Πολίτες-όμηροι των απεργιών

Πολίτες-όμηροι των απεργιών

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ομηροι των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες, οι διεκδικήσεις των οποίων εγείρουν σημαντικά ερωτήματα, έγιναν για ακόμη μία φορά οι κάτοικοι της πρωτεύουσας. Η ακινητοποίηση του συνόλου των μέσων σταθερής τροχιάς στέρησε από τους πολίτες τη δυνατότητα μετακίνησης με τις συγκοινωνίες, κατευθύνοντάς τους στα Ι.Χ. τους. Οι δρόμοι της Αθήνας ήταν απροσπέλαστοι χθες το πρωί, τα οχήματα παρέμεναν σχεδόν στάσιμα με τους οδηγούς να αναμένουν ατελείωτες ώρες πίσω από το τιμόνι για να κινηθούν μόλις ελάχιστα μέτρα. Οι ώρες αιχμής νωρίς το πρωί και το απόγευμα βρήκαν τις κεντρικές οδικές αρτηρίες μποτιλιαρισμένες, με αποτέλεσμα και οι περιφερειακές οδοί να μην μπορούν να προσφέρουν διέξοδο στους οδηγούς, παρά μόνον πρόσθετη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Ενδεικτικό της κατάστασης, που παρατηρείται στους δρόμους κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων, είναι ότι οι σχεδόν 800.000 μετακινήσεις που πραγματοποιούνται καθημερινά με το μετρό, τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και το τραμ προστίθενται στο ήδη ασφυκτικά φορτωμένο οδικό δίκτυο. Την ίδια στιγμή, η χωρητικότητα των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ) δεν επαρκεί για να απορροφήσει το σύνολο των επιβατών, που εξυπηρετούνται υπό κανονικές συνθήκες από τα μέσα σταθερής τροχιάς, ενώ το κυκλοφοριακό χάος υπονόμευσε ακόμη περαιτέρω την ήδη περιορισμένη αξιοπιστία των δρομολογίων λεωφορείων και τρόλεϊ.

Στο μεταξύ, οι συγκοινωνιολόγοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας ότι η ζημία που επωμίζονται οι αστικές συγκοινωνίες λόγω των κινητοποιήσεων δεν αφορά μόνον τις ημέρες των απεργιών. Εχει παρατηρηθεί, όπως εξηγούν, ότι τις ώρες/ημέρες πριν και μετά τις στάσεις εργασίας/απεργίες η συμπεριφορά των επιβατών τείνει να είναι πιο παραβατική (εισιτηριοδιαφυγή) απ’ ό,τι τις υπόλοιπες ημέρες είτε λόγω εκνευρισμού, τον οποίο προκαλεί η ταλαιπωρία, είτε λόγω της πεποίθησης που επικρατεί ότι μετά τις απεργίες ο ελεγκτικός μηχανισμός είναι πιο ελαστικός. Σημαντικές, βέβαια, είναι και οι απώλειες για τα ταμεία των συγκοινωνιακών φορέων. Αθροίζοντας τις τρεις ημέρες που παρέμειναν ακινητοποιημένα τα μέσα σταθερής τροχιάς και την τρίωρη στάση εργασίας που προηγήθηκε, η απώλεια από τα ταμεία των ΣΤΑΣΥ ανέρχεται σε 481.122 ευρώ. Αναλυτικά μία ημέρα απεργίας κοστίζει στην εταιρεία 152.738 ευρώ από πωλήσεις εισιτηρίων που δεν πραγματοποιούνται, ενώ η μία ώρα στάσης εργασίας κοστίζει στην εταιρεία 7.636 ευρώ. Ετσι, η 3ωρη στάση εργασίας, που άνοιξε τον χορό αυτής της κινητοποίησης κόστισε 22.908 ευρώ.

Διχασμός

Χθες πραγματοποιήθηκε η τρίτη κατά σειρά 24ωρη απεργία, αφού είχε προηγηθεί τρίωρη προειδοποιητική στάση εργασίας. Οι εργαζόμενοι αναμένεται να συνεδριάσουν την επόμενη εβδομάδα, προκειμένου να αποφασίσουν εάν θα εντείνουν την ταλαιπωρία του κοινού μέσω νέων απεργιών. Οι προθέσεις τους παραμένουν αβέβαιες, καθώς για ακόμη μία φορά παρατηρείται διχασμός μεταξύ των συνδικαλιστών, μερίδα των οποίων δεν επιθυμεί την κλιμάκωση των κινητοποιήσεων υπό το βάρος της κοινής γνώμης, η οποία έχει στραφεί εναντίον τους.

Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται για την εκχώρηση της εμπορικής εκμετάλλευσης των χώρων των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) στον ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών). Το υπουργείο Υποδομών, από την πλευρά, του αφήνει αιχμές για πιθανή εμπλοκή των συνδικαλιστών στο υφιστάμενο καθεστώς. Στελέχη του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι δεν αξιοποιούνται στο έπακρο, εμπορικά, οι χώροι των ΣΤΑΣΥ. Το σύνολο των εισπράξεων από εμπορική εκμετάλλευση όλων των μέσων (ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ) μετά βίας αγγίζει τα 7 εκατ. ευρώ ετησίως. Πρόκειται για ποσό ιδιαίτερα χαμηλό, με δεδομένο ότι τα μέσα εξυπηρετούν καθημερινά 1,5 εκατ. μετακινήσεις, προσφέροντας ένα πολυπληθές διαφημιστικό κοινό.

Παρά το γεγονός ότι η σχετική τροπολογία, που προβλέπει ότι ο ΟΑΣΑ θα διαχειρίζεται κεντρικά την εμπορική εκμετάλλευση όλων των συγκοινωνιακών εταιρειών (και θα αποδίδει στη συνέχεια τα ανάλογα ποσά στους φορείς) έχει ήδη ψηφιστεί και περιλαμβάνεται στο σχέδιο εξυγίανσης του οργανισμού, οι εργαζόμενοι συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους. Απορίας άξιον, ωστόσο, παραμένει γιατί η διοίκηση των ΣΤΑΣΥ δεν έχει προβεί ακόμη σε προσφυγή στη Δικαιοσύνη κατά των κινητοποιήσεων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή