ΕΛΛΑΔΑ

Τρία μουσεία της Θεσσαλονίκης σε ένα

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (φωτ.) συνενώνεται με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μουσείο Φωτογραφίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με εννεαμελές διοικητικό συμβούλιο και γενικό διευθυντή θα διοικείται ο Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MοMus), ο οποίος αποκτά τρεις διευθύνσεις από την ένωση των τριών μουσείων (Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και Μουσείο Φωτογραφίας), σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Πολιτισμού.

Οι τρεις διευθύνσεις που θα αποκαλούνται μουσεία και θα έχουν καλλιτεχνικούς διευθυντές είναι το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης που θα διαχειρίζεται τη συλλογή Κωστάκη και όλες τις συλλογές τέχνης έως το 1950, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που θα διαχειρίζεται τις συλλογές από το ’50 έως τις μέρες μας και (όπως λέγεται και τώρα) το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης για τις συλλογές φωτογραφίας. Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης γίνεται Πειραματικό Κέντρο Τεχνών ως αυτοτελές τμήμα του νέου οργανισμού, ενώ το μουσείο Αλεξ Μυλωνά στην Αθήνα (κομμάτι του ΜΜΣΤ) θα λειτουργήσει ως τμήμα της διεύθυνσης Σύγχρονης Τέχνης. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στο νομοσχέδιο υπάρχει μέριμνα για το προσωπικό των μουσείων και ειδικά του ΜΜΣΤ για τη συνέχιση της εργασίας τους μέχρι την προκήρυξη νέων θέσεων. Με διεθνή διαγωνισμό θα επιλέγεται ο γενικός διευθυντής και δεν θα έχει καλλιτεχνικές αρμοδιότητες.

Στο διοικητικό σχήμα περιλαμβάνεται επίσης πενταμελής εφορεία για τη διεύθυνση Σύγχρονης Τέχνης, ενώ διατηρείται η εφορεία του ΜΦΘ, αμφότερες με συμβουλευτικό χαρακτήρα. Από τη συνένωση προκύπτει, σύμφωνα με το υπουργείο, οικονομία κλίμακος και η δημιουργία του μεγαλύτερου, από πλευράς συλλογών, εποπτευόμενου φορέα με στόχο τη διοργάνωση εκθέσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό μεταξύ των οποίων και η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Επίσης, σημειώνεται ότι με τη συνένωση αποφεύγεται η απαλλοτρίωση των συλλογών και των περιουσιακών στοιχείων του ΜΜΣΤ το οποίο θα ήταν πρόβλημα στην περίπτωση της συγχώνευσης των δύο μουσείων λόγω της διαφορετικής νομικής τους φύσης.

Προϋπολογισμός και πόροι

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι εμπλεκόμενοι φορείς εκτιμούν ότι το σχέδιο της συνένωσης «βγαίνει» με τη διατήρηση των κρατικών επιχορηγήσεων εφόσον εκταμιεύονται κανονικά και δεν μειωθούν περαιτέρω. Τα μουσεία φαίνεται να έχουν συμφωνήσει για τον τρόπο κατανομής της επιχορήγησης, ενώ ο οργανισμός και οι διευθύνσεις θα πρέπει να φροντίζουν για την εύρεση ιδίων πόρων.

Η συζήτηση για την αρχική «συγχώνευση» των ΚΜΣΤ και ΜΜΣΤ ξεκίνησε επί υπουργίας Π. Γερουλάνου το 2011 και συνεχίστηκε από τον Κ. Τζαβάρα, ο οποίος είχε αφήσει εκτός σχήματος το Μουσείο Φωτογραφίας με στόχο την αυτονόμησή του. Το σχέδιο, όμως, «πάγωσε» από τον Π. Παναγιωτόπουλο και αναθερμάνθηκε ως συνένωση από τους Ν. Ξυδάκη και Αρ. Μπαλτά για να υλοποιηθεί, όπως όλα δείχνουν, επί Λ. Κονιόρδου. Τα μουσεία-διευθύνσεις του ΜoMus θα διατηρήσουν τις έδρες τους, ενώ η νέα διοίκηση θα κληθεί να αντιμετωπίσει κάποια στιγμή το πρόβλημα της ΥΦΑΝΕΤ – το παλιό εργοστάσιο που αγοράστηκε έναντι 10 εκατ. ευρώ το 2006 για να στεγάσει το ΚΜΣΤ και από τότε βρίσκεται υπό κατάληψη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ