ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανθρακες ο θησαυρός στο πρόγραμμα εφαρμογής της ελληνικής «Χρυσής Βίζας»

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κατώτερο ακόμη και των πιο συντηρητικών προσδοκιών αποδεικνύεται το αποτέλεσμα της «ελληνικής» εφαρμογής του προγράμματος «Χρυσή Βίζα». Πρόκειται για το πρόγραμμα παροχής μόνιμης άδειας διαμονής σε μη Ευρωπαίους πολίτες και τις οικογένειές τους που αγοράζουν ακίνητα αξίας άνω των 250.000 ευρώ στη χώρα μας. Και αυτό την ώρα που άλλα κράτη, όπως η Ισπανία, η Κύπρος και κυρίως η Πορτογαλία, αποδεικνύονται εξαιρετικά αποτελεσματικά.

Για τον λόγο αυτόν, το υπουργείο Εσωτερικών εξετάζει την εφαρμογή αλλαγών στο πρόγραμμα, ώστε να γίνει πιο ελκυστικό και να μπορέσει να συμβάλει στην ενίσχυση της ζήτησης ακινήτων. Στην καρδιά του όλου εγχειρήματος βρίσκεται η δυνατότητα που παρέχεται στους ξένους που αποκτούν, με αυτό τον τρόπο, άδειες παραμονής να ταξιδεύουν ελεύθερα στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ζώνης Σένγκεν. Μπορούν να ταξιδεύουν κατευθείαν από τις χώρες όπου κατοικούν, χωρίς προηγουμένως να περάσουν από την Ελλάδα.

Ομως οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ αυτής της αγοράς στην Ελλάδα σημειώνουν πως, εκτός από τα κίνητρα και τις προϋποθέσεις, πρέπει να λυθούν και προβλήματα γραφειοκρατίας του κρατικού μηχανισμού και των υπηρεσιών του τα οποία υπονομεύουν την προσπάθεια. Η Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών που επικαλείται ο αρμόδιος φορέας προώθησης του προγράμματος Enterprise Greece, μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου 2016 είχε χορηγήσει μόλις 1.486 άδειες σε επενδυτές ακινήτων. Δηλαδή τις μισές περίπου απ’ όσες χορήγησε η Πορτογαλία στα πρώτα τρία χρόνια εφαρμογής του αντίστοιχου προγράμματος.

Στην Ελλάδα, πρώτη χώρα προέλευσης των «αγοραστών» είναι η Κίνα με 628 άδειες, δεύτερη η Ρωσία με 343, τρίτη η Αίγυπτος με 68 και τέταρτος ο Λίβανος με 66. Οι πρώτες χώρες σε τέτοιες άδειες διαμονής, αν συμπεριληφθούν και οι άδειες που έχουν δοθεί στους συγγενείς των επενδυτών, είναι η Κίνα με 1.463 άδειες, η Ρωσία με 776, το Ιράκ με 208 και ο Λίβανος με 180. Είναι χαρακτηριστικό πως, παρά τις επενδύσεις κινεζικών ομίλων όπως η Cosco στην Ελλάδα και τη δημοφιλία που έχει αποκτήσει η χώρα και προορισμοί της όπως η Κρήτη και η Σαντορίνη μεταξύ των Κινέζων τουριστών και πολιτών εν γένει, οι πρωτογενείς άδειες διαμονής που έχουν πάρει υπολείπονται σημαντικά των 3.000 και άνω που έχουν λάβει από την Πορτογαλία. Και αυτό παρά το γεγονός πως, ενώ στην Ελλάδα το ελάχιστο ποσό επένδυσης σε ακίνητα που απαιτείται είναι 250.000 ευρώ, στην Πορτογαλία είναι διπλάσιο, 500.000.

Με δεδομένα αυτά τα συγκριτικά αποτελέσματα, ενισχύονται οι απόψεις εκείνων που ζητούν αλλαγές στο ελληνικό θεσμικό πλαίσιο. Αν και το όριο των 250.000 ευρώ είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, εξετάζεται η μείωσή του στις 200.000 ευρώ, με... ευκολίες πληρωμής στην καταβολή τους, επειδή τα capital controls και το φορολογικό πλαίσιο έχουν περιπλέξει τη διαδικασία και έχουν κλονίσει την εμπιστοσύνη των ξένων.

Το ελληνικό πρόγραμμα ξεκίνησε με τον νόμο 4146/2013, με τον οποίο δίδεται η δυνατότητα σε επενδυτές τρίτων χωρών που επιθυμούν να αποκτήσουν ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα να λάβουν και μόνιμη άδεια διαμονής, που ανανεώνεται κάθε 5 έτη, εφόσον καταστούν ιδιοκτήτες ακινήτων των οποίων η αξία υπερβαίνει τα 250.000 ευρώ. Αδεια παραμονής μπορούν να εξασφαλίσουν επίσης όλα τα μέλη της οικογένειας του επενδυτή, ενώ αυτός έχει τη δυνατότητα μεταβίβασης του ακινήτου σε άλλον ξένο υπήκοο, μαζί με την άδεια παραμονής, χωρίς να υπάρχει ελάχιστος χρόνος διατήρησης του ακινήτου στην κατοχή του πριν το μεταβιβάσει.

Ενώ όμως στα χαρτιά τα κίνητρα φαντάζουν ελκυστικά, οι ιστορίες από την αγορά σχετικά με τις εμπειρίες όσων προσπάθησαν ή αγόρασαν ακίνητο, και οι οποίες έχουν ακουστεί βεβαίως και στο εξωτερικό, είναι λίαν αποθαρρυντικές.

Απίστευτος γραφειοκρατικός μαραθώνιος

Ο γραφειοκρατικός μαραθώνιος της «Χρυσής Βίζας» είναι απίστευτος. Υπολογίζεται πως χρειάζονται περισσότερα από δέκα διαφορετικά πιστοποιητικά και ο χρόνος που απαιτείται για την ευόδωση του εγχειρήματος ξεπερνά τους τρεις μήνες, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το διάστημα της αναζήτησης, επιλογής και αγοράς ακινήτου, όπως και της διαδικασίας εγγραφής του στο όνομα του νέου ιδιοκτήτη.

Παράλληλα, το μεταναστευτικό ζήτημα έχει υπερφορτώσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο τις αρμόδιες ελληνικές αρχές που είναι επιφορτισμένες και με το πρόγραμμα της «Χρυσής Βίζας», δηλαδή το υπουργείο Εσωτερικών και τις διευθύνσεις μετανάστευσης. Το ίδιο το μεταναστευτικό δε και η συζήτηση που έχει πυροδοτήσει περί της ισχύος της Συνθήκης Σένγκεν και της συμμετοχής της Ελλάδας σε αυτήν αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες για τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων από τους εν δυνάμει αλλοδαπούς αγοραστές.

Επιπλέον, στο πρόγραμμα «Χρυσή Βίζα» εμπλέκονται και οι περιφέρειες όπου βρίσκεται το ακίνητο, ενώ οι αρμόδιες υπηρεσίες τους έχουν ενημέρωση που κρίνεται από τους εμπλεκομένους από ελλειμματική έως ανύπαρκτη. Περαιτέρω προβλήματα δημιουργεί το γεγονός πως στην Ελλάδα το στοκ των προς πώληση ακινήτων φέρει, σε μεγάλο ποσοστό, βάρη έναντι του Δημοσίου ή έναντι τραπεζικών ιδρυμάτων. Γεγονός που σημαίνει σύνθετες διαδικασίες με τριγωνικές συμφωνίες, συναλλαγές και συμβολαιογραφικές πράξεις.

Η τελευταία επαφή της ελληνικής αγοράς «Χρυσής Βίζας» με δυνητικούς αγοραστές έγινε πρόσφατα. Λίγο πριν από τις γιορτές, ελληνική αντιπροσωπεία με παράγοντες της αγοράς ακινήτων υπό τον συντονισμό της Enterprise Greece επισκέφθηκε την Κίνα στο πλαίσιο της έκθεσης ακινήτων LPS Shanghai 2016 και πραγματοποίησε συναντήσεις με περισσότερους από 400 Κινέζους επενδυτές και επιχειρηματίες που έδειξαν ενδιαφέρον για το Golden Visa Program. Ομως στη Σαγκάη παρούσες ήταν και χώρες ανταγωνιστικές της ελληνικής αγοράς που προσέλκυσαν το ίδιο ή και μεγαλύτερο ενδιαφέρον από Κινέζους επενδυτές, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ