Η Κίνα ανακάλυψε το «Ελντοράντο» της στην Αφρική

Η Κίνα ανακάλυψε το «Ελντοράντο» της στην Αφρική

1' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Χορωδία παραδοσιακών μουσικών, πολλοί Αφρικανοί ηγέτες κρατών και άλλοι τόσοι Ευρωπαίοι διπλωμάτες επιβιβάστηκαν τον Ιανουάριο στο πανηγυρικό πρώτο δρομολόγιο του νέου τρένου που συνδέει το Τζιμπουτί με την πρωτεύουσα της Αιθιοπίας, Αντίς Αμπέμπα. Ο πραγματικός –αν και αφανής– πρωταγωνιστής στα εγκαίνια του πρώτου ηλεκτροκίνητου σιδηροδρομικού συρμού της Αφρικής ήταν, όμως, η Κίνα, η οποία σχεδίασε το σύστημα, προμήθευσε τα βαγόνια, χρηματοδότησε το έργο μέσω των τραπεζών της και έστειλε επιτόπου στρατό εκατοντάδων μηχανικών για την επίβλεψη της κατασκευής της γραμμής μήκους 550 χλμ.

Η κινεζική σιδηροδρομική τεχνογνωσία είναι ήδη ευρέως αναγνωρισμένη. Κινεζικοί συρμοί θα κινούνται συντόμως στους δρόμους της Βοστώνης και του Σικάγου, ενώ κινεζική εταιρεία κατασκευάζει υπερταχεία γραμμή κόστους 5 δισ. δολαρίων στην Ινδονησία. Πέρα από την ολοκληρωθείσα σιδηροδρομική σύνδεση Πεκίνου – Λονδίνου, η Κίνα φιλοδοξεί να αναλάβει και την κατασκευή Πανασιατικού Σιδηροδρομικού Δικτύου μήκους 3.000 χλμ., που θα συνδέει την Κίνα, το Λάος, την Ταϊλάνδη και τη Σιγκαπούρη.

Στην Αφρική, όμως, η Κίνα ανακάλυψε το νέο της «Ελντοράντο». Κινεζικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν υποχώρηση του κύκλου εργασιών τους, εξαιτίας της υποχώρησης της εσωτερικής ζήτησης, επέλεξαν να επενδύσουν στην αφρικανική ήπειρο, δαπανώντας 50 δισ. δολάρια τον χρόνο για την κατασκευή νέων λιμανιών, αυτοκινητοδρόμων και αεροδρομίων. Σημαντικό μερίδιο της δαπάνης αυτής αφορά τους σιδηροδρόμους. Στην πρωτεύουσα της Αιθιοπίας, κινεζικής κατασκευής δίκτυο τραμ εξυπηρετεί τις μετακινήσεις.

Το Ναϊρόμπι της Κένυας θα συνδεθεί εντός του έτους με νέα υπερταχεία γραμμή με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, την Μομπάσα, ενώ το Λάγος της Νιγηρίας θα αποκτήσει –πάντα χάρη σε κινεζική επένδυση– δίκτυο ελαφρού αστικού σιδηροδρόμου.

Ο κινεζικός ενθουσιασμός για κατασκευή σιδηροδρόμων, σταδίων και σχολείων στην Αφρική αντιδιαστέλλεται με τον αμερικανικό δισταγμό για επενδύσεις σε έργα υποδομών στην ήπειρο.

Σε ό,τι  αφορά τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ το 2009, για να γίνει ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Αφρικής.

Ανησυχίες

Ορισμένοι αναλυτές εκφράζουν, όμως, την ανησυχία τους για την ενίσχυση της κινεζικής επιρροής στην περιοχή. Τα δυσθεώρητα ελλείμματα και τα τεράστια χρέη των περισσότερων αφρικανικών κρατών, σε συνδυασμό με τον αυταρχικό χαρακτήρα των καθεστώτων τους, καθιστούν την κινεζική εμπλοκή στις οικονομίες τους ενδεχόμενο όχημα διαφθοράς και άσκησης έμμεσης πολιτικής επιρροής.

Αλλοι αναρωτιούνται ποιο θα είναι το μέλλον των φιλόδοξων αυτών επενδυτικών προγραμμάτων μετά την αναχώρηση των Κινέζων κατασκευαστών και μάνατζερ. Η ευρωπαϊκή αποικιοκρατία οδήγησε και αυτή στην κατασκευή σιδηροδρομικών δικτύων στις πρώην αποικίες της Αφρικής. Τα δίκτυα αυτά, όμως, κατέρρευσαν μερικές δεκαετίες μετά την αποχώρηση των αποικιοκρατών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή