ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η ρωσική πρωτοπορία «πουλάει»

ΓΙΩΤΑ ΜΥΡΤΣΙΩΤΗ

Χιλιάδες φιλότεχνοι στέκονται υπομονετικά στην ουρά, έξω από το φουτουριστικό κτίριο του Φρανκ Γκέρι, για την έκθεση «Εικόνες της Μοντέρνας Τέχνης. Η συλλογή Σιούκιν», στο Foundation Louis Vuitton στο Παρίσι. Σ’ αυτήν παρουσιάζονται και έργα ρωσικής πρωτοπορίας της συλλογής Κωστάκη που είναι πλέον περιζήτητα από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου, τα οποία ανατρέχουν στη συλλογή για να τεκμηριώνουν μεγάλες εικαστικές παραγωγές μοντέρνας τέχνης. Είκοσι χρόνια μετά την αγορά της για το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, η συλλογή Κωστάκη συνεχίζει να κάνει τον γύρο του κόσμου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τον γύρο του κόσμου κάνει η συλλογή Κωστάκη, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την αγορά της για το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη (ΚΜΣΤ). Τα έργα της ρωσικής πρωτοπορίας είναι πλέον περιζήτητα από τα σημαντικότερα μουσεία, κυρίως της Ευρώπης και της Αμερικής, που ανατρέχουν στη συλλογή για να τεκμηριώνουν μεγάλες εικαστικές παραγωγές μοντέρνας τέχνης.

Πέρυσι, έργα πρωτοπόρων Ρώσων καλλιτεχνών ταξίδεψαν σε πέντε διαφορετικές πόλεις, ενώ την περίοδο αυτή η συλλογή κατέχει περίοπτη θέση σε μια από τις δημοφιλέστερες παραγωγές της γαλλικής πρωτεύουσας. Εκατοντάδες χιλιάδες επισκεπτών στέκονται απέναντι σε έργα των Ιβάν Κλιουν, Λιουμπόβ Ποπόβα, Αλεξάντερ Ρόντσεκο, Ναντιέζντα Ουνταλτσόβα του ΚΜΣΤ στην έκθεση «Εικόνες της Μοντέρνας Τέχνης. Η συλλογή Σιούκιν», που φιλοξενείται στο Foundation Louis Vuitton στο Παρίσι.

Ουρές σχηματίζονται καθημερινά έξω από το φουτουριστικό κτίριο του Φρανκ Γκέρι για να θαυμάσουν 130 αριστουργήματα μιας από τις σημαντικότερες συλλογές μοντέρνας τέχνης Γάλλων καλλιτεχνών που συγκέντρωσε ο Ρώσος επιχειρηματίας Σεργκέι Σιούκιν στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Τα εισιτήρια για τις τελευταίες ημέρες της έκθεσης (έως 20 Φεβρουαρίου) είχαν εξαντληθεί, με αποτέλεσμα το ίδρυμα του διάσημου οίκου να παρατείνει τη λειτουργία της έως τις 5 Μαρτίου.

Η έκθεση ενώνει για πρώτη φορά τη μοιρασμένη από το 1930 συλλογή του Ρώσου επιχειρηματία Σιούκιν σε δύο μουσεία της Μόσχας. Ο Μοσχοβίτης συλλέκτης συγκέντρωνε με διορατικότητα αποκλειστικά Γάλλους πρωτοπόρους καλλιτέχνες από το 1890 έως το 1914 αφήνοντας στη Μόσχα μια ολοκληρωμένη πινακοθήκη που δείχνει την εξέλιξη της γαλλικής ζωγραφικής και της μοντέρνας τέχνης. Κατάφερε να κατανοήσει την ομορφιά της σύγχρονης τέχνης σε μια εποχή που πολλοί Παριζιάνοι δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσουν την καλλιτεχνική της αξία. Με αισθητικό κριτήριο επέλεγε έργα των Ματίς, Πικάσο, Σεζάν, Γκογκέν, Ρουσό, Βαν Γκογκ, Μονέ, καλλιτεχνών της γαλλικής πρωτοπορίας που σήμερα θεωρούνται οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι του μοντερνισμού.

Το σπίτι-μουσείο στη Μόσχα όπου είχε συγκεντρωμένη τη συλλογή του ήταν ανοιχτό στο κοινό. Μετά το 1917 εθνικοποιήθηκε και για ένα διάστημα λειτούργησε αυτόνομα ως Μουσείο Δυτικής Ευρωπαϊκής Τέχνης. Το 1930 τα έργα μοιράστηκαν ανάμεσα στο Μουσείο Ερμιτάζ και το Μουσείο Πούσκιν της Μόσχας για να ενωθούν ξανά στο ίδρυμα Louis Vuitton. Το ανοιχτό σπίτι-μουσείο του Σιούκιν δεν άφησε αδιάφορους τους Ρώσους καλλιτέχνες. Τις επιρροές τους από τη γαλλική πρωτοπορία εντάσσει στο σκεπτικό της η επιμελήτρια της έκθεσης Αννα Μπαλντεσάρι φέρνοντας σε διάλογο τα έργα των Γάλλων και των Pώσων καλλιτεχνών του ΚΜΣΤ.

Η έκθεση έφερε στο προσκήνιο και τη συλλεκτική δραστηριότητα στη Ρωσία τον 19ο και 20ό αιώνα, σε ένα διήμερο συνέδριο που διοργάνωσε το ίδρυμα στη γαλλική πρωτεύουσα την περασμένη εβδομάδα. Τον οραματιστή Κωστάκη, την πρωτοποριακή του συλλογή, την προβολή της από τη Θεσσαλονίκη σε όλο τον κόσμο μετέφερε στο γαλλικό κοινό η διευθύντρια του ΚΜΣΤ Μαρία Τσαντσάνογλου. Η κληρονομιά του Κωστάκη στην Ελλάδα, επισημαίνει, αποτελεί ένα από κεφάλαια της ιστορίας της τέχνης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ