Η πρόταση για σταθμό «Βενιζέλου»

Η πρόταση για σταθμό «Βενιζέλου»

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη νέα πρόταση για την κατασκευή του πολύπαθου σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη παρουσίασε στο Τεχνικό Επιμελητήριο η «Αττικό Μετρό». Οπως φαίνεται, η λύση που επελέγη είναι βασικά στοιχεία του σταθμού να κατασκευαστούν βαθύτερα και οι είσοδοι να μετατοπιστούν. Πολιτικοί φορείς, πάντως, στη Θεσσαλονίκη διαμαρτύρονται για τη μυστικοπάθεια της «Αττικό Μετρό», η οποία υποστηρίζει ότι δεν επιτρέπεται να δημοσιοποιήσει την προμελέτη προτού εξεταστεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) την προσεχή Τρίτη. Η χθεσινή σύσκεψη, πάντως, καλύφθηκε εκτενώς από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, «ρίχνοντας λάδι στη φωτιά».

Η κατασκευή του σταθμού, στη θέση του οποίου βρέθηκαν σημαντικές αρχαιότητες, έχει εδώ και χρόνια μετατραπεί σε μείζον πολιτικό ζήτημα στη Θεσσαλονίκη. Αρχικά είχε επιλεγεί η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων και της επανατοποθέτησής τους, λύση που ακολουθήθηκε σε αρκετούς σταθμούς μετρό στην Αθήνα (λ.χ. Μοναστηράκι). Οι αντιδράσεις όμως υπήρξαν σημαντικές, με προεξάρχουσες εκείνες του Δήμου Θεσσαλονίκης, που προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (η προσφυγή απορρίφθηκε πρόσφατα). Προ μηνών, η «Αττικό Μετρό» ανακοίνωσε την εξεύρεση τεχνικής λύσης με διατήρηση του μεγαλύτερου μέρους των αρχαιοτήτων.

Η είδηση της επικείμενης παρουσίασης της προμελέτης στο ΚΑΣ προκάλεσε αντιδράσεις από φορείς της Θεσσαλονίκης, που κατηγόρησαν την «Αττικό Μετρό» ότι λειτουργεί παρασκηνιακά. Και ενώ η εταιρεία αντέτεινε ότι απαγορεύεται να παρουσιάσει δημόσια τη λύση προτού λάβει γνώση το ΚΑΣ, αίφνης αποφάσισε να την παρουσιάσει χθες στους επικεφαλής του Τεχνικού Επιμελητηρίου στην πόλη, που είχαν ζητήσει ενημέρωση. Τελικά, η συνάντηση καλύφθηκε από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ των οποίων η «πλάκα» του σταθμού, που επρόκειτο να κατασκευαστεί στο επίπεδο των αρχαιοτήτων, θα κατασκευαστεί 4 μέτρα βαθύτερα, ώστε να μην εμπλακεί με τη ζώνη όπου εκτιμάται ότι υπάρχουν αρχαιότητες. Αλλαγές φαίνεται να υπάρχουν και στις δύο εισόδους: η βόρεια (προς Καραβάν Σαράι) μεγαλώνει, ενώ η νότια (προς Μπεζεστένι) απομακρύνεται περίπου 40 μέτρα από τον σταθμό.

«Αν συγκρίνουμε τη λύση που μας παρουσιάστηκε με εκείνη που είχε αρχικά αποφασιστεί, της απόσπασης και επανατοποθέτησης, δεν υπάρχουν πολύ μεγάλες διαφορές. Γι’ αυτό θα την υποστηρίξουμε», εκτιμά ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλιας (να σημειωθεί ότι το ΤΕΕ έχει προσφύγει στο ΣτΕ κατά της απόφασης διατήρησης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου. Η εκδίκαση θα γίνει τον Μάιο). «Εμάς μας ανησυχούν δύο ζητήματα: το κόστος, που η «Αττικό Μετρό»  εκτιμά στα 25 εκατ. κι εμείς πιστεύουμε ότι θα φθάσει τα 40 εκατ. ευρώ. Οσο για τον χρόνο, η «Αττικό Μετρό» πιστεύει ότι ο σταθμός θα λειτουργήσει το 2021, εμείς το θεωρούμε απίθανο».

Αυτό, πάντως, που είναι εξαιρετικά πιθανό είναι να υπογραφεί συμπληρωματική σύμβαση για την κατασκευή του σταθμού. Κάτι που προφανέστατα ευνοεί τον εργολάβο του έργου, καθώς θα πληρωθεί ένα σημαντικά υψηλότερο ποσό από αυτό που προέβλεπε η σύμβαση για τον σταθμό. Επιπλέον, κάθε ημέρα καθυστέρησης στην έναρξη του έργου λειτουργεί υπέρ του εργολάβου. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι το Δημόσιο θα απαιτήσει να επισπευσθούν οι εργασίες για να είναι εφικτός ο στόχος ολοκλήρωσης το 2021 πληρώνοντας το κόστος της επιτάχυνσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή