Ενα θρίλερ στην Ελβετία

3' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο –υπό αδιευκρίνιστες ακόμα συνθήκες– θάνατος του επιχειρηματία Μανώλη Κυπριανίδη στο Σβιτς της Ελβετίας προκαλεί αίσθηση ένθεν και ένθεν των συνόρων και αντιμετωπίζεται πλέον ως αστυνομικό θρίλερ. Αρχικώς, υπήρξαν υπόνοιες δολοφονίας, μετά πληροφορίες έκαναν λόγο για αυτοκτονία, χωρίς η κατάσταση να έχει ξεκαθαρίσει μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές.

Με αφορμή ωστόσο αυτό το δυσάρεστο γεγονός, πολλοί ήταν εκείνοι που έφεραν στη μνήμη τους τη διαδρομή του επιχειρηματία και θυμήθηκαν κομμάτια ολόκληρα της σύγχρονης οικονομικής ιστορίας της χώρας.

Από τη θητεία του στο πηδάλιο της καπνοβιομηχανίας Κεράνη έως την προεδρία της ΑΓΕΤ Ηρακλής, ο Κυπριανίδης ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές, θετικούς ή αρνητικούς, της επιχειρηματικής και οικονομικής ζωής της χώρας. Είχε υιοθετήσει ένα στυλ management και πρακτικές που είχαν σημαδέψει τις πρώτες δεκαετίες της μεταπολίτευσης.

Mε καταγωγή από τη Μικρά Ασία και σπουδές στο εξωτερικό, βρέθηκε στο πηδάλιο της εταιρείας Κεράνης μετά τον γάμο του με την κόρη ενός εκ των τότε βασικών μετόχων. Μετά την κατάρρευση της ιστορικής καπνοβιομηχανίας, βρέθηκε στο διοικητικό συμβούλιο της ΑΓΕΤ Ηρακλής, όταν αυτή είχε πλέον περάσει στον έλεγχο της Lafarge, στο οποίο και παρέμεινε μέχρι το 2014.

Τα τελευταία χρόνια είχε αποσυρθεί στο σπίτι του στην Ελβετία, απ’ όπου έφτασαν και τα νέα της περασμένης εβδομάδας…

«Μην κρατάς την αναπνοή σου».

Με τα λόγια αυτά αποκρίθηκε πηγή σε άμεση επαφή με τη διαδικασία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην ερώτηση της στήλης για το εάν είναι ρεαλιστική η ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαδικασίας στις 15 Μαρτίου. Οχι λόγω χρηματοδοτικών προβλημάτων του παραχωρησιούχου, όπως πολλοί εικοτολογούν στην αγορά –διότι το χρηματοδοτικό έχει κλείσει– αλλά εξαιτίας πολλών μικρών καθυστερήσεων και της προχειρότητας με την οποία αντιμετωπίζονται κρίσιμα θέματα από το Δημόσιο. Σε κάθε περίπτωση, οι ψυχραιμότεροι εκτιμούν πως η παράδοση «πάει» για τέλη Μαρτίου αν όχι Απρίλιο.

Πώς φτάσαμε

στο σημείο να μας αμφισβητούν ακόμα και το… τσίπουρο; Μπορεί να ακουστεί κοινότοπο, όμως οι ευθύνες στο συγκεκριμένο προϊόν βαρύνουν ιδιαιτέρως την ελληνική πολιτεία. Και αυτό γιατί: Πρώτον, δεν έλαβε και δεν λαμβάνει εκείνα τα μέτρα που θα περιορίσουν την παράνομη διακίνηση του χύμα προϊόντος, φαινόμενο που θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία και παράλληλα στερεί φορολογικά έσοδα. Κι έτσι δίνει «πατήματα». Δεύτερον, αν και είχε λάβει προειδοποίηση από την Κομισιόν, ήδη από το 2015, για το ενδεχόμενο παραπομπής, δεν κινήθηκε είτε προς την κατεύθυνση της απαγόρευσης της εμπορίας χύμα τσίπουρου είτε προς το να χαρακτηρισθεί το τσίπουρο παραδοσιακό προϊόν και να επιδιωχθεί εξαίρεσή του από τους κανονικούς συντελεστές ΕΦΚ. Και κάπως έτσι, φτάσαμε εδώ που φτάσαμε…

Τι μάθαμε από την «Ασπίς Πρόνοια»

Ποια ήταν ίσως η σημαντικότερη εμπειρία που είχαν οι υπεύθυνοι για την εκκαθάριση της «Ασπίς» όλα αυτά τα χρόνια που διήρκεσε η διαδικασία; Οτι χρειάσθηκε να δημιουργηθεί ειδική μηχανογραφική εφαρμογή ώστε να προσδιορισθεί ποιος δικαιούνταν τι, καθώς ειδικά τα τελευταία 4-5 χρόνια της λειτουργίας της «Ασπίς», ένα μεγάλο μέρος των διακινούμενων ποσών ήταν απολύτως ψευδεπίγραφο και απεικονιζόταν κατά παραπλανητικό τρόπο στις καταστάσεις της ασφαλιστικής εταιρείας. Να σημειωθεί ότι το ΣτΕ αποφάσισε πως οι εποπτικές αρχές (υπουργείο Εμπορίου αρχικά και επιτροπή για την Εποπτεία της Ιδιωτικής Ασφάλισης κατόπιν) ουδεμία ευθύνη είχαν και άρα οι ασφαλισμένοι θα έπρεπε να αρκεστούν στα αποτελέσματα της εκκαθάρισης…

Κρίσιμο, αναπάντητο ερώτημα

Τι θα γίνει με τους εργαζομένους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που δεν θα περάσουν στο νέο υπό τη Fraport Greece καθεστώς λειτουργίας των αεροδρομίων; Τίποτα. Θα παραμείνουν δημόσιοι υπάλληλοι υπό την ομπρέλα του υπουργείου Μεταφορών και πιθανότατα θα αξιοποιηθούν σε άλλες θέσεις του κράτους. Οταν βέβαια αυτές προσδιοριστούν και διασταυρωθούν και ταιριάξουν οι κατάλληλες δεξιότητες και αποφασίσουν να τις δεχτούν ή όχι οι ενδιαφερόμενοι κ.λπ. κ.λπ.

Για πόσους ανθρώπους μιλάμε; Ποτέ κανείς δεν έμαθε, αφού παρά τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης λίστες με μισθοδοτούμενους δεν δόθηκαν ούτε στο ΤΑΙΠΕΔ ούτε στον επενδυτή. Πάντως στην ηλεκτρονική σελίδα της ΥΠΑ αναφέρεται πως στην υπηρεσία υπηρετούν 2.671 υπάλληλοι. Στη Fraport είναι ζήτημα εάν πήγαν 100.

Βέβαια οι περισσότεροι εργάζονται στα μεγάλα αεροδρόμια που δεν παραχωρήθηκαν και στα υπόλοιπα 23 περιφερειακά. Αλλά ακόμα και έτσι κάποιοι υπολογίζουν πως για περίπου 200-300 άτομα θα πρέπει να απαντηθεί το παραπάνω ερώτημα της επόμενης μέρας…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή