ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με νέα οπτική ταυτότητα θα κάνει ποδαρικό στο νέο της σπίτι η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος. Στην ανοιχτή πρόσκληση της ΕΒΕ ανταποκρίθηκαν 34 δημιουργικά γραφεία από τα οποία προέκυψαν πέντε φιναλίστ, ενώ οι προτάσεις στο σύνολό τους μαρτυρούν το υψηλό επίπεδο της ελληνικής γραφιστικής κοινότητας.

Από τις πέντε υποψηφιότητες διακρίθηκε η πρόταση της ομάδας του ντιζάινερ Δημήτρη Παπάζογλου (Γ. Ματθιόπουλος, Γ. Τριανταφυλλάκος, A. Peemoeller) και σε τέσσερις μήνες θα παρουσιαστεί το τελικό στρατηγικό επικοινωνιακό σχέδιο της ΕΒΕ. Χωρίς να είναι σε θέση να αποκαλύψει πλήρως την πρότασή της, η ομάδα επισημαίνει ότι η οπτική ταυτότητα δεν θα περιορίζεται σε ένα «απομονωμένο λογότυπο» και την απλή εφαρμογή του αλλά η λύση στο σχεδιαστικό πρόβλημα θα δοθεί από το ίδιο το περιεχόμενο. «Το προτεινόμενο σύστημα οπτικής επικοινωνίας ανάγει το ίδιο το περιεχόμενο σε πρωταγωνιστή μιας άμεσης, εξωστρεφούς και ταυτόχρονα πλούσιας οπτικής εμπειρίας. Συστήνει ένα οπτικό λεξιλόγιο που σέβεται την πλούσια τυπογραφική παράδoση, τολμώντας ωστόσο να την αξιοποιήσει δυναμικά και να την εντάξει σε ένα σύγχρονο πλαίσιο», τονίζει η ομάδα.

Το σχήμα Αssociates (Π. Χαρατζόπουλος, Γ. Καρλόπουλος, Δ. Κολιαδήμας, Β. Γεωργίου, Δ. Κουρκούτης) προσέγγισε το σήμα ως μοτίβο το οποίο προσαρμόζεται σε επιστολόχαρτα, διαφημιστικές πινακίδες ή ακόμη και ένα t-shirt. Οι Associates λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα μοτίβα που δημιουργεί η τέχνη της βιβλιοδεσίας, τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του Βαλλιάνειου και του ΚΠΙΣΝ, τη χρυσή τομή, την ακολουθία Φιμπονάτσι και το ψηφιακό bar code δημιούργησαν ένα στιβαρό σήμα όπου το «κτίριο» υπονοείται χρησιμοποιώντας γραμματοσειρές με στοιχεία του ελληνικού αλφάβητου.

Δύο ενδιαφέρουσες προτάσεις παρουσίασε η ομάδα έργου των k2 design (Γ. Κουρούδης, Χ. Χρυσάφης, Μ. Κουρούδης, Γ. Κονδύλης, Δ. Γιατράκη, Κ. Βαταβάλη, Χ. Ρούνη). Δανείστηκαν στοιχεία από το γράμμα «Β» που είναι η αρχή του βιβλίου και της βιβλιοθήκης, το ελληνικό μπλε χρώμα, την «τετράγωνη» λογική και τον απαραίτητο σελιδοδείκτη. Στην πρώτη τους πρόταση δημιούργησαν μια εικαστική σύνθεση, ενώ στη δεύτερη το «Β» γίνεται στοιχείο της κουκουβάγιας, του μυθικού συμβόλου της σοφίας και της αρετής.

Τις ατέρμονες έννοιες της γνώσης και της σοφίας αποτύπωσε η MNP (Κ. Παναγιώτου, Σ. Ανδρεάδης, Λ. Παπάζογλου, Γ. Τσαβάλος, Ι. Πιτσιλίδου) με το σύμβολο του άπειρου το οποίο οπτικοποιήθηκε με τον τίτλο «Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος» σε μια γεωμετρική γραμματοσειρά. Στη δεύτερη πρόταση η βιβλιοθήκη σηματοδοτήθηκε ως «φωτεινή πηγή» με ένα λιτό τετράγωνο πλαίσιο που σχεδιάστηκε ως αυτόφωτο σώμα συνοδευόμενο τυπογραφικά από την εξέλιξη της πρώτης ελληνικής γραμματοσειράς.

Στη λογική του ανοιχτού βιβλίου –ισχυρό σύμβολο μιας βιβλιοθήκης– και της σύγχρονης μεταφοράς του αρχαιοελληνικού μαιάνδρου κινήθηκε η ομάδα του γραφείου Holy (Η. Γαλαζούλα, Ο. Γαλληνός, Φ. Γαληνός, Π. Γέρου, Χ. Μπεκράκης) στις προτάσεις της. Οι απλές φόρμες του ανοιχτού βιβλίου παραπέμπουν αφενός στο πνευματικό περιεχόμενο της βιβλιοθήκης και αφετέρου στην εξωστρέφεια του ιδρύματος, όπως επισημαίνουν. Το εύπλαστο μοτίβο του διαχρονικού μαιάνδρου προσφέρεται για πολλές εφαρμογές και πολλαπλές αναγνώσεις σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ