ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ

Αφιέρωμα: Τo «έξυπνο» ξενοδοχείο

ΒΙΚΗ ΤΡΥΦΩΝΑ, ΝΤΕΠΗ ΚΟΥΡΕΛΛΟΥ

Self-service check-in θα πει... ο πελάτης να παραλαμβάνει μόνος του το κλειδί του δωματίου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι νέες τεχνολογίες, οι ψηφιακές εφαρμογές, η υψηλή αισθητική και η στροφή σε φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές στην υπηρεσία των επαγγελματιών της φιλοξενίας.

ΚΡΑΤΗΣΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Η τεχνολογική επανάσταση δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστες τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που αγκαλιάζουν την εξέλιξη όχι ως μια hi tech εξτραβαγκάντσα, αλλά ως αναγκαιότητα της ψηφιοποιημένης καθημερινότητάς μας.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Deloitte (2016), το 2050 θα υπάρχουν 9 με 10 δισεκατομμύρια κάτοικοι πάνω στη Γη και ένας στους δύο θα ταξιδεύει τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο σε άλλες χώρες. Πρόκειται στην ουσία για μια νέα γενιά ταξιδιωτών, που ξεκινά από σήμερα να διαμορφώνει τα βασικά της χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, ο συγγραφέας του best seller «Flash Foresight: How to See the Invisible and Do the Impossible» και ένας από τους τρεις πιο δημοφιλείς ομιλητές στον πλανήτη σε θέματα που σχετίζονται με το άμεσο μέλλον, ο φουτουριστής Daniel Burrus, αμφισβητεί αυτά τα νούμερα. «Η επανάσταση στον τουρισμό έχει ήδη ξεκινήσει. Αυτή τη στιγμή στην Κίνα κατασκευάζονται δέκα αεροδρόμια. Οχι για να υποδεχτούν ταξιδιώτες από το εξωτερικό, αλλά κυρίως για να ταξιδέψουν τους πολίτες της συγκεκριμένης χώρας.

Η Κίνα για δεκαετίες ήταν όχι απλώς εσωστρεφής, αλλά σχεδόν αποκλεισμένη από τον υπόλοιπο πλανήτη. Αυτό σήμερα έχει αλλάξει. Οι Κινέζοι πολίτες διψούν για ταξίδια, ανυπομονούν να γνωρίσουν τον κόσμο και είναι έτοιμοι να το κάνουν μαζικά», λέει ο Burrus. Αντίστοιχα, οι μεγαλύτερες αλλά και οι μικρότερες ξενοδοχειακές μονάδες αγκαλιάζουν τους νεωτερισμούς που παράγει η τεχνολογία, προσφέροντας πιο ελκυστική διαμονή.

Τα App-αραίτητα

Προσπαθώντας να προσελκύσουν τους millennials, τους ταξιδιώτες του νέου αιώνα, τα ξενοδοχεία χρησιμοποιούν apps για να βρίσκονται σε συνεχή επαφή μαζί τους. Κρατήσεις δωματίων, ειδικές τιμές, κάλυψη ιδιαίτερων απαιτήσεων και αναγκών, αλλά και πόντοι επιβράβευσης για τους σταθερούς πελάτες είναι μερικές από τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι εφαρμογές των ξενοδοχείων. Ο Osama Hirzalla, αντιπρόεδρος brand marketing & e-commerce της αλυσίδας Marriott (που συγχωνεύτηκε πρόσφατα με τη Starwood), εξηγεί γιατί παρ’ όλα αυτά έχουν δημιουργήσει ξεχωριστές εφαρμογές για κάθε ξενοδοχειακή μονάδα. «Σήμερα το 66% των κρατήσεων στα ξενοδοχεία μας γίνονται απευθείας από τα smartphones, που σημαίνει 70% αύξηση από το 2015.

Τόσο τα Marriott mobile app όσο και τα SPG app (Starwood’s Preferred Guest Programme) είναι διαθέσιμα και στο ρολόι της Apple Watch, και στα γυαλιά της Google». Επιπλέον, η e-εμπειρία δεν περιορίζεται εκεί. Η εφαρμογή λειτουργεί σαν οδηγός εξερεύνησης της πόλης. H Samantha Williams, brand manager του Cape Grace στο Κέιπ Τάουν, θεωρεί πως το app του συγκεκριμένου ξενοδοχείου είναι ένας πλήρης ταξιδιωτικός οδηγός της πόλης. «Δημιουργήσαμε μια εφαρμογή που ενημερώνεται διαρκώς σε πραγματικό χρόνο και περιλαμβάνει διευθύνσεις εστιατορίων, μουσείων, προορισμών για παιδιά, όπως και τα πολιτιστικά δρώμενα που διεξάγονται τη χρονική στιγμή της επίσκεψης του χρήστη. Περιλαμβάνει, επίσης, χιλιομετρικές αποστάσεις, φωτογραφίες και τηλέφωνα για πληροφορίες, ώστε ο πελάτης μας να προχωρήσει αμέσως σε κράτηση ή να υποβάλει μια διευκρινιστική ερώτηση».
Αντίστοιχα, η νεανική αλυσίδα ξενοδοχείων Mama Shelter δημιούργησε μια πρωτοποριακή εφαρμογή που αγκαλιάζει την ανάγκη της εποχής για επικοινωνία, «επιτρέποντας στους χρήστες να κάνουν απευθείας chat μεταξύ τους», όπως λέει ο γενικός διευθυντής της, Jeremie Trigano.

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ    

Τεχνητή νοημοσύνη

Οι έρευνες δείχνουν ότι η υποδοχή στα ξενοδοχεία, όσο εξυπηρετικός, ευγενικός ή αποτελεσματικός κι αν είναι ο υπάλληλος, ελάχιστα αρέσει στον ταξιδιώτη. Τα ηλεκτρονικά check in έρχονται να απλοποιήσουν τη διαδικασία. «Στη YOTEL εφαρμόζουμε το self-service check in σε ειδικά κιόσκια, όπου ο πελάτης παραλαμβάνει μόνος του το κλειδί του χωρίς αναμονή. Επιπροσθέτως, έχουμε τελειοποιήσει τη διαδικασία με το YOBOT, που προς το παρόν υπάρχει μόνο στο ξενοδοχείο της Νέας Υόρκης. Πρόκειται για ένα ρομπότ που αναλαμβάνει τη μεταφορά των αποσκευών του πελάτη αποτελεσματικά και υπεύθυνα», εξηγεί η Jo Berrington, αντιπρόεδρος Brand Marketing στα hi-tech ξενοδοχεία YOTEL.

Ο γενικός διευθυντής των Mama Shelter, Jeremie Trigano, επισημαίνει πως «η εικονική ρεσεψιόν παρέχει 24ωρη ενημέρωση για την κίνηση, τον καιρό και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Είναι μια υπηρεσία που αποδείχτηκε πολύ δημοφιλής». Το άκρως νεανικό CityHub στο Αμστερνταμ διαθέτει οθόνες αφής στις φουτουριστικές κάψουλές του και προσφέρει στους πελάτες του μια σειρά από διαδραστικές υπηρεσίες, όπως τη δυνατότητα επιλογής φωτισμού στο δωμάτιο ανάλογα με τη διάθεση του φιλοξενουμένου: κόκκινο για ενέργεια και έντονες συναισθηματικά καταστάσεις, μπλε για χαλάρωση και ηρεμία.

Ωστόσο, η Starwood πήγε την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στην ξενοδοχειακή φιλοξενία ένα βήμα παραπέρα. «Στα ξενοδοχεία Aloft έχει κάνει ήδη το ντεμπούτο του ο A.L.O., ο πρώτος ρομποτικός μπάτλερ. Ο A.L.O. εξοικονομεί χρόνο στο room service και επιτρέπει την παραμετροποίηση των προσφερόμενων υπηρεσιών. Επιπλέον, τον Αύγουστο του 2016 εφαρμόσαμε στα ξενοδοχεία Aloft Boston Seaport στη Βοστώνη και Aloft Santa Clara στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνια το project “Jetson”. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή εφαρμογή αναγνώρισης φωνής με την οποία ο πελάτης προσαρμόζει τον φωτισμό και τη θερμοκρασία του χώρου με μια φωνητική εντολή. Επιπλέον, μπορεί να επιλέξει μουσική από το iPod χρησιμοποιώντας τη Siri, τον “έξυπνο” προσωπικό βοηθό της Apple», εξηγεί ο Osama Hirzalla.

Χωρίς κλειδί

Κάτι που επιβεβαιώνεται διαρκώς στις έρευνες για τις ξενοδοχειακές εμπειρίες είναι πως ο πελάτης μισεί τα κλειδιά. Οι νέες τεχνολογίες άκουσαν αυτό το αίτημα και έδωσαν καινοτόμες απαντήσεις. Στο CityHub του Αμστερνταμ, για παράδειγμα, χρησιμοποιούνται τα βραχιολάκια αναγνώρισης RFID. «Εξασφαλίζουν πρόσβαση στο δωμάτιο, στο self service bar, στους προσωρινούς αποθηκευτικούς χώρους, αλλά και συμμετοχή στη δική μας κοινωνική πλατφόρμα όπου υπάρχει διάδραση ανάμεσα στους επισκέπτες μας», λέει ο Sem Schuurkes, ιδιοκτήτης και εμπνευστής του CityHub. «Στα ξενοδοχεία Aloft, Element and W έχουμε, πλέον, καταργήσει τα κλειδιά», επισημαίνει και ο Osama Hirzalla, για να συνεχίσει: «Τα νέα κλειδιά είναι τα “έξυπνα” κινητά του κάθε πελάτη, που του ανοίγουν κάθε πόρτα στην οποία έχει πρόσβαση».

Είναι η τεχνολογία για όλους;

Υπολογιστές iMacs με καμπίνες photobooth και videobooth βρίσκονται σε κάθε δωμάτιο του Mama Shelter, bluetooth dockstation σε εκείνα του CityHub, βάσεις σύνδεσης για iPod στα Marriott και Starwood. Μήπως, όμως, η νέα ξενοδοχειακή συμπεριφορά αποκλείει μια συγκεκριμένη ηλικιακή κατηγορία επισκεπτών; O Burus διαφωνεί. «Κατ’ αρχάς να πούμε πως η τρίτη ηλικία, οι ταξιδιώτες που έχουν δηλαδή συνταξιοδοτηθεί, είναι ανερχόμενη δύναμη. Είναι σχετικά υγιείς, έχουν χρήματα και το κυριότερο διαθέτουν χρόνο. Η νέα τεχνολογία δεν θα τους εμποδίσει να ταξιδέψουν. Είναι προσιτή οικονομικά και εύκολη στη χρήση.

Στο άμεσο μέλλον δεν θα υπάρχει δωμάτιο ξενοδοχείου που δεν θα διαθέτει έξυπνο προσωπικό βοηθό. Ηδη η Alexa του Amazon και η Siri της Apple, που εκτελούν φωνητικές εντολές, έχουν αλλάξει τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων που δεν ήταν απαραίτητα τεχνολογικά ενημερωμένοι». Και η ανθρώπινη επικοινωνία; Τι θέση έχει στη σαρωτική επέλαση της τεχνολογίας; Ο Burrus είναι καθησυχαστικός. «Οση χρήση της τεχνολογίας κι αν κάνουμε, η φιλοξενία εξακολουθεί να είναι μια εμπειρία και την εμπειρία, καλή ή κακή, τη διαμορφώνουν οι άνθρωποι. Η προσωπική προσέγγιση είναι αυτή που μετράει και τελικά αξιολογεί τα ξενοδοχεία και τις υπηρεσίες τους...»


 

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ         

ΣΤΟΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟ ΤΩΝ " CLICK"

Αξιοποιώντας τις ψηφιακές εξελίξεις, οι επαγγελματίες του τουρισμού βελτιώνουν το τελικό προϊόν τους και αναπτύσσουν σταθερή σχέση με τους πελάτες τους.

Ηεποχή του «ψηφιακού» ταξιδιώτη έχει ήδη ξεκινήσει. Η διαδικασία αναζήτησης, επιλογής και αγοράς ταξιδιωτικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου αναπτύσσεται δυναμικά. Σύμφωνα με την Google, το 65% των ταξιδιωτών αναψυχής και το 69% των business travelers ξεκινούν την αναζήτηση για τα ταξίδια τους από το διαδίκτυο, ενώ το κατεξοχήν μέσο που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι κατά την αναζήτηση ταξιδιωτικών πληροφοριών είναι το κινητό. Μάλιστα, σε αγορές με ώριμους διαδικτυακά χρήστες, όπως η Αμερική ή η Αυστραλία, η χρήση των κινητών ξεπερνά ακόμα και τη χρήση των υπολογιστών. Σε αυτό το περιβάλλον οι ξενοδόχοι καλούνται να ανταποκριθούν στις νέες ψηφιακές ανάγκες, πολλές φορές ακόμα και να τις προβλέψουν.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι κατά πόσο οι χρήστες, πέρα από την αναζήτηση πληροφοριών μέσω των κινητών τους, προβαίνουν και σε ηλεκτρονικές αγορές μέσω αυτών. «Στην Ελλάδα τα νούμερα δείχνουν πως οι κρατήσεις ξενοδοχείων ή αεροπορικών εισιτηρίων μέσω τηλεφώνου είναι ιδιαίτερα χαμηλές, λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ακόμα και σήμερα μεγάλος αριθμός ταξιδιωτικών sites, αλλά και σελίδων από ξενοδοχεία, δεν έχουν υιοθετήσει τις καλύτερες πρακτικές για τις ιστοσελίδες τους ή για τις εφαρμογές που κατεβαίνουν από κινητά», επισημαίνει η Χαρά Γεωργιάδου, industry manager της trivago για Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία.

Πώς όμως μπορεί να εξασφαλιστεί η εμπορική επιτυχία ενός προορισμού και ειδικότερα ενός ξενοδοχείου; «Αυτό που στα διεθνή μέσα ονομάζεται “travel experience” και “loyalty” –οι σπουδαιότεροι ίσως όροι στη νέα εποχή της φιλοξενίας– συμβάλλει στη φήμη που αποκτά το κάθε ξενοδοχείο στο διαδίκτυο, καθώς η δημοφιλία είναι ο σημαντικότερος δείκτης, ίσως ευθέως ανάλογος των ηλεκτρονικών κρατήσεων», τονίζει η Κατερίνα Μυτιληναίου, εντεταλμένη σύμβουλος-μέλος Δ.Σ. της HiT Hospitality Integrated Technologies S.A. Και εξηγεί: «Κάθε απρόσωπη διαδικασία οφείλει πλέον να γίνει προσωποποιημένη υπηρεσία, όλα θα γίνονται ψηφιακά και ο χώρος υποδοχής θα μετατραπεί σταδιακά σε ένα σύνολο ηλεκτρονικών λειτουργιών, κάποιες από τις οποίες θα περάσουν στα χέρια του επισκέπτη μέσω τηλεφωνικών συσκευών».

Τα βασικά βήματα

 Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά. Το ξενοδοχείο οφείλει να έχει μια σωστή παρουσία στο διαδίκτυο. «Η ιστοσελίδα του πρέπει να είναι καλαίσθητη και λειτουργική για τον επισκέπτη και φυσικά να παρουσιάζεται ψηλά στις αναζητήσεις των χρηστών. Το πιο σημαντικό είναι να έχει σύστημα απευθείας online κρατήσεων, καθώς με τον τρόπο αυτό ο ξενοδόχος δεν δίνει προμήθεια στους online travel agents (π.χ. booking.com). Επιπλέον, η σύνδεση του συστήματος κρατήσεων με το front desk διευκολύνει τη διαδικασία και περιορίζει τα σφάλματα», αναφέρει ο Κώστας Κουσινόβαλης, ιδιοκτήτης και διευθύνων σύμβουλος της Lexicon Software.

«Γενικότερα η κατανόηση της συμπεριφοράς του διαδικτυακού χρήστη και η παρακολούθηση των νέων τάσεων μπορούν να βοηθήσουν τους ξενοδόχους αλλά και τις επιχειρήσεις του τουρισμού να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους, προκειμένου να έχουν παρουσία στα σωστά κανάλια τη σωστή στιγμή, βελτιώνοντας έτσι τις αποδόσεις τους», τονίζει η Χαρά Γεωργιάδου.
Πολύ σημαντική είναι πλέον η δημιουργία σταθερής επικοινωνίας με τον επισκέπτη, μελλοντικό ή παλαιότερο. Η ενημέρωση για προσφορές αλλά και οτιδήποτε άλλο αφορά στο ξενοδοχείο γίνεται εύκολα με αποστολή μαζικών SMS στα κινητά τηλέφωνα ή με newsletters στα mails.

Ενα άλλο πεδίο που έχει κυριαρχήσει τα τελευταία χρόνια είναι τα social media, τα οποία εκτιμάται ότι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στο μέλλον, με κερδισμένους αυτούς που θα αξιοποιήσουν ποιοτικά όλες τις πρόσφατες δυνατότητες που μας παρέχουν οι εφαρμογές των Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube και Twitter. Με τα Video, Live Streaming, Instagram και Snapchat Stories να είναι οι πιο ισχυρές προτιμήσεις των χρηστών ως προς το περιεχόμενο που οι ίδιοι επιλέγουν να βλέπουν. Ωστόσο, ο Βασίλης Πολύζος, head of business development της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ obqo, βλέπει ακόμα πιο μακριά: «Η εμβάθυνση σε τεχνολογίες όπως η Virtual Reality (VR), η Augmented Reality (AR) και η Artificial Intelligence (AI) θα επιτρέψει σε αυτούς που θα προσαρμοστούν γρήγορα σε αυτές να ξεχωρίσουν από τους ανταγωνιστές τους».


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ 

ΚΑΘΑΡΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

Ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις, την τελευταία πενταετία όλο και περισσότερα καταλύματα στην Ελλάδα κατασκευάζονται και λειτουργούν με φιλικές προς το περιβάλλον προδιαγραφές.

Με τις αειφόρους πρακτικές στον τουρισμό να αποτελούν παγκόσμια τάση, η λειτουργία ξενοδοχειακών καταλυμάτων φιλικών προς το περιβάλλον θεωρείται πια ζητούμενο και από τους ίδιους τους ταξιδιώτες. Η «πράσινη» αυτή στροφή γίνεται όλο και περισσότερο εμφανής στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. «Τα οφέλη είναι πολλαπλά. Διατηρούμε την παράδοση και την κληρονομιά μας, προστατεύουμε το περιβάλλον, εξοικονομούμε ενέργεια, αλλά και προσελκύουμε καλύτερης ποιότητας πελάτες. Τα δύο τελευταία έχουν άμεσο οικονομικό όφελος για τον επιχειρηματία», παρατηρεί ο Iyad Kayali, υπεύθυνος έκδοσης του green-guide.gr, που δραστηριοποιείται στην προώθηση του αειφόρου τουρισμού.

Αν και ασφαλώς ο ελληνικός τουρισμός έχει να διανύσει πολύ δρόμο ακόμα μέχρι να μπει για τα καλά σε «πράσινα» μονοπάτια, η τελευταία πενταετία δείχνει πως υπάρχει σημαντική βελτίωση: όλο και περισσότερα καταλύματα κατασκευάζονται και λειτουργούν με φιλικές προς το περιβάλλον προδιαγραφές, χρησιμοποιούν τοπικά προϊόντα και αναδεικνύουν έθιμα της περιοχής. Παράλληλα, η ελληνική πολιτεία και νομοθεσία δίνουν πλέον βαρύτητα και στα οικολογικά χαρακτηριστικά ενός καταλύματος κατά την κατάταξή του σε αστέρια, ενώ είναι πλέον πολύ σημαντικό για έναν ξενοδόχο να λαμβάνει «πράσινες» πιστοποιήσεις, όπως η Green Leaders της TripAdvisor, η Green Key και η Travelife. «Οι συνειδητοποιημένοι ξένοι επισκέπτες, αυτοί δηλαδή που έχουν τη βασική αγοραστική δύναμη, ζητούν οι τουριστικές υπηρεσίες που απολαμβάνουν να προσφέρονται ή να σχεδιάζονται με φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, γεγονός που τελικά οδηγεί τον Ελληνα επιχειρηματία του τουρισμού να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση», επισημαίνει ο κ. Kayali.

Τα οφέλη για τον επιχειρηματία είναι σημαντικά, καθώς η οικονομική απόσβεση είναι γρήγορη: ενισχύοντας το προφίλ της τουριστικής επιχείρησης, η στροφή σε φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές επιτρέπει στον ξενοδόχο να προσελκύσει περισσότερους πελάτες με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη. Και αυτό γιατί η αγορά των τουριστών που στρέφονται σε ξενοδοχεία που υποστηρίζουν έμπρακτα την αειφορία μεγαλώνει διαρκώς. Ενα επιπλέον πλεονέκτημα που προσφέρει ο υπεύθυνος τουρισμός είναι και η άμβλυνση της εποχικότητας. «Δεδομένης της μεγάλης βιοποικιλότητας της Ελλάδας αλλά και των ήπιων καιρικών συνθηκών που επικρατούν κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους, δίνεται η δυνατότητα προσέλκυσης επισκεπτών όλο τον χρόνο μέσα από την ανάπτυξη οικοτουριστικών δραστηριοτήτων», λέει ο κ. Kayali. «Αλλωστε οι συγκεκριμένες δραστηριότητες (π.χ. ιππασία, αναρρίχηση, παρατήρηση πουλιών, κ.λπ.) πραγματοποιούνται βασικά εκτός του διμήνου αιχμής, που είναι ο Ιούλιος και ο Αύγουστος».

ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ " ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ "

Τι πρέπει να κάνει ο ξενοδόχος
• Οι πρακτικές στο ξενοδοχείο να είναι φιλικές προς το περιβάλλον, π.χ. ανακύκλωση, εξοικονόμηση ενέργειας (ηλιακοί θερμοσίφωνες, λαμπτήρες Led, κ.λπ.).
• Να χρησιμοποιεί τοπικά προϊόντα.
• Να αξιοποιεί το προσωπικό της περιοχής και να τους παρέχει περιβαλλοντική εκπαίδευση.
• Να ενσωματώσει τα αξιοθέατα και τις δραστηριότητες της περιοχής και να τα προβάλλει μέσα από την ιστοσελίδα του αλλά και τα social media της επιχείρησής του.

Τι πρέπει να κάνει ο επισκέπτης
• Να ζητά δράσεις ανακύκλωσης και να συμμετέχει σε αυτές.
• Να εξοικονομεί νερό.
• Να ζητά να μην αλλάζουν σε καθημερινή βάση τις χρησιμοποιημένες πετσέτες, παρά μόνο εφόσον εκείνος το επιθυμεί.
• Να προτιμά τα τοπικά προϊόντα.
• Να συμμετέχει σε πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής.
• Να κάνει σχετικά σχόλια στις ταξιδιωτικές πλατφόρμες με μεγάλη επισκεψιμότητα booking.com, tripadvisor.com, κ.λπ.).


TO ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ COSTA NAVARINO 

Η περιβαλλοντική και η κοινωνική ευθύνη στον τουρισμό γίνονται πράξη. 

Είναι μετρήσιμες οι αειφόροι πρακτικές σε μια τουριστική επένδυση; Με ποιον τρόπο αφηρημένες έννοιες όπως «προστασία του περιβάλλοντος» γίνονται κατανοητές και θέτουν τις βάσεις για ένα πρότυπο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης; Στα τέλη Δεκεμβρίου, η Costa Navarino εξέδωσε τον πρώτο της απολογισμό βιωσιμότητας για το 2015, εστιάζοντας στις σημαντικές οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιδράσεις της, όπως αυτές διαμορφώθηκαν μέσα από συνεργασία με την τοπική κοινωνία και άλλους φορείς.
«Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Περιφερειακής Ανάπτυξης, η συμβολή της Costa Navarino στην τοπική οικονομία από την αρχή της κατασκευής (2008) μέχρι το τέλος του 2014 ανέρχεται σε 907,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η έμμεση επίδραση για τη Μεσσηνία το 2014 ανέρχεται σε 117,4 εκατ. ευρώ. Το 70% των εργαζομένων μας είναι Μεσσήνιοι, το 83% των προμηθευτών μας είναι ελληνικές εταιρείες, ενώ το 20% αυτών προέρχονται από τη Μεσσηνία», σημειώνει ο Βασίλης Καρακούσης, Environment & Sustainability Manager της TEMEΣ Α.Ε. , φορέα ανάπτυξης της Costa Navarino.

Ο σχεδιασμός των κτιριακών της εγκαταστάσεων βασίζεται στις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. «Ο κατάλληλος προσανατολισμός και τα ειδικά χαρακτηριστικά των κτιρίων, όπως τα φυτεμένα δώματα –επιφάνειας άνω των 5.000 τ.μ.– και οι υπερυψωμένες στέγες, σε συνδυασμό με τη χρήση υλικών, όπως οι εξωτερικές μονώσεις που αγκαλιάζουν τα κτίρια σαν κέλυφος, τα ειδικά υαλοπετάσματα και ο φωτισμός χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης, οδηγούν στη μείωση των ενεργειακών αναγκών», συμπληρώνει. Σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας επιτυγχάνεται με τη λειτουργία του μεγαλύτερου γεωθερμικού συστήματος στην Ευρώπη, αποτελούμενου από 123 χλμ. υπόγειων σωληνώσεων, του πρώτου παγκοσμίως που τοποθετείται σε τόσο μεγάλη κλίμακα κάτω από γήπεδο γκολφ, καθώς επίσης με την αντλία θερμότητας 1.750 MW για ψύξη-θέρμανση χώρων, με ταυτόχρονη παραγωγή ζεστού νερού χρήσης».

Σημαντικό παράγοντα εξοικονόμησης αποτελεί επίσης μια σειρά από παραμέτρους του λειτουργικού σχεδιασμού των εγκαταστάσεων. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η εκμετάλλευση της απορριπτόμενης θερμικής ενέργειας των ψυκτών για την παραγωγή ζεστού νερού χρήσης, η επικοινωνία του συστήματος ελέγχου κλιματισμού δωματίων (BMS) με το σύστημα κρατήσεων και η εγκατάσταση ανιχνευτών παρουσίας σε κοινόχρηστους χώρους για τον έλεγχο του φωτισμού. «Η εφαρμογή των μέτρων αυτών οδήγησε το 2015 σε μείωση της κατανάλωσης υγραερίου κατά 49,4% σε σχέση με το 2012, που λαμβάνεται ως έτος αναφοράς. Κι αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, με δεδομένο ότι η μείωση επιτεύχθηκε παρά την αύξηση των διανυκτερεύσεων κατά 29%».

Η λύση που επιλέχθηκε για τη διαχείριση των υδατικών πόρων που χρησιμοποιούνται για την άρδευση των γηπέδων γκολφ και του πρασίνου των εγκαταστάσεων της Costa Navarino ήταν αποτέλεσμα εκτενούς υδρογεωλογικής μελέτης στην περιοχή της νοτιοδυτικής Μεσσηνίας. Κατασκευάστηκαν δύο λιμνοδεξαμενές, συνολικής χωρητικότητας 700.000 κυβικών μέτρων, πλήρως ενταγμένες στο φυσικό τοπίο της περιοχής, οι οποίες γεμίζουν χρησιμοποιώντας ένα ελάχιστο ποσοστό της απορροής των τοπικών ποταμών, που μέχρι πρότινος απλώς χανόταν στη θάλασσα. Οι ετήσιες ανάγκες άρδευσης της μονάδας καλύπτονται χωρίς η τοπική κοινωνία να στερείται τους υδατικούς πόρους της. Χαρακτηριστικά, το 2015 χρησιμοποιήθηκε μόλις το 0,76% της ετήσιας απορροής του ποταμού Σέλα και το 0,69% της ετήσιας απορροής του ποταμού Γιαννούζαγα. Σημαντική στην εξοικονόμηση υδατικών πόρων είναι και η συνεισφορά της μονάδας επεξεργασίας λυμάτων του Navarino Dunes, το νερό της οποίας, μετά από τριτοβάθμια επεξεργασία, ανακυκλώνεται πλήρως και χρησιμοποιείται για άρδευση.


 

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΟΝΕΙΡΑ ΓΛΥΚΑ!

Το άλφα και το ωμέγα στη φιλοξενία είναι ο άνετος ύπνος, τον οποίο εξασφαλίζουν ανθεκτικά στρώματα από φυσικά υλικά, με δυνατότητα προσαρμογής σε κάθε σωματότυπο.

Ανεξάρτητα από όλες τις υπόλοιπες παροχές, πρώτα και πάνω από όλα ένα ξενοδοχείο σχεδιάζεται για να προσφέρει στους πελάτες του διανυκτέρευση, δηλαδή ύπνο. Δεδομένου ότι ο σύγχρονος ρυθμός ζωής είναι ιδιαίτερα αγχωτικός, ο ξεκούραστος ύπνος είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορεί κάποιος να αντιμετωπίζει τις καθημερινές του προκλήσεις. Είτε πρόκειται για διακοπές είτε για επαγγελματικό ταξίδι, στο ξενοδοχείο που επιλέγουμε για τη διανυκτέρευσή μας θέλουμε να απολαμβάνουμε τον ύπνο μας, προκειμένου να έχουμε την απαιτούμενη ενέργεια για την επόμενη μέρα.

Συνεπώς, το ξενοδοχειακό στρώμα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει οποιονδήποτε πελάτη, ανεξαρτήτως σωματικής διάπλασης. «Για να αποδώσει ένα στρώμα τα μέγιστα, πρέπει να αποτελείται εξ ολοκλήρου από φυσικά υλικά, τα οποία έχουν τη δυνατότητα προσαρμογής ανάλογα με το βάρος, τις καμπύλες του σώματος, αλλά και τη θερμοκρασία του ατόμου που θα ξαπλώσει σε αυτό», υποστηρίζει ο ιδρυτής της COCO-MAT, Πωλ Ευμορφίδης. Ο Γιώργος Βελιβάκης, υπεύθυνος B2B Διεύθυνσης της Candia Strom, προτείνει ως ιδανική λύση για τα ξενοδοχεία τα χειροποίητα στρώματα με ανεξάρτητα ελατήρια. «Η κυψελοειδής διάταξη των ελατηρίων προσφέρει άψογη στήριξη, χωρίς τα κενά που δημιουργούνται από τα μαζικής παραγωγής προϊόντα. Επιπλέον, το στρώμα υποχωρεί στα σωστά σημεία, επιμερίζοντας τις διαφορετικές πιέσεις που ασκεί κάθε σώμα, με αποτέλεσμα να ικανοποιεί κάθε σωματότυπο».

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις προδιαγραφές, κυρίως από τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες που έχουν προσαρμοστεί στα διεθνή πρότυπα. «Τα στρώματα τρίτης γενιάς έχουν αδιάβροχα αφαιρούμενα ανωστρώματα με δύο πλευρές στήριξης, σκληρή και μαλακή, και άλλα μοναδικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, οι μεγάλοι tour operators απαιτούν τα στρώματα των ξενοδοχείων να είναι flaret (βραδυφλεγή), τόσο για τα εξωτερικά υφάσματα όσο και για τα εσωτερικά υλικά, ακόμα και για τις ραφές, για απόλυτη προστασία», επισημαίνει ο Γιώργος Τηνιακός, διευθυντής Ξενοδοχειακού Τομέα του Ομίλου Πορτοκαλίδη, αντιπροσώπου στην Ελλάδα της Istikbal.

Ενα επίσης σημαντικό στοιχείο για το στρώμα είναι να πρόκειται για κάποιο αναγνωρισμένο brand, καθώς η επιλογή του προσδίδει αξιοπιστία στο ξενοδοχείο. «Στην πρόσφατη συνεργασία μας με τη Zeus International για το ξενοδοχείο Wyndham Grand Athens, η ανάδειξη της Istikbal ως προμηθευτή στρωμάτων έγινε ανάμεσα σε κορυφαία διεθνή brands, καθώς είχαν τεθεί τα πιο αυστηρά κριτήρια και προϋποθέσεις. Η τελική επιλογή του στρώματος Grand Suite της Istikbal οφείλεται στη μοναδική σχέση τιμής-ποιότητας-υλικών-χαρακτηριστικών. Γι’ αυτόν τον λόγο και το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών μας αφορά σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων», αναφέρει ο Γιώργος Τηνιακός του Ομίλου Πορτοκαλίδη-Istikbal.

Σημαντικό ζητούμενο για τον ξενοδόχο είναι όμως και η αντοχή του στρώματος. «Τα χειροποίητα στρώματα κατασκευάζονται σε κάθε στάδιο της διαδικασίας παραγωγής με μεράκι και σχολαστικότητα. Επιπλέον, η διαδικασία του πονταρίσματος (tufting), που μόνο στο χέρι μπορεί να γίνει, διασφαλίζει τη σταθερότητα των υλικών και άρα τη μακροβιότητα του τελικού προϊόντος», επισημαίνει ο κ. Βελιβάκης της Candia Strom.

Τέλος, η τάση για φιλικά προς το περιβάλλον και τον χρήστη υλικά έχει επεκταθεί και στον κλάδο των στρωμάτων. «Τα στρώματα COCO-MAT εφαρμόζουν τον κανόνα της φυσικής προέλευσης των υλικών. Επιπλέον, δεν πετάμε, αλλά ανακυκλώνουμε, δεν ξοδεύουμε πόρους αλόγιστα, δεν βιομηχανοποιούμε τα προϊόντα μας. Αυτό μας φέρνει πιο κοντά στον άνθρωπο και στη φύση», αναφέρει ο κ. Ευμορφίδης. Αντίστοιχα, τα χειροποίητα στρώματα της Candia Strom χρησιμοποιούν 100% φυσικά υλικά καθώς και καινοτομίες, όπως η επεξεργασία του υφάσματος με λάδι ελιάς, προκειμένου να έχει όλες τις ευεργετικές ιδιότητες του ελαιολάδου και να παρέχει αντιβακτηριδιακή προστασία για το δέρμα.


 

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΜΑΤΙΣΜΟ  

Απαλά σεντόνια, αφράτες πετσέτες και πολυτελή υφάσματα απογειώνουν την εμπειρία της διαμονής.

Πρόκειται για τα μοναδικά αντικείμενα ξενοδοχειακού εξοπλισμού που στην ουσία «αγκαλιάζουν» τον φιλοξενούμενο. Η υψηλή ποιότητά τους, η υποαλλεργική σύνθεσή τους, η απαλή αίσθηση που αφήνουν στο δέρμα και, βέβαια, η ανθεκτικότητά τους –λόγω της εντατικής χρήσης τους– είναι το άλφα και το ωμέγα. «Τα είδη ιματισμού είναι αναλώσιμα, έχουν περιορισμένο κύκλο ζωής και για τον λόγο αυτό οι ξενοδόχοι πρέπει να επενδύουν στη συχνή αντικατάστασή τους προκειμένου να διασφαλίζουν ότι ο επισκέπτης τους θα απολαμβάνει την κυριότερη υπηρεσία για την οποία πληρώνει: τη διαμονή του», επισημαίνει ο Αλέξανδρος Μήτσιου, ιδιοκτήτης της Vesta Home.

Οι βασικότερες τάσεις

Σεντόνια: Οσο πιο πολλές κλωστές έχει το σεντόνι τόσο πιο δεμένο είναι το πανί, και άρα έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής αλλά και καλύτερη υφή. Αυτά που είναι από 100% βαμβάκι είναι πιο δροσερά, αλλά τσαλακώνουν πιο εύκολα, αυτά που είναι 50% βαμβάκι-50% πολυεστέρας σιδερώνονται πιο εύκολα, ενώ τα βαμβακοσατέν (όρος που αφορά την πλέξη) είναι πιο μαλακά.
Μαξιλάρι: Τα Pillow menus, με πολλές επιλογές διαθέσιμων μαξιλαριών ανάλογα με τα γούστα του επισκέπτη, έχουν κάνει δυναμικά την εμφάνισή τους και στα ελληνικά ξενοδοχεία. Μια κλασική πρόταση είναι τέσσερα μαξιλάρια στο κρεβάτι: 2 μέτρια και 2 σκληρά. Ιδανικό εσωτερικό γέμισμα είναι ο σιλικονούχος πολυεστέρας, για απαλή αίσθηση. Επίσης, τα μαξιλάρια, λόγω της μη συχνής πλύσης τους, πρέπει να είναι υποαλλεργικά.
Πάπλωμα: Αν και έχει κυριαρχήσει το πάπλωμα με ύφασμα microfibra (100% πολυεστερικό), το σωστό ύφασμα είναι το βαμβακερό, προκειμένου να «αναπνέει». Ιδανικό εσωτερικό γέμισμα για χαμηλές θερμοκρασίες είναι το πούπουλο, ενώ για λεπτά παπλώματα προτιμάται ο σιλικονούχος πολυεστέρας. Και τα παπλώματα πρέπει να είναι υποαλλεργικά. Σε ό,τι αφορά την εμφάνιση, το άσπρο με γυαλιστερές ρίγες είναι η τελευταία τάση σε παπλώματα και πανωσέντονα.
Πετσέτες: Οι πετσέτες και τα μπουρνούζια (που είναι υποχρεωτικά στα πέντε αστέρων ξενοδοχεία) είναι από βαμβάκι, αλλά το πόσο «αφράτα» είναι εξαρτάται από το νήμα: το πενιέ έχει πιο μαλακή υφή.
Κουρτίνες / υφάσματα επιπλώσεων: Βασική οδηγία είναι οι κουρτίνες και τα υφάσματα επιπλώσεων να είναι βραδύκαυστα, για λόγους ασφαλείας. Στις κουρτίνες, τα υφάσματα συσκότισης (blackout) είναι ιδανικά για την Ελλάδα που έχει έντονη ηλιοφάνεια.

Το σωστό πλύσιμο

Η διάρκεια ζωής των σεντονιών και των πετσετών εξαρτάται αφενός από την ποιότητά τους, αφετέρου από το σωστό πλύσιμό τους. «Η επαγγελματική πλύση δεν αφορά απλώς στην αφαίρεση της βρωμιάς. Είναι μια σύνθετη διαδικασία, κατά την οποία πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι υψηλές απαιτήσεις υγιεινής που υπάρχουν στα ξενοδοχεία, σε συνδυασμό με μια σειρά από υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές», τονίζει ο κ. Βρασίδας Ρενιέρης, υπεύθυνος πωλήσεων της Spick and Span, η οποία με τη συνεργασία του τμήματος ποιότητας της Ecolab και τη χρήση των εργαστηρίων της στη Γερμανία ρυθμίζει τις φόρμουλες πλύσης ανάλογα με τις προδιαγραφές του ιματισμού για τον κάθε πελάτη ξεχωριστά. Πρόκειται για το μοναδικό πλυντήριο στην Ελλάδα με πιστοποίηση διαχείρισης ποιότητας ΕΝ ISO 9001:2008, ΕΛΟΤ EN ISO 13485:2012 και RALGZ992/1.


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ ΟΛΟΤΑΧΩΣ 

Καινοτόμα προϊόντα, εξειδικευμένες λειτουργίες και πρακτικές εξοικονόμησης χρόνου και ενέργειας δίνουν το στίγμα.

Οι κατασκευαστές εξοπλισμού επαγγελματικής κουζίνας προσφέρουν συνεχώς νέα προϊόντα με αμέτρητες επιλογές χρήσης και εξειδικευμένες λειτουργίες. Οι καινοτόμες προσθήκες στις οποίες αξίζει τον κόπο να επενδύσει μια επαγγελματική κουζίνα πρέπει να έχουν σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας των τροφίμων, την αύξηση της ικανοποίησης των πελατών και την απλοποίηση των διαδικασιών μαγειρέματος, εξοικονομώντας χρόνο και άρα χρήμα.

Ανοιχτές κουζίνες

Η νέα τάση στη μαζική εστίαση είναι οι κουζίνες που βρίσκονται σχεδόν μέσα στον χώρο της σάλας, με τον πελάτη να μπορεί να παρακολουθεί κάθε βήμα της προετοιμασίας του φαγητού. Η συγκεκριμένη φιλοσοφία δεν είναι δυνατό να εφαρμοστεί στα κεντρικά εστιατόρια των μεγάλων ξενοδοχείων που εξυπηρετούν καθημερινά τεράστιο αριθμό επισκεπτών. Ομως πολλά ξενοδοχεία που φιλοξενούν στις εγκαταστάσεις τους και μικρά εστιατόρια, τα οποία λειτουργούν με κρατήσεις, επιλέγουν την ανοιχτή κουζίνα. Μια βασική πρόκληση στην οποία καλείται να απαντήσει ο επαγγελματικός εξοπλισμός σε αυτή την περίπτωση είναι ο σωστός εξαερισμός του ενιαίου χώρου κουζίνα-σάλα σε συνδυασμό με τον κλιματισμό. Συστήματα ενσωματωμένα στο ταβάνι, κρεμαστά πάνω από τις εστίες ή με διαφορετικών ταχυτήτων μοτέρ, και πάντα με τον χαμηλότερο δυνατό θόρυβο τόσο στις εσωτερικές όσο και στις εξωτερικές μονάδες, αποτελούν τις βασικές προτάσεις. Υπάρχουν μάλιστα και εταιρείες που προτείνουν τεχνολογίες που έχουν τη δυνατότητα ανάκτησης της θερμότητας από τις κουζίνες και τον ψυκτικό εξοπλισμό του εστιατορίου, ώστε να παρέχουν θέρμανση και ζεστό νερό με χαμηλό κόστος.

Εξοικονόμηση ενέργειας και χρόνου

Οι επαγγελματικές κουζίνες είναι σημαντικά ενεργοβόροι χώροι και η ανάγκη εξοικονόμησης ενέργειας είναι επιτακτική. Ταυτόχρονα, και ο χρόνος είναι χρήμα! Οι νέοι πολυ-φούρνοι με δυνατότητα προγραμματισμού μπορούν να μαγειρέψουν μέχρι 10 και 15 φορές πιο γρήγορα, εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο (και άρα εργατοώρες) αλλά και ενέργεια.
«Η χαμηλότερη κατανάλωση σε ενέργεια (ηλεκτρισμός, φυσικό αέριο ή προπάνιο), σε νερό και σε απορρυπαντικά στις συσκευές αποτελούν στοιχεία που πλέον ενσωματώνονται στις νέες σειρές συσκευών επαγγελματικής κουζίνας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα επαγγελματικό ψυγείο χαμηλής κατανάλωσης μπορεί να κάνει εξοικονόμηση ρεύματος έως και 720 ευρώ τον χρόνο, που σημαίνει ότι σε δύο χρόνια ο επιχειρηματίας έχει κάνει απόσβεση της επένδυσης», λέει ο κ. Γιώργος Σαχαρίδης, διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Εlectrolux Professional.

Πρώτα η ασφάλεια

Οποια και αν είναι η καινοτομία στον εξοπλισμό κουζίνας, η ασφάλεια των τροφίμων είναι υψίστης σημασίας. Αφενός όλες οι συσκευές είναι συμβατές με το σύστημα ποιότητας HACCP (που αφορά στην ασφάλεια των τροφίμων). Αφετέρου, υπάρχει πλέον όλη η απαραίτητη «έξυπνη τεχνολογία» που επιτρέπει στους σεφ και στους μάνατζερ να επιβλέπουν το φαγητό στα διάφορα στάδια της προετοιμασίας του. Οι πολύ δημοφιλείς πλέον συσκευές ταχείας ψύξης, βαθειάς ταχείας ψύξης και combi ovens (πολυ-φούρνοι με λειτουργίες όπως ψήσιμο, γκριλ, μαγείρεμα στον ατμό, σοτάρισμα, μαγείρεμα blanche, ποσέ) βελτιώνονται διαρκώς, παρέχοντας αυξημένες προδιαγραφές ασφάλειας των τροφίμων, καθώς επιτυγχάνουν γρήγορη ψύξη από τη μία, χωρίς τον κίνδυνο ανάπτυξης βακτηριδίων, και ομοιόμορφο ψήσιμο από την άλλη.


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΤΟ ΜΠΑΝΙΟ ΕΙΝΑΙ... ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Είδη υγιεινής υψηλής αισθητικής, σχεδιασμένα με εργονομία και φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, ώστε να εξασφαλίζουν εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων.

Θυμηθείτε τη σειρά των κινήσεων που κάνετε όταν μπαίνετε για πρώτη φορά στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου: αφήνετε τα πράγματά σας, κοιτάτε τη θέα και κατόπιν ελέγχετε το… μπάνιο!
Το μπάνιο είναι ο χώρος του ξενοδοχειακού δωματίου που πρέπει να είναι απολύτως καθαρός, να είναι λειτουργικός και άνετος και να ταιριάζει με το ύφος του καταλύματος. Για τον ξενοδόχο, το μπάνιο πρέπει να έχει κάποια ποιοτικά στοιχεία, όπως ανθεκτικά προϊόντα, χαμηλή κατανάλωση νερού και ενέργειας, αλλά και καλό service κατά τη συντήρησή του (να το προσφέρει δηλαδή η εταιρεία που εμπορεύεται τον εξοπλισμό).

Φυσικά, οι τάσεις του design επηρεάζουν και τον χώρο του μπάνιου, όπως επίσης και των ειδών υγιεινής καθώς και των σχετικών επίπλων. Επιπλέον, η ανάγκη για αειφόρους πρακτικές οδηγεί σε επιλογές που ευνοούν ή εξασφαλίζουν την εξοικονόμηση φυσικών πόρων.

Ζητήσαμε από τον Γιάννη Κουφαλιτάκη, υπεύθυνο του Τμήματος Εργων και Προδιαγραφών της Ideal Standard, να μας περιγράψει τις σημαντικότερες τάσεις στο ξενοδοχειακό μπάνιο:
Προτιμώνται τα λευκά κρεμαστά είδη υγιεινής: καθαρίζονται πιο εύκολα και προσφέρουν καλύτερη αισθητική. Με αυτά εξοικονομείται επίσης περισσότερος χώρος, αφού έχουν μικρότερες διαστάσεις από τα είδη υγιεινής δαπέδου (π.χ. κρεμαστή λεκάνη συνδυαζόμενη με εντοιχιζόμενο καζανάκι).
Αποφεύγονται τα έπιπλα μπάνιου. Υπάρχει σαφής προτίμηση στους νιπτήρες ελεύθερης τοποθέτησης (vessels) οι οποίοι τοποθετούνται επί πάγκου, αφήνοντας ελεύθερο χώρο για εναπόθεση χρηστικών αντικειμένων φροντίδας και υγιεινής. Επίσης, μεγάλη ζήτηση έχουν οι επιτοίχιοι νιπτήρες με διακοσμητικό σιφόνι.
Στον νιπτήρα προτιμώνται μπαταρίες αναμεικτικές εντοιχιζόμενες αντί των κλασικών επικαθήμενων μπαταριών νιπτήρων, όπως επιτάσσουν οι σύγχρονες τάσεις του ξενοδοχειακού design.
Στη μεγάλη πλειονότητα των ξενοδοχειακών μονάδων προτιμώνται ντουσιέρες με καμπίνες ντους αντί της μπανιέρας. Στα ξενοδοχεία 5 αστέρων τοποθετούνται συνήθως και τα δύο (μπανιέρα και ντουσιέρα με καμπίνα ντους). Σε ό,τι αφορά τις ντουσιέρες, η νέα τάση είναι οι walk-in, με διαφανή τοιχώματα που επιτρέπουν στον χρήστη να έχει θέαση του χώρου. Συνδυάζονται με ντουσιέρες χαμηλού προφίλ (χωρίς «πεζουλάκι» περιμετρικά τους), οι οποίες ενσωματώνονται στο πάτωμα.
Μεγάλη ζήτηση υπάρχει για φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, που εξασφαλίζουν εξοικονόμηση φυσικών πόρων και ενέργειας: Για παράδειγμα, καζανάκια διπλής λειτουργίας (μισής ή πλήρους ποσότητας εκροής), μπαταρίες με χαμηλές ροές, θερμοστατικές μπαταρίες για αποφυγή άσκοπης χρήσης ζεστού νερού, μπαταρίες με μειωτήρες ροής, κ.λπ.

AMENITIES

Η απογείωση της εμπειρίας

Φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες, προϊόντα περιποίησης με φυσικά συστατικά και πολυτελή brands έχουν το προβάδισμα.
Οι σύγχρονοι ταξιδιώτες έχουν αλλάξει. Είναι δυναμικοί, μορφωμένοι και αναζητούν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια της διαμονής τους σε ένα ξενοδοχείο. Αυτό ισχύει και στα amenities στο μπάνιο: σε αυτά δεν «βλέπουν» απλώς ένα σαπούνι, ένα σαμπουάν ή conditioner, αλλά μια εμπειρία.
Οι ξενοδοχειακές μονάδες, με τη σειρά τους, φροντίζουν να δημιουργούν μια εξατομικευμένη, μοναδική εμπειρία για όλους τους πελάτες τους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι όλοι, φεύγοντας από ένα ξενοδοχείο στο οποίο έχουμε πραγματικά ευχαριστηθεί τα καλλυντικά μπάνιου, φροντίζουμε να βάλουμε στη βαλίτσα μας –λίγο ένοχα, είναι αλήθεια– όσα δεν έχουμε χρησιμοποιήσει…

Σε ό,τι αφορά τα είδη μπάνιου, οι νέες τάσεις που καταγράφονται είναι συνοπτικά οι εξής:
«Πράσινη» συσκευασία (ανακυκλώσιμη, από ανακυκλωμένα υλικά, κ.λπ.) και προϊόντα από φυσικές πρώτες ύλες.
Προϊόντα με βάση τοπικές πρώτες ύλες, π.χ. πορτοκάλι, ελαιόλαδο, κ.λπ. Για παράδειγμα, η O.LIVE (http://olive-live.gr) έχει δημιουργήσει μια μοναδική σειρά ολοκληρωμένης περιποίησης με κύριο συστατικό το λάδι ελιάς, αξιοποιώντας τις πολλαπλές ιδιότητές του.
Το άρωμα χώρου παίζει σημαντικό ρόλο στις αναμνήσεις και στις εμπειρίες που οι επισκέπτες θα πάρουν μαζί τους, και τελικά βοηθά στην ανάπτυξη μιας πιστής πελατειακής βάσης. Οι τύποι αρωμάτων που έχουν τη μεγαλύτερη δύναμη να μεταμορφώσουν τη διάθεση των επισκεπτών είναι εκείνοι που απευθύνονται και στα δύο φύλα. Τα αρώματα εσπεριδοειδών και τα γήινα είναι ευχάριστα και για τους άντρες και τις γυναίκες. Μία από τις πιο αγαπημένες σειρές παγκοσμίως είναι η βρετανική Molton Brown, με τη σειρά της Πορτοκάλι & Περγαμόντο.
Τα πολυτελή brands έχουν κάνει την είσοδό τους και στα ξενοδοχειακά καλλυντικά: Ferragamo, Oscar de la Renta, Bvlgari, Acqua di Parma, Molton Brown, L’Occitane είναι μόνο μερικές από τις luxury ετικέτες που φιγουράρουν πια στα μπουκαλάκια που θα βρει ο επισκέπτης στο μπάνιο του δωματίου του. Η ADA International αντιπροσωπεύει πολλές διάσημες ετικέτες, όπως Hermès, Chopard, Elemis, κ.λπ. Ο διανομέας της σε Ελλάδα και Κύπρο Κυριάκος Σαλτσίδης αναφέρει τη φιλοσοφία της ADA International: «Δημιουργούμε φόρμουλες που αιχμαλωτίζουν τις αισθήσεις του χρήστη. Οταν γίνει αυτό, ο πελάτης θα επιστρέψει στο ξενοδοχείο».


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

SPA ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Οι διακοπές ευεξίας κερδίζουν έδαφος σε όλο τον κόσμο και πλέον τα ξενοδοχεία επενδύουν στοχευμένα στα spa, σχεδιάζοντας εγκαταστάσεις και υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών.

Οι διακοπές ευεξίας αποτελούν ένα από τα πλέον ανερχόμενα είδη τουρισμού παγκοσμίως. Σύμφωνα με το Global Wellness Institute, τα έσοδα του παγκόσμιου τουρισμού ευεξίας από 494 εκατ. δολάρια το 2013, έφτασαν τα 563 εκατ. δολάρια το 2015, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 14% – σχεδόν διπλάσιος ρυθμός ανάπτυξης από αυτόν των συνολικών εσόδων του τουριστικού κλάδου (6,9%).
Σύμφωνα με το ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό κέντρο ερευνών SRI International, οι τουρίστες ευεξίας ξοδεύουν 130% περισσότερο από τον μέσο τουρίστα. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που τα ξενοδοχεία επενδύουν στην αγορά αυτή, προσδοκώντας αφενός να παρέχουν όσο το δυνατόν πιο αναβαθμισμένες υπηρεσίες στους πελάτες τους και αφετέρου να μεγιστοποιήσουν τα δικά τους έσοδα.

Στην Ελλάδα τα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών φροντίζουν να δημιουργούν εξειδικευμένα κέντρα ευεξίας και πολλά από αυτά έχουν ήδη διακριθεί παγκοσμίως. Στη λίστα των βραβευθέντων ξενοδοχειακών spa του 2016 των World Luxury Spa Awards φιγουράρουν το Porto Carras Thalassotherapy & Spa Center, το Anazoe Spa της Costa Navarino, το Elounda Gulf Spa Villas και το Dream Spa του Olympia Golden Beach Resort & Spa, ενώ αρκετές ακόμα ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις ανά την Ελλάδα έχουν διακριθεί με άλλα βραβεία.

Τα συστατικά της επιτυχίας

Τι κάνει όμως επιτυχημένο ένα spa; Το βασικότερο στοιχείο είναι η φιλοσοφία πάνω στην οποία θα στηθεί ο χώρος ευεξίας. Ο ξενοδόχος είναι αυτός που γνωρίζει καλά το ξενοδοχείο του, γιατί το προτιμούν οι επισκέπτες του και πώς οι επισκέπτες περιγράφουν την εμπειρία τους. Πάνω σε αυτή τη γνώση θα αναπτυχθεί και το spa. Μια έρευνα αγοράς θα καθορίσει τον σκοπό του spa και την εμπειρία που αυτό πρέπει να προσφέρει σε σχέση με το κοινό και τους στόχους του ξενοδοχείου.

Ενα ακόμα στοιχείο είναι ο ξενοδόχος να μπορεί να αναγνωρίσει τις πηγές εσόδων και τα περιθώρια κέρδους της κάθε πηγής. Πρέπει να έχει σαφή εικόνα της ροής εσόδων, της δομής του τιμοκαταλόγου, των απαιτήσεων σε προσωπικό, της μισθοδοσίας και των λειτουργικών εξόδων. Η στρατηγική για την κερδοφορία προϋποθέτει την κατανόηση των ιδιαίτερων απαιτήσεων μισθοδοσίας του προσωπικού του spa και τον περιορισμό αυτού του σημαντικού βάρους με δημιουργικές πρακτικές προσέλκυσης και επιλογής προσωπικού και άριστη διαχείριση των εξόδων.

Κατόπιν, τα προγράμματα και οι σχετικές υποδομές σχεδιάζονται με βάση τη φιλοσοφία στην οποία έχει καταλήξει ο ξενοδόχος. Οι χώροι των θεραπειών μπορεί να περιλαμβάνουν χαλάρωση, θεραπείες προσώπου και σώματος, φυσική κατάσταση, διαχείριση υγείας/τρόπου ζωής και διατροφή. Πάνω σε αυτά θα αναπτυχθούν τα μενού θεραπειών, που μπορεί να είναι a la carte, πακέτα, ομαδικά πακέτα και ειδικά θεματικά προγράμματα. Οι υποδομές θα καθορίσουν τον τύπο και τον αριθμό των χώρων θεραπειών. Δεν πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός ότι τα spa έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές λειτουργίας, που είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία τους. Το να υπάρχει ένας υπέροχος μηχανισμός δημιουργίας δίνης με καταρράκτη δεν λέει τίποτα αν κάθε φορά που λειτουργεί τα αποδυτήρια γεμίζουν με υδρατμούς.

Τέλος, μπορεί πολλοί ξενοδόχοι να μπαίνουν στον πειρασμό να παραλείψουν το έξοδο της πρόσληψης ενός εξειδικευμένου συμβούλου, ωστόσο ο μεγάλος ανταγωνισμός στην αγορά απαιτεί άριστα οργανωμένες υποδομές, προγράμματα και λειτουργία που να μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες. Η επιλογή του κατάλληλου συμβούλου από την αρχή, ακόμα και πριν από την κατασκευή της υποδομής, μπορεί τελικά να οδηγήσει στην εξοικονόμηση χρημάτων που θα προέκυπταν από κατασκευαστικά αλλά και λειτουργικά λάθη.

Οι νέες τάσεις στις θεραπείες

Οταν μιλάμε για τουρισμό ευεξίας, το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι τα spa. Ωστόσο, όσο αυξάνεται η ζήτηση, τόσο διευρύνονται και οι διαθέσιμες επιλογές για τους τουρίστες. Οι νέες κυρίαρχες τάσεις είναι:
Θεραπείες διακοπής καπνίσματος, που επιτρέπουν στον ταξιδιώτη να συνδυάσει τις υγιεινές διακοπές με την απαλλαγή από το τσιγάρο.
Διακοπές πνευματικής και συναισθηματικής θεραπείας, που περιλαμβάνουν συνήθως μαθήματα γιόγκα, διαλογισμού και αυτογνωσίας.
Θεραπείες για μετα-καρκινική αποκατάσταση, που προσφέρουν ποικιλία ολιστικών και εναλλακτικών θεραπειών φυσικής ιατρικής, από βελονισμό έως αγιουρβέδα, σε συνδυασμό με συμβουλευτικές συνεδρίες με ψυχολόγους, διατροφολόγους και φυσιοθεραπευτές.
Προληπτική υγεία για να δείχνετε νεότεροι μέσα από ασκήσεις καταπολέμησης του στρες και γυμναστική.
Καλύτερη υγεία για τον μοντέρνο άντρα, μέσα από προγράμματα και θεραπείες που απευθύνονται ειδικά σε αυτόν.
Διακοπές οικογενειακής ευεξίας με ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα για παιδιά, που τα ενθαρρύνουν να δοκιμάσουν νέα αθλήματα και δραστηριότητες.

Τα κατάλληλα προϊόντα

Στην επιτυχημένη λειτουργία ενός spa σημαντικό ρόλο παίζουν και τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται κατά τις θεραπείες. «Ενα spa brand έχει συγκεκριμένη γνώση σε ό,τι αφορά τη θεραπεία, το αποτέλεσμα, την απόλαυση του πελάτη αλλά και την προώθηση των προϊόντων για αγορά», αναφέρει ο κ. Ιωάννης Χαραλάμπους, αντιπρόεδρος διεθνών πωλήσεων της Elemis, μιας από τις πιο καταξιωμένες εταιρείες στον χώρο των προϊόντων spa. «Η παγκόσμια αναγνώριση μιας μάρκας δίνει στον πελάτη άλλη εμπιστοσύνη και αυξάνει το ποσό που ο πελάτης ξοδεύει σε ένα spa». Επισημαίνει πάντως ότι «σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι η εκπαίδευση του προσωπικού, η οποία δεν αφορά μόνο τις θεραπείες, αλλά και τη γνώση για πωλήσεις θεραπειών και προϊόντων, τη συμπεριφορά μέσα σε ένα spa και τις υψηλές προδιαγραφές που πρέπει να τηρούνται».


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

ΩΡΑ ΓΙΑ ΚΑΦΕ

Φρέσκια πρώτη ύλη, ποιοτικά χαρμάνια, σωστές μηχανές και καλά εκπαιδευμένο στη χρήση τους προσωπικό είναι το άλφα και το ωμέγα.

Στην εποχή που ο ελληνικός τουρισμός προσπαθεί να αναδείξει τη γαστρονομία ως ένα από τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, είναι πράγματι αντιφατικό το πόσο λίγη σημασία δίνουν ακόμα πολλά ξενοδοχεία στην ποιότητα του καφέ. Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι ο καφές καταναλώνεται σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, είναι απαραίτητο συστατικό του πρωινού και «κλείνει» με ιδανικό τρόπο ένα ωραίο γεύμα.

Και ενώ στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη, σημειώνεται εκρηκτική άνοδος στον κλάδο του καφέ (χαρμάνια, μηχανές, σέρβις, κ.λπ.), πελάτες των ξενοδοχείων εξακολουθούν να παραπονιούνται για τον μέτριο ή ακόμα και κακό καφέ που συχνά σερβίρεται στα κεντρικά εστιατόρια των καταλυμάτων. Ακόμα περισσότερο δυσαρεστημένοι εμφανίζονται οι ταξιδιώτες με τον καφέ που προσφέρουν κάποια ξενοδοχεία εντός του δωματίου, με το 75% εξ αυτών να τον κρίνουν αρνητικά (έρευνα της UCC Coffee σε Μεγάλη Βρετανία και Ιρλανδία το 2014).

Αν το μέγεθος ενός ξενοδοχείου δεν μπορεί να δικαιολογήσει την επένδυση στην προσφορά πλήρων υπηρεσιών barista, τουλάχιστον ο ξενοδόχος θα πρέπει να προσέξει τα εξής:
Να επενδύσει σε μια σωστή μηχανή καφέ, ανάλογα με την ποιότητα που θέλει να προσφέρει.
Οι μηχανές να καθαρίζονται καθημερινά.
Το προσωπικό να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο στη χρήση της μηχανής αλλά και στο να διασφαλίζει την ποιότητα της πρώτης ύλης.
Να φροντίζει να προσφέρει πάντα φρέσκο καφέ. Η προετοιμασία του πολύ πριν από το σερβίρισμα έχει ως αποτέλεσμα να χαλάει η γεύση του, καθώς οξειδώνεται.
Το 99% του καφέ είναι νερό και γι’ αυτό η ποιότητα του νερού είναι σημαντική. Η χρήση φίλτρων στη μηχανή και η συχνή αλλαγή τους είναι απαραίτητη.
Ποιότητα στο χαρμάνι: η διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό χαρμάνι καφέ σωστά ψημένου και ενός φθηνού καφέ είναι μόλις λίγα λεπτά του ευρώ ανά φλιτζάνι. Αυτή η μικρή διαφορά όμως εξασφαλίζει στους πελάτες καλύτερη εμπειρία.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ