ΕΛΛΑΔΑ

Ανύπαρκτος ο έλεγχος ταχύτητας

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μόλις σε ένα σημείο σε ολόκληρο το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας υπάρχουν σήμερα κάμερες-ραντάρ της Tροχαίας. Στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους τα όρια ταχύτητας ελέγχονται μόνο με χειροκίνητα μέσα, αν δηλαδή και όποτε διατίθενται αστυνομικοί από την Τροχαία αυτοκινητοδρόμων. Εξαίρεση αποτελεί η Αττική Οδός, που παρακολουθείται από 14 κάμερες. Και εκεί ωστόσο η διαδικασία καταγραφής και είσπραξης των προστίμων χαρακτηρίζεται προβληματική.

Το μόνο σημείο σε ολόκληρο το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας στο οποίο η τροχαία «τσακώνει» τους παραβάτες οδηγούς είναι η σήραγγα του Αρτεμισίου, που ελέγχεται με τέσσερα ραντάρ. Ανάλογες συσκευές, που «φωτογραφίζουν» τον παραβάτη, είχαν τοποθετηθεί την προηγούμενη δεκαετία σε πολλά σημεία της Εγνατίας Οδού, ωστόσο δεν λειτουργούν πλέον.

Το πρόβλημα είναι ότι η Τροχαία (που είναι η μόνη αρμόδια) δεν έχει εκφράσει την πρόθεση να τοποθετήσει κάμερες και στους νέους αυτοκινητόδρομους. Η εθνική οδός Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας και Λεύκτρου - Σπάρτης, που παραδόθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, έχει μόνον τα προαναφερθέντα ραντάρ της σήραγγας του Αρτεμισίου. Ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους άλλους τέσσερις οδικούς άξονες που θα πρέπει να έχουν παραδοθεί σε ένα μήνα (η Κορίνθου - Πατρών, η Ιόνια Οδός, ο Ε65, τα υπό κατασκευή τμήματα της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης). Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, που θα είναι «πρόκληση» για τους απερίσκεπτους οδηγούς, δεν θα έχουν ούτε ένα ραντάρ της τροχαίας ούτε καν στη σήραγγα των Τεμπών, τη μεγαλύτερη της χώρας (6 χλμ.).

Αντίθετα με το νέο εθνικό οδικό δίκτυο, στην Αττική Οδό λειτουργούν 14 ραντάρ της τροχαίας. «Οταν ξεκίνησε τη λειτουργία της η Αττική Οδός, διαπιστώθηκε ότι πολλοί οδηγοί τη θεωρούσαν ιδανική... για να δοκιμάσουν τις επιδόσεις των οχημάτων τους», λέει στην «Κ» ο Βασίλης Χαλκιάς, διευθύνων σύμβουλος των Αττικών Διαδρομών (και πρόεδρος της Hellaston, του συνδέσμου που έχουν ιδρύσει οι Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Γέφυρα Α.Ε., Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Εγνατία Οδός). «Ετσι το 2008 ξεκίνησε πιλοτικά η τοποθέτηση ραντάρ της Τροχαίας και το 2010 τοποθετήθηκαν μόνιμα κάμερες σε 14 σημεία. Με τη λειτουργία τους –και την αποστολή των πρώτων κλήσεων– οι παραβιάσεις του ορίου ταχύτητας έπεσαν κατακόρυφα». Οι κάμερες κοστίζουν 30.000-40.000 ευρώ η καθεμία, ενώ για κάθε σημείο που επιλέγεται πρέπει να τοποθετείται μια κάμερα ανά λωρίδα ασφαλείας (για να «συλλαμβάνει» και ενδεχόμενη ταυτόχρονη παράβαση).

Ωστόσο και το σύστημα αυτό είναι μάλλον δυσλειτουργικό. «Οταν φωτογραφηθεί μια παράβαση, ο αστυνομικός της Τροχαίας που διαχειρίζεται τον υπολογιστή αναζητά σε χωριστό σύστημα τα στοιχεία του ιδιοκτήτη (για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων φωτογραφίζεται η πίσω όψη του οχήματος). Κατόπιν αναζητεί σε ποιο αστυνομικό τμήμα υπάγεται η κατοικία του προκειμένου να στείλει εκεί την κλήση. Η οποία πρέπει κατόπιν να επιδοθεί από το τοπικό αστυνομικό τμήμα με ένστολο, καθώς το είδος της παράβασης επιβάλλει αφαίρεση πινακίδων και διπλώματος. Ετσι για να φθάσει μια κλήση στον παραβάτη μπορεί να περάσουν ένα και δύο χρόνια. Αντιθέτως, στο εξωτερικό, λ.χ. στη Γερμανία, η κλήση «χρεώνεται» αυτόματα μέσω Taxis και ο ιδιοκτήτης ειδοποιείται μέσω email την επόμενη ημέρα», λέει ο κ. Χαλκιάς. Οσο για την έλλειψη ενδιαφέροντος από πλευράς τροχαίας για τους νέους αυτοκινητόδρομους; «Υποθέτω ότι οφείλεται στην έλλειψη πόρων. Θα ήταν πολύ πιο πρακτικό αν μέρος των προστίμων κατέληγε στην τροχαία αυτοκινητοδρόμων για τα λειτουργικά της έξοδα αντί για τους δήμους».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ