι συνυφασμένη με την υψηλή διάνοια. Δεν είναι λίγοι οι παγκόσμιοι δημιουργοί που ταλανίστηκαν ή και έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της ψυχικής ασθένειας που τους βασάνιζε. Σε αυτή την έκδοση διαβάζουμε 34 επιστολές από πέντε από τις σημαντικότερες διάνοιες της παγκόσμιας λογοτεχνίας και φιλοσοφίας. Μέσα από την κατάθεση της αγωνιώδους κραυγής τους τα κείμενα αποκαλύπτουν, αποτυπώνουν, εμβαθύνουν στο ψυχικό ιδίως όταν αυτό καταρρέει, τη στιγμή που ισορροπούν ταυτόχρονα ανάμεσα στο ιδιωτικό της εξομολόγησης και το συγγραφικό της δεξιοτεχνίας.
ΜΑΡΙΑΛΕΝΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
ΒΑΣΙΛΙ ΓΚΡΟΣΜΑΝ
Τα πάντα ρει
μτφρ.: Γιώργος Μπλάνας
εκδ. Γκοβόστης 2016, σελ. 230

Οταν το 1953 πεθαίνει ο Στάλιν, απελευθερώνεται, μετά 30 χρόνια, ο Ιβάν από τα στρατόπεδα Γκούλαγκ. Προσπαθεί να ενταχθεί στην κοινωνία, αλλά διαπιστώνει ότι ο φόβος, η επιφύλαξη και η δουλικότητα κυριαρχούν παντού. Μερικοί από τους ήρωες υποτάσσουν τη συνείδησή τους για να μην καταστραφεί η καριέρα τους, άλλοι εμφανίζονται ως καταδότες και πληροφοριοδότες με άλλοθι το καλό της Σοβιετικής Ενωσης, ενώ η ερωμένη του Ιβάν θυμάμαι τον λοιμό του 1932 και τα εκατομμύρια των θυμάτων του στην Ουκρανία. Προβάλλονται οι συνέπειες του ολοκληρωτισμού, αλλά και η πίστη στην ελευθερία και στα ανθρώπινα δικαιώματα.
ΧΡΥΣΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

ΠΑΙΔΙΚΟ
Τικ - Τακ
Ρολόγια, ώρα για μάθημα
κείμενο: Αντώνης Παπαθεοδούλου
ζωγραφιές: Μυρτώ Δεληβοριά
εκδ. Ικαρος, σελ. 32

Τα μικρά ρολόγια γυρίζουν πίσω την ώρα όταν έρχεται το πρωινό ξύπνημα, ενώ σταματούν να κινούν τους δείκτες την ώρα του διαλείμματος για να το παρατείνουν. Ξέρουν μόνο τρεις ώρες: ώρα για παιχνίδι, ώρα για φαΐ, ώρα για ξάπλες. Πηγαίνουν στο σχολείο άμαθα, και τότε αναλαμβάνουν οι ρολογοπαιδαγωγοί, που κάνουν όλη τη δύσκολη δουλειά, αλλά την κάνουν με αγάπη. Το κείμενο του Αντώνη Παπαθεοδούλου είναι όλο ζωντάνια, έχει ρυθμό και διασκεδαστικά ευρήματα. Ενα κείμενο που «κουμπώνει» στις καλοδουλεμένα παιχνιδιάρικες ζωγραφιές της Μυρτώς Δεληβοριά.
ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
BAROUK SALAMÉ
Η Συριακή Διαθήκη
μτφρ.: Γιάννης Καυκιάς
εκδ. Πόλις, σελ. 676

Ο Μπαρούκ Σαλαμέ ανανεώνει απροσδόκητα την παράδοση εκείνου του γαλλικού polar, που συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με το Μαγκρέμπ και την Αλγερινή Επανάσταση (Ατιά, Ντενίνξ, Βενσάν, Φερναντέζ κ.ά.), καθώς καταβυθίζεται για πρώτη φορά στην ενδελεχή, ενδοσκοπική θεώρηση του αλγερινού φονταμενταλισμού, στις ρίζες του θρησκευτικού φανατισμού. Η επιστροφή ενός παλιού χειρογράφου στη Γαλλία γίνεται αφορμή για μια σειρά φόνων και την εμπλοκή του «αστυνόμου-φιλοσόφου» Σαρφατί, κυρίως όμως για ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα, που κινείται «στον χώρο του ιστορικο-θεολογικού αστυνομικού μυθιστορήματος» (Le Monde).
Κ. ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΣ

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ