Τα superilla… ανοίγουν δρόμους

2' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ. Λίγο ευκολότερη έγινε η καθημερινότητα για την καθηγήτρια ξένων γλωσσών Γκαμπριέλε Γκριν στη Βαρκελώνη, παρότι πολλοί γείτονές της έχουν διαφορετική άποψη γι’ αυτό.

Η Γκριν διαμένει σε συνοικία της Βαρκελώνης, η οποία υιοθέτησε πρόσφατα το αστικό μοντέλο των «υπερ-τετραγώνων» (superilla, στα καταλανικά). Τα superilla αξιοποιούν τη χάραξη των υπαρχόντων δρόμων για να δημιουργήσουν ένα μεγαλύτερο οικοδομικό τετράγωνο όπου τα αυτοκίνητα δεν μπορούν να κινηθούν ελεύθερα και οι δρόμοι έχουν μετατραπεί σε δημόσιους χώρους.

Η Γκριν, που μένει στο μεσαίο superilla της συνοικίας Πομπλενού, λέει ότι η ζωή της έχει αλλάξει προς το καλύτερο. Η 50χρονη, που διατηρεί λέσχη δημιουργικής απασχόλησης για τα παιδιά της γειτονιάς, λέει ότι το superilla απελευθέρωσε τους δρόμους για τα παιδιά.

«Μας έδωσε πολύ περισσότερο χώρο, επιτρέποντας στα παιδιά να παίζουν ελεύθερα. Παλιά, υπήρχε μόνο η τοπική παιδική χαρά, που ήταν συνέχεια γεμάτη παιδιά», λέει η Γκριν.

Ο δρόμος έχει τώρα κλείσει για τα αυτοκίνητα, ενώ η Γκριν ελπίζει ότι ο δήμος θα ακολουθήσει τις συστάσεις οργανώσεων της συνοικίας, που ζητούν την αφαίρεση της ασφάλτου και την αντικατάστασή της με γρασίδι.

Κάθε superilla περιλαμβάνει έως και εννέα παλαιά οικοδομικά τετράγωνα. Μόνον οι κάτοικοι και όσοι διατηρούν επιχειρήσεις δικαιούνται να προσεγγίζουν με τα οχήματά τους, ενώ τα όρια ταχύτητας είναι πολύ μειωμένα σε σχέση με τους δρόμους της πόλης.

Παρά τη διεθνή φήμη της ως πόλης με μικρές κατά κεφαλήν εκπομπές καυσαερίων, η Βαρκελώνη απέτυχε επανειλημμένα να τηρήσει τα όρια ποιότητας του αέρα που θέτει η Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι για το φαινόμενο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πρωτεύουσα της Καταλωνίας ευθύνονται τα αυτοκίνητα.

Κάποιο κάτοικοι του Πομπλενού, όμως, δεν μοιράζονται τον ενθουσιασμό της Γκριν για τα superilla. «Πρόκειται για καταστροφή. Τα superilla προκάλεσαν χάος. Απέκλεισαν την πρόσβαση των οχημάτων και δυσχέραναν την κίνηση», λέει η 56χρονη δικηγόρος Αλίσια Αβιλα, που εργάζεται έξω από το superilla του Πομπλενού.

Μια κοινή ένσταση στα superilla κάνει λόγο για επιβάρυνση της κίνησης των οχημάτων γύρω από τα superilla, ενώ οι επικριτές του νέου μέτρου μιλούν για τη σύγχυση που προκαλεί στους οδηγούς η νέα σήμανση.

Η αντιδήμαρχος συγκοινωνιών της Βαρκελώνης, Μερσέντες Βιδάλ, περιγράφει τα superilla ως «το καλύτερο αστικό μοντέλο για τις ανάγκες της πόλης».

Η δημαρχία προσπαθεί τώρα να λάβει μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα. «Η πυκνότητα των οχημάτων είναι τέτοια, που μέσα σε λίγες ώρες ο αέρας γίνεται αποπνικτικός εξαιτίας των εξατμίσεων και της θερμοκρασιακής αναστροφής, που παρατηρείται την άνοιξη και στις αρχές του χειμώνα», λέει ο καθηγητής Φυσικής του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, Χερόνι Λορέντε. Το 2013, ο δήμος εγκαινίασε πενταετές πρόγραμμα περιορισμού της χρήσης αυτοκινήτων και ενίσχυσης της χρήσης ποδηλάτων και των αστικών συγκοινωνιών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή