Το φάντασμα της ομοφυλοφιλίας

Το φάντασμα της ομοφυλοφιλίας

2' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΝΕΟ ΔΕΛΧΙ. Πιέσεις δέχεται ο διασημότερος ίσως σκηνοθέτης και παραγωγός του Μπόλιγουντ, ο 44χρονος Καράν Τζοχάρ, να παραδεχθεί δημόσια την ομοφυλοφιλία του.

Το θέμα της σεξουαλικότητας του Τζοχάρ απασχολεί –με τη μορφή υπονοούμενων– την κοινή γνώμη στην Ινδία από τη δεκαετία του 1990, ενώ χάρη στις ταινίες του, ο Τζοχάρ έχει συμβάλει όσο κανείς άλλος στην εισαγωγή της ιδέας της ομοφυλοφιλίας στα σπίτια των Ινδών, όπως λέει η εφημερίδα Times της Νέας Υόρκης.

Σε αυτοβιογραφία του, που κυκλοφόρησε πρόσφατα με τίτλο «Ενα Ακατάλληλο Αγόρι», ο Τζοχάρ γράφει: «Οι μόνες φορές που είμαι λιγομίλητος είναι όταν με ρωτούν για τη σεξουαλικότητά μου. Είναι το μόνο κομμάτι του εαυτού μου που παραμένει καταπιεσμένο».

Σε αντίθεση με την προσωπική του ζωή, που χαρακτηρίζεται από διακριτικότητα, το σεξ βρίσκεται στο επίκεντρο της δουλειάς του σκηνοθέτη. Το 2013, ο Τζοχάρ χάρισε στο κινηματογραφόφιλο κοινό της χώρας του το πρώτο παθιασμένο φιλί μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου στην ταινία «Bombay Talkies», ενώ δύο χρόνια αργότερα, μιλώντας σε εκδήλωση, αστειεύθηκε –παρούσης της μητρός του– για τις σεξουαλικές του προτιμήσεις.

Η Ινδία διάγει, από τη μεριά της, περίοδο ιδιότυπης σχιζοφρένειας σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων. Οι εφαρμογές γνωριμιών μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία, ενώ ακόμη και σε μικρές κωμοπόλεις της χώρας, άνδρες αναζητούν άλλους άνδρες για ερωτικές περιπέτειες. Η νομική αναγνώριση του ομοφυλόφιλου έρωτα, όμως, παραμένει προσηλωμένη στους νομικούς κώδικες της Βρετανίας του 19ου αιώνα. Το 2013, χρονιά πρώτης προβολής της ταινίας Bombay Talkies του Τζοχάρ, το ανώτατο δικαστήριο της χώρας επανέφερε σε ισχύ το άρθρο 377 του κώδικα ποινικής δικονομίας της Ινδίας, που χαρακτηρίζει την ομοφυλοφιλία «ισάξια» της κτηνοβασίας.

Η απόφαση αυτή του δικαστηρίου σημαίνει πρακτικά ότι αν και ο ομοφυλόφιλος έρωτας είναι ανεκτός από τις Αρχές, παραμένει ποινικά κολάσιμος, αναστέλλοντας επ’ αόριστον κάθε προοπτική νομιμοποίησης του ομόφυλου γάμου ή της νομικής αναγνώρισης της συμβίωσης ομόφυλων ζευγαριών. Την ίδια στιγμή, οι ακτιβιστές υπέρ των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων στην Ινδία επικρίνουν τον Τζοχάρ για την εκμετάλλευση ομοφυλόφιλων χαρακτήρων στις ταινίες του και την εμφάνισή τους ως θηλυπρεπείς καρικατούρες. Ο ίδιος ο Τζοχάρ, όμως, συνειδητοποιεί ότι το έργο του υπήρξε πολύ πιο ανατρεπτικό από ό,τι του αναγνωρίζουν οι επικριτές του, καθιστώντας αποδεκτή την ιδέα της –έστω και κρυφής– ομοφυλοφιλίας στην ινδική κοινωνία. Παρότι αντιλαμβάνεται τα όρια της ανεκτικότητας του κοινού του, εργάζεται συνειδητά για να τα επεκτείνει.

Οταν προσπάθησε πέρυσι να βρει αστέρες του Μπόλιγουντ, πρόθυμους να ενσαρκώσουν τον πρωταγωνιστή της ταινίας «Kapoor», με θέμα νεαρό Ινδό που αποκαλύπτει στη μητέρα του ότι είναι ομοφυλόφιλος, κανένα από τα «μεγάλα» ονόματα της ινδικής Μέκκας του σινεμά δεν θέλησε να αναλάβει τον ρόλο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή