ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξήθηκαν κατά 300 εκατ. τον Ιανουάριο οι οφειλές Δημοσίου προς ιδιώτες

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αύξηση κατά 300 εκατ. ευρώ εμφάνισαν τα βεβαιωμένα χρέη του ελληνικού Δημοσίου προς τους προμηθευτές του, με αποτέλεσμα αυτά να φθάσουν στα τέλη Ιανουαρίου τα 4,8 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ανήλθαν στα 3,602 δισ. ευρώ έναντι 3,31 δισ. τον Δεκέμβριο του 2016, αύξηση που αποδίδεται στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, ενώ οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων διατηρήθηκαν στα ίδια υψηλά επίπεδα του 1,2 δισ. ευρώ.

Παρά το γεγονός ότι το προηγούμενο έτος «έπεσαν» στην αγορά περί τα 3,1 δισ. ευρώ, το ελληνικό Δημόσιο συνεχίζει να αυξάνει τα χρέη του, ξεπερνώντας μάλιστα τον περυσινό μέσο όρο (130 εκατ. ευρώ ανά μήνα το 2016). Οπως προκύπτει από τα στοιχεία, τα χρέη των Ταμείων τον Ιανουάριο ανήλθαν στα 2,238 δισ. ευρώ έναντι 2,024 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο, ενώ οι οφειλές του ΕΟΠΥΥ αυξήθηκαν περίπου κατά 200 εκατ. ευρώ, στο 1,33 δισ. ευρώ.

Κρυφά χρέη 2,5 δισ.

Ωστόσο, τα χρέη του Δημοσίου δεν είναι μόνο αυτά που εμφανίζονται στο επίσημο δελτίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κρυφά χρέη προσεγγίζουν τα 2,5 δισ. ευρώ και αφορούν οφειλές τόσο προς τους φορολογουμένους όσο και προς τους συνταξιούχους. Συγκεκριμένα, οι εν αναμονή συντάξεις και επιστροφές φόρων που δεν έχουν βεβαιωθεί εκτινάσσουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη του Δημοσίου από τα 4,8 δισ. ευρώ, που είχαν φθάσει στα τέλη Ιανουαρίου του 2017, στα 7-7,3 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δημόσιο δεν εκδίδει ΑΦΕΚ (ατομικά φύλλα έκπτωσης) ή καθυστερεί την επεξεργασία των αιτήσεων για επιστροφές φόρου, με αποτέλεσμα οι οφειλές του Δημοσίου να μην εμφανίζονται στο σύνολο των χρεών του.

Οπως προκύπτει από στοιχεία της Κομισιόν, ο μέσος χρόνος αποπληρωμής των οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες ανέρχεται κατά μέσον όρο σε 115 ημέρες, έναντι 49 το 2015. Φυσικά, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι αποπληρωμές μπορούν να γίνουν ύστερα από 500 ημέρες, δηλαδή έπειτα από ενάμιση χρόνο. Μάλιστα, τα δικαιώματα πληρωμής παραβιάζονται, καθώς για την καταβολή της πληρωμής, ο επιχειρηματίας υποχρεώνεται να αποδεχθεί εκ των προτέρων όρους, παραδείγματος χάριν ότι παραιτείται της καταβολής τόκων υπερημερίας και άλλης αποζημίωσης για τις δαπάνες είσπραξης των οφειλών.

Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), οι οποίες δεν έχουν την ίδια οικονομική ισχύ με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, είναι περισσότερο ευάλωτες στις επιπτώσεις των καθυστερήσεων πληρωμών, ιδίως σε καιρούς οικονομικής ύφεσης.

Εντοκες πληρωμές

Οπως προκύπτει από Οδηγία της Ε.Ε., οι δημόσιες αρχές πρέπει πλέον να πληρώνουν για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προμηθεύονται εντός 30 ημερών ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, εντός 60 ημερών.

Στην περίπτωση πληρωμών που πραγματοποιούνται αργότερα από ό,τι έχει συμφωνηθεί, οι πιστωτές δικαιούνται αυτομάτως τόκους υπερημερίας (με επιτόκιο τουλάχιστον 8% πάνω από το επιτόκιο αναφοράς της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας) και τουλάχιστον 40 ευρώ ως αποζημίωση για κάθε μη εξοφληθέν τιμολόγιο, καθώς και όλες τις άλλες δαπάνες στις οποίες υποβλήθηκαν, ως έξοδα είσπραξης των οφειλών.

Σημειώνεται ότι ληξιπρόθεσμες είναι οι υφιστάμενες υποχρεώσεις προς τρίτους (εκτός γενικής κυβέρνησης), που δεν εξοφλήθηκαν μετά την παρέλευση 90 ημερών από την ημερομηνία οφειλής.

Οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων περιλαμβάνουν στοιχεία εκκρεμών επιστροφών για τις οποίες έχει εκδοθεί και εκκαθαριστεί το σχετικό ΑΦΕΚ μέχρι και το τέλος του μήνα αναφοράς. Από Δεκέμβριο 2015 και εφεξής οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων περιλαμβάνουν στοιχεία εκκρεμών επιστροφών, για τις οποίες έχει εκδοθεί το σχετικό ΑΦΕΚ (εκκαθαρισμένα και μη), μέχρι και το τέλος του μήνα αναφοράς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ