ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δεν κλείνει η αξιολόγηση τη Δευτέρα

ΕΛΕΝΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ - ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Πυρετώδεις επαφές γίνονται στο παρασκήνιο σε μια προσπάθεια να ωριμάσουν οι απαιτήσεις των θεσμών για προνομοθέτηση μέτρων και να υπάρξουν αρκετές συγκλίσεις έτσι ώστε οι θεσμοί να επιστρέψουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Αυτό που ξεκαθάριζε Ευρωπαίος αξιωματούχος στις Βρυξέλλες ήταν πως δεν αποτελεί προϋπόθεση για την κάθοδο των θεσμών να υπάρχει συμφωνία στα πάντα, αλλά οι λεπτομέρειες θα καθοριστούν από τις επαφές και τις τεχνικές προεργασίες που θα γίνουν στην Αθήνα.

Το περισσότερο που θα μπορούσε κάποιος να περιμένει είναι να υπάρξει μία συμφωνία που να επιτρέπει την επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα έως τη Δευτέρα, είπε ο συγκεκριμένος αξιωματούχος στην καθιερωμένη ενημέρωση του Τύπου πριν από το Eurogroup της Δευτέρας. Ενώ τόνισε πως αυτή την στιγμή δεν υπάρχει θέμα ρευστότητας στην ελληνική οικονομία (η μεγάλη δανειακή υποχρέωση της χώρας είναι τον Ιούλιο), είναι σίγουρα καλύτερα να επιτευχθεί μία συμφωνία γρήγορα, καθώς «η αξιολόγηση δεν είναι κόκκινο κρασί για να καλυτερεύει με τον χρόνο, η αναμονή στην ελληνική οικονομία δεν βελτιώνει την κατάσταση, αλλά τη χειροτερεύει». Ενδειξη του ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι δεν βιάζονται ιδιαιτέρως για το κλείσιμο της αξιολόγησης ήταν η δήλωση του παραπάνω αξιωματούχου, ο οποίος απέρριψε το ενδεχόμενο για έκτακτο Eurogroup σε περίπτωση που επιτευχθεί συμφωνία αρχές Μαρτίου, λέγοντας χαρακτηριστικά πως δεν υπάρχει κανένας λόγος για έκτακτη συνάντηση, καθώς έχουμε «πολλά Eurogroup ώς το καλοκαίρι» και τον Απρίλιο και τον Μάιο και τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.

Αυτό που διευκρίνισε ο Ευρωπαίος αξιωματούχος είναι ότι για να επιστρέψουν οι θεσμοί στην Αθήνα δεν χρειάζεται να υπάρχει μία σαφής συμφωνία με την ελληνική πλευρά που θα περιέχει συγκεκριμένα νούμερα και μέτρα (εάν θα χρειαστεί 2% του ΑΕΠ μέτρα ή λιγότερο). Αυτό θα συμφωνηθεί όταν τα τεχνικά κλιμάκια επιστρέψουν στην Αθήνα και επεξεργαστούν τα νούμερα. Μια διαβεβαίωση ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να προνομοθετήσει μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ μετά τη λήξη του προγράμματος είναι αρκετή. Αυτό που θα κρίνει τελικά το ύψος των μέτρων που θα πρέπει να λάβει η Αθήνα είναι κατά πόσον η δημοσιονομική υπεραπόδοση που υπάρχει στο 2016 είναι από μέτρα με μη επαναλαμβανόμενη απόδοση ή από μέτρα που θα έχουν δημοσιονομική συνέχεια και τα επόμενα χρόνια. «Παραμένει ερώτημα ποια από τα φορολογικά έσοδα είναι μόνιμα, τη στιγμή που πολλοί πιστεύουν ότι μπορεί να είναι εφάπαξ έσοδα», είπε εννοώντας το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το οποίο αμφισβητεί ότι η υπεραπόδοση των στόχων βασίζεται σε μέτρα που θα παράγουν δημοσιονομικά οφέλη σε βάθος χρόνου, αλλά αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ότι, εφόσον αποδειχτεί ότι τα μέτρα αυτά έχουν διάρκεια χρόνου, το Ταμείο θα μπορούσε να αλλάξει τις εκτιμήσεις του.

Το σημείο καμπής

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης Κλάους Ρέγκλινγκ, «η Ελλάδα είναι ειδική περίπτωση, καθώς πουθενά η κλίμακα των προβλημάτων δεν ήταν τόσο μεγάλη», όπως είπε χθες σε συνέδριο στο Μόναχο. «Ομως και η Ελλάδα μπορεί να περάσει το σημείο καμπής και να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των αγορών, εφόσον υλοποιήσει τις συμφωνημένες μεταρρυθμίσεις με αποφασιστικότητα», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Πολύ πιθανό να φτάσουμε το 3% του ΑΕΠ, λένε στο ΥΠΟΙΚ

Μεγαλύτερη από αυτήν που είχε εκτιμηθεί πριν από ένα μήνα θα είναι η υπέρβαση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2016, όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αρμόδια πηγή του υπουργείου Οικονομικών, «είναι πολύ πιθανό να φτάσουμε το 3% του ΑΕΠ». Σημειώνεται ότι ο στόχος ήταν για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ και οι εκτιμήσεις πριν από ένα μήνα ανέφεραν ότι θα φτάσει το 2% του ΑΕΠ, κάτι που επιβεβαίωνε και η Κομισιόν, την περασμένη εβδομάδα, στις χειμερινές προβλέψεις της. Σχεδόν στο 2,5% το τοποθετούν, σύμφωνα με πληροφορίες, και οι υπολογισμοί της Τραπέζης της Ελλάδος.

Η εξέλιξη αυτή, εφόσον επιβεβαιωθεί, ενισχύει την επιχειρηματολογία της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για λιγότερα μέτρα λιτότητας, από αυτά που απαιτεί το ΔΝΤ. Το Ταμείο είχε βασίσει την έκθεσή του για τη βιωσιμότητα του χρέους στην εκτίμηση ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 ήταν 0,9% του ΑΕΠ.

Ωστόσο, μένει να αποδειχθεί τι μέρος αυτής της υπέρβασης είναι μόνιμου χαρακτήρα, που μπορεί να ληφθεί υπόψη και για τα προσεχή έτη και τι μέρος είναι προσωρινό.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ