Αντλώντας έμπνευση από την ανώνυμη ποίηση

Αντλώντας έμπνευση από την ανώνυμη ποίηση

1' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τέσσερα τραγούδια του Μανώλη Καλομοίρη βασισμένα σε δημοτικές μελωδίες πάντρεψε η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών με τα «Κάρμινα Μπουράνα», τα 22 κοσμικά μεσαιωνικά τραγούδια και ποιήματα που επέλεξε ο Καρλ Ορφ ανάμεσα σε περισσότερα από τριακόσια για τη διάσημη σκηνική καντάτα του. Πρόσθετο ενδιαφέρον έδινε το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες συνθέσεις είναι περίπου σύγχρονες: τα «Κάρμινα Μπουράνα» πρωτοπαρουσιάστηκαν το 1937 ενώ τα τραγούδια του Καλομοίρη γράφηκαν από το 1922 έως το 1943. Στη συναυλία, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 29 Ιανουαρίου στον χώρο τέχνης και πολιτισμού «Αρτεμις», τους μονωδούς, την ορχήστρα και τα χορωδιακά σύνολα διηύθυνε ο Νίκος Μαλιάρας, ο οποίος στο μελετητικό του έργο έχει ασχοληθεί σε βάθος με τη μουσική του Καλομοίρη, ενώ ως μαέστρος έχει κατεξοχήν καταπιαστεί με μεγάλα έργα χορωδιακής μουσικής.

Η βραδιά ξεκίνησε με ένα ιδιαίτερο έργο του Καλομοίρη για απαγγελία, σόλο φλάουτο και ορχήστρα εγχόρδων, τη σύνθεση «Στης τραγουδίστρας τέχνης τα παλάτια» σε ποίηση Κωστή Παλαμά. Απήγγειλε η υψίφωνος Λυδία Ζερβάνου, η οποία στη συνέχεια απέδωσε επίσης τα τραγούδια του ίδιου συνθέτη και ανέλαβε ακόμα το μέρος της υψιφώνου στα «Κάρμινα Μπουράνα». Φωνή ισχυρή, ιδιαίτερα στην αβίαστη ψηλή περιοχή της, τραγούδησε με άνεση και μουσικότητα. Ωστόσο, η επιλογή να τραγουδά πίσω από τη μεγάλη συμφωνική ορχήστρα δεν βοήθησε την προβολή του ήχου ειδικά στη μεσαία και χαμηλή περιοχή.

Στη σκηνική καντάτα του Ορφ η ερμηνεία του Μαλιάρα ξεχώριζε για την ακρίβειά της, την ανάδειξη του ρυθμικού στοιχείου και κυρίως την άψογη προετοιμασία των χορωδιακών συνόλων, των μεικτών χορωδιών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Εθνικού Ωδείου. Η καλή άρθρωση συνεισέφερε αποφασιστικά στη σαφήνεια της ερμηνείας και αναδείκνυε τις διαφοροποιήσεις διαθέσεων ανάμεσα στα μέρη του έργου.

Δύο μήνες μετά τη συμμετοχή του για το ίδιο έργο με την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ο κόντρα τενόρος Νίκος Σπανάτης επανέλαβε τη μελετημένη ερμηνεία του και για τη Φιλαρμόνια, ενώ το μέρος του βαρύτονου ανέλαβε ο Δημοσθένης Χ. Σταυριανός.

Ηταν μία από τις λίγες φορές κατά τις οποίες η παρουσίαση των «Κάρμινα Μπουράνα» τίμησε την αρχική ιδέα του Ορφ για ένα σκηνικό θέαμα. Υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Τζένης Αρσένη οι ηθοποιοί – χορευτές Χριστίνα Τζιάλλα και Θεόδωρος Σουρμελής, όπως επίσης η Φωτεινή Κωστάκου μαζί με μια μαριονέτα, απέδωσαν με λιτότητα στοιχεία του μεσαιωνικού κόσμου του έργου, της ιλαρής και ερωτικής διάστασης του έργου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή