ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η άγνωστη πλευρά ενός κορυφαίου διανοουμένου

ΓΙΩΤΑ ΜΥΡΤΣΙΩΤΗ

Ο Τζον Μπέρτζερ συνδύαζε μοναδικά το ασκημένο βλέμμα του καλλιτέχνη με το διεισδυτικό πνεύμα του φιλοσόφου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Εμείς οι θνητοί γνωρίζουμε πολύ καλά πως ο χρόνος βρίσκεται στα στόματά μας και στα χέρια μας και στα πόδια μας», αφηγείται ο Τζον Μπέρτζερ καθώς ζωγραφίζει - εμφιαλώνει «σαν τζίνι στο λυχνάρι» το πορτρέτο της Τίλντα Σουίντον – «καδραρισμένη για πάντα σε ένα μαγικό παράθυρο για περίεργους και ξένους στον ανυπολόγιστο προορισμό του». Η τελετουργία της ζωγραφικής και της ανάλυσης της εικόνας, οι σκέψεις και οι στιγμές με τη φίλη του ηθοποιό Σουίντον, που προβάλλονται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, αναδεικνύουν την πολύπλευρη προσωπικότητα ενός από τους κορυφαίους διανοούμενους του αιώνα μας. Τον γνωρίζουν καλά οι ιστορικοί της τέχνης, οι κινηματογραφιστές και όσοι ασχολούνται με την εικόνα, ελάχιστοι όμως ξέρουν την εικαστική πλευρά του βραβευμένου με Booker για το μυθιστόρημα «G. το ταξίδι» Αγγλου συγγραφέα που δώρισε το μισό ποσό στους «Μαύρους Πάνθηρες», το «μαύρο κίνημα με τη σοσιαλιστική και επαναστατική προοπτική».

Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κατάφερε να συγκεντρώσει δύο μήνες μετά τον θάνατό του 30 έργα ζωγραφικής από τον γιο του Ιβ και ιδιωτικές συλλογές παρουσιάζοντας για πρώτη φορά τον εικαστικό θεωρητικό της τέχνης που επαναπροσδιόρισε τους τρόπους ερμηνείας της τέχνης μέσα από το συγγραφικό του έργο και τη σειρά ντοκιμαντέρ του «Ways of Seeing» στο BBC. Το αφιέρωμα «Τζον Μπέρτζερ: Ενας ριζοσπάστης ουμανιστής», με δύο ντοκιμαντέρ, σχέδια, ζωγραφιές, βιβλία, βίντεο και ποιήματα προβάλλει σφαιρικά τον στοχαστή το «διεισδυτικό και αιχμηρό σχολιασμό του για τη λειτουργία της εικόνας στην εποχή της πολλαπλής αναπαραγωγής», σημειώνει η διευθύντρια του ΚΣΤ του ΚΜΣΤ Συραγώ Τσιάρα (επιμελήτρια της έκθεσης με τον Ορέστη Ανδρεαδάκη). Ηδη από τη δεκαετία του ’70, ο Μπέρτζερ, κι ενώ ζούσε στο Κενσί, ένα μικρό γαλλικό χωριό, «διέβλεψε τον σημαντικό ρόλο της εικόνας μέσα από τη διαφήμιση, την τηλεόραση, την κοινωνία του θεάματος, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο επίκαιρη την ανάλυση του σήμερα στην εποχή της εικονογραφημένης κουλτούρα μας».

Για τη ζωή και το έργο του θα συζητήσουν με το κοινό ο συγγραφέας, επιμελητής και ερευνητής της βρετανικής βιβλιοθήκης Τομ Οβερτον και ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο ΑΠΘ Αντώνης Κωτίδης, σήμερα το βράδυ (19.30) στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης (Λιμάνι).

Τελευταία προβολή του ντοκιμαντέρ «Οι εποχές στο Κενσί: τέσσερα πορτρέτα του Τζον Μπέρτζερ», σκηνοθεσία Τίλντα Σουίντον, Κρίστοφερ Ροθ, Κόλιν Μακ Κέιμπ, Μπάρτεκ Ντζιάντοζ, αύριο 9 Μαρτίου, στη 1 μ.μ. στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ