Οι υποψήφιοι «μνηστήρες» και τα σενάρια του νέου διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ

Οι υποψήφιοι «μνηστήρες» και τα σενάρια του νέου διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον νέο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) σχεδιάζει η κυβέρνηση μετά το οριστικό «ναυάγιο» της συμφωνίας με τη Socar, με στόχο την ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας το συντομότερο δυνατό και σε κάθε περίπτωση εντός του 2017.

Βασική εκκρεμότητα για την εκκίνηση του νέου διαγωνισμού είναι η καταγγελία της σύμβασης που υπεγράφη το 2013 μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Socar για τη μεταβίβαση του 66% του ΔΕΣΦΑ, συναινετικά και χωρίς κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής που είχαν καταθέσει οι Αζέροι. Με την ολοκλήρωση της τυπικής αυτής διαδικασίας, τις αμέσως επόμενες ημέρες και οπωσδήποτε μέσα στον Ιανουάριο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει δώσει ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την πρόσληψη συμβούλου σχετικά με την επικαιροποιημένη αποτίμηση της εταιρείας. Κατόπιν αυτού, θα δημοσιοποιηθεί η νέα προκήρυξη για την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή.

Στο διάστημα που θα μεσολαβήσει, η κυβέρνηση σε συνεννόηση και με τους θεσμούς θα επανεξετάσει το ποσοστό που θα διαθέσει προς πώληση. Κάτι τέτοιο υπαινίχθη ο κ. Σταθάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε προχθές στο ΑΠΕ. «Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για τον ΔΕΣΦΑ με κάποιες αλλαγές που να τον προσαρμόζουν στη σημερινή πραγματικότητα και να αξιοποιούν τις μεγάλες προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διαβουλεύσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους θεσμούς», δήλωσε χαρακτηριστικά ο αρμόδιος υπουργός.

Το πρώτο σενάριο που εξετάζεται σε κυβερνητικό επίπεδο είναι το κατά πόσον μπορεί να εφαρμοσθεί και στον ΔΕΣΦΑ το μοντέλο ιδιωτικοποίησης του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), η διατήρηση δηλαδή ποσοστού 51% από το Δημόσιο έναντι ποσοστού 34% που προέβλεπε ο προηγούμενος διαγωνισμός.

Ανάλογα με τη στάση που θα τηρήσουν οι θεσμοί, τη στρατηγική τους σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή τους στον ΔΕΣΦΑ αναμένεται να επανεξετάσουν και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), τα οποία κατέχουν το 35% του ΔΕΣΦΑ, ποσοστό που κατά τον προηγούμενο διαγωνισμό διέθεσαν στο σύνολό του προς πώληση με απόφαση γενικής συνέλευσης. Η οριστική απόφαση των ΕΛΠΕ θα ληφθεί από το συμβούλιο στρατηγικού σχεδιασμού, στο οποίο βασικό λόγο έχει και ο όμιλος Λάτση. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ φέρεται να εισηγείται, πάντως, διατήρηση ενός ποσοστού, αξιολογώντας ως εξαιρετικά σημαντική τη στρατηγική θέση της Ρεβυθούσας στην εγχώρια αλλά και τη διεθνή αγορά φυσικού αερίου.

Ποιοι ενδιαφέρονται

Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό ενδιαφέρον, η κυβέρνηση φέρεται να θεωρεί σχεδόν βέβαιη τη συμμετοχή στον διαγωνισμό τουλάχιστον δύο ευρωπαϊκών εταιρειών. Πρόκειται για τη βελγική Fluxys και τον διαχειριστή συστήματος φυσικού αερίου της Ρουμανίας TRANSGAZ. Ο διαχειριστής δικτύου φυσικού αερίου της Ρουμανίας διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη υποδομών διασύνδεσης των χωρών της Κεντρικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και στηρίζει την υλοποίηση του αποκαλούμενου «κάθετου διαδρόμου» (Vertical Corridor). Με τον νέο αυτό ενεργειακό διάδρομο που θα ενώνει τα συστήματα της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Αυστρίας, της Βουλγαρίας και της Ελλάδας θα δοθεί η δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αρείου στην Κεντρική Ευρώπη από την περιοχή της Κασπίας και άλλες πηγές, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), μέσω του σταθμού της Ρεβυθούσας, και το έργο έχει τη στήριξη τόσο της Ε.Ε. όσο και των ΗΠΑ, που αναζητούν δρόμους για να φθάσει το φθηνό LNG από το σχιστολιθικό αέριο στις αγορές της Ευρώπης. Με τον γεωστρατηγικό ρόλο του ΔΕΣΦΑ συνδέεται και το ενδιαφέρον το Βέλγου διαχειριστή Fluxys, o οποίος έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τον ΔΕΣΦΑ από το 2014, ενώ διαθέτει επίσης στρατηγικό ρόλο στην αγορά της Κεντρικής Ευρώπης. Η βελγική εταιρεία εμφανίστηκε ως ενδιαφερόμενη για τον ΔΕΣΦΑ όταν η Ε.Ε. έθεσε ως προϋπόθεση τη μεταβίβαση ποσοστού τουλάχιστον 17% από τη Socar σε ευρωπαϊκή εταιρεία, προκειμένου να εγκρίνει τη μεταβίβαση. Η εταιρεία είχε εξετάσει τη συμμετοχή της και στον διαγωνισμό του 2012, από τον οποίο τελικά απείχε. Ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ είχε εκφρασθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και από αμερικάνικες εταιρείες, όπως και από το Κατάρ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή