Νέες εκδόσεις

2' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΠΟΙΗΣΗ

ROBERT BROWNING

Η τελευταία δούκισσα

και άλλοι δραματικοί μονόλογοι

μτφρ.: Αρης Μπερλής

εκδ. Αγρα, σελ. 72

Είναι οικείος ο τόνος του Αγγλου ποιητή Robert Browning (1812-1889) διότι ο δραματικός μονόλογος υπήρξε το είδος που καλλιέργησε ο Καβάφης σε ποιήματα όπως «Περιμένοντας τους βαρβάρους» ή «Φιλέλλην». Η διαφορά τους έγκειται, σύμφωνα με την οξεία ματιά του Γιώργου Σεφέρη, πως ο Καβάφης είναι λιτός κι έχει αυστηρό έλεγχο των εκφραστικών του μέσων, ενώ ο Browning είναι περίπλοκος, με χαλαρές δομές, παίζει με τη σύνταξη η οποία γίνεται ενίοτε δαιδαλώδης. Και ακόμη, εκεί που ο Καβάφης είναι ένας απαισιόδοξος ηδονιστής, ο Browning κρύβει έναν αυστηρό αλλά αισιόδοξο μοραλίστα.

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΚΟΤΖΙΑ

ΠΟΙΗΣΗ

ΝΤΙΝΟΣ ΣΙΩΤΗΣ

Μάρθα, Μάρθα

σχέδια: Γιάννης Ψυχοπαίδης

εκδ. Γαβριηλίδης, σελ. 86

Ποίηση εξομολογητική, με κεντρική μορφή τη γυναικεία φιγούρα. Στη Μάρθα ο ποιητής προβάλλει τον πόθο του, τα αισθήματα τρυφερότητας, τις σκέψεις και ιδέες για το άτομο που παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στον κύκλο της ζωής. Πρόκειται για τον κρίκο ανάμεσα στην πραγματικότητα και στις ψευδαισθήσεις, για την ενσάρκωση του ιδανικού, που δεν έχει συγκεκριμένο τόπο, που βρίσκεται παντού, με διάρκεια μέσα στον χρόνο, μια άφθαρτη και παρηγορητική εικόνα αναφοράς. Ποίηση ζεστή, μερικές φορές γλυκόπικρη, πάντως σε κάθε περίπτωση, στοχαστική και συγκρατημένα θρηνητική.

ΧΡΥΣΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΣ

Ξεχασμένα πρωτοσέλιδα

Ρεπορτάζ από τη νεοελληνική μικροϊστορία

εκδ. Polaris, σελ. 310

Τριάντα υποθέσεις που συντάραξαν την ελληνική κοινή γνώμη και έγιναν «πρωτοσέλιδα» στον Τύπο της εποχής, από το «Ναυάγιο του “Μέντορα”», που μετέφερε μέρος από τη λαφυραγώγηση των Γλυπτών του Παρθενώνα διά χειρός λόρδου Ελγιν (1802) μέχρι την «Ανταρσία του “Βέλους”» και το «Νερό του Καματερού» (1976). Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Γιάννης Ράγκος μάς μεταφέρει σε μιαν «άλλη Ελλάδα», όπου ο αναγνώστης των εφημερίδων γινόταν κοινωνός ιστορικών γεγονότων. Η επιστροφή της ξεχασμένης Ιστορίας ως εκ των υστέρων δημοσιογραφικό ρεπορτάζ, που διαβάζεται συχνά και σαν τραγωδία ή φάρσα.

ΚΩΣΤΑΣ Θ. ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΜΑΛΟΥΚΑΣ

Οσο υπάρχει αλκοόλ υπάρχει ελπίδα

εκδ. Κουκουνάρι, σελ. 160

Ανάμεσα σε πολλά άλλα, η δύναμη του σαρανταοκτάχρονου Δημήτρη Μαμαλούκα έγκειται πως, παρασύροντας τους αναγνώστες στο τέμπο του, τους επιτρέπει να ταυτιστούν με τους ήρωές του. Ναι, κάνουμε μαζί τη διαδρομή Αθηνών-Πατρών με ΚΤΕΛ. Ναι, βρισκόμαστε μαζί στο χειμωνιάτικο φέρι για Ιταλία. Ετσι, όταν θα βρεθούμε στο εφιαλτικό γιγαντιαίο συγκρότημα κατοικιών θα ζήσουμε μαζί τις (όχι αστυνομικές) περιπέτειες στο αποκρουστικό αυτό περιβάλλον, όπου κυριαρχούν η φτώχεια, η εξαθλίωση αλλά και η ομορφιά. Είναι το πρώτο μυθιστόρημα του Δ. Μαμαλούκα, πρωτοκυκλοφόρησε το 1999 και το 2002 το γύρισε ταινία ο Δημήτρης Μακρής με τίτλο «Οσο υπάρχει αλκοόλ…».

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΚΟΤΖΙΑ

ΠΑΙΔΙΚΟ

DAVIDE CALI, BENJAMIN CHAUD

Δεν έκανα τα μαθήματά μου γιατί…

μτφρ. Μαρία Παπαγιάννη

εκδ. Πατάκη, σελ. 40

Η δασκάλα ρωτάει: «Λοιπόν, γιατί δεν έκανες τα μαθήματά σου;». Ο μαθητής απαντάει: «Δεν έκανα τα μαθήματά μου γιατί… ένα αεροπλάνο γεμάτο μαϊμούδες προσγειώθηκε στην αυλή μας». Ή, «ένα τρομακτικό ρομπότ κατέστρεψε το σπίτι μας». Και επίσης: «Ξωτικά έκρυψαν όλα μου τα μολύβια» και στην ολοσέλιδη εικόνα που συνοδεύει τη δικαιολογία αυτή, βλέπουμε μικροσκοπικά ξωτικά να παίζουν με τα μολύβια, να τα χώνουν στα αυτιά και στις μύτες και να το διασκεδάζουν. Οι δικαιολογίες του μαθητή είναι ευφάνταστες, εξωπραγματικές και σπαρταριστές. Οι απίθανες καταστάσεις εικονογραφούνται θαυμάσια και συγκεντρώνονται σε ένα πανέμορφο μικρό βιβλιαράκι.

ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή