ΕΛΛΑΔΑ

Μαθητές λυκείου φτιάχνουν μικρούς δορυφόρους - drones

ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ

Η ομάδα του 3ου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης, που θα λάβει μέρος στον φετινό διαγωνισμό. Μαθητές του ίδιου λυκείου είχαν κατακτήσει το 2014 στη Νορβηγία τη δεύτερη θέση στον διαγωνισμό Διαστήματος CanSat.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στον πρώτο πανελλαδικό διαγωνισμό Διαστήματος ετοιμάζεται να εκτοξευθεί το 3ο Γενικό Λύκειο Μυτιλήνης στις 18 Απριλίου, ανάμεσα σε 10 σχολεία που προκρίθηκαν πανελληνίως. Το 3ο ΓΕΛ Μυτιλήνης θα συμμετάσχει για τέταρτη χρονιά σε «διαστημικό» διαγωνισμό και φαίνεται πως έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία, αφού έχει κατακτήσει, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, μία φορά την τέταρτη θέση, το 2010, και δύο φορές τη δεύτερη θέση, το 2012 και το 2014, μεταξύ των προχωρημένων συμμετεχόντων.

Τον ερχόμενο Απρίλιο, ωστόσο, δεν θα πάει κατευθείαν στην Ευρώπη, όπως τα προηγούμενα χρόνια, αλλά θα περάσει από τον πρώτο πανελλήνιο διαγωνισμό – γέννημα θρέμμα του σχολείου! Τρεις απόφοιτοι του 3ου ΓΕΛ, σημερινοί φοιτητές του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, οι Ηλίας Ψυρούκης, Ηλίας Θεοδωρίδης και Στρατής Τσιρτσής, διοργανώνουν ως μέλη του ΙΕΕΕ NTUA Student Branch για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον διαγωνισμό CanSat in Greece στις 18 Απριλίου. Αυτός θα προηγηθεί του ευρωπαϊκού διαγωνισμού CanSats in Europe, ο οποίος διοργανώνεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και θα γίνει τον Ιούνιο στη Γερμανία.

Σκοπός του πανελλαδικού διαγωνισμού είναι οι μαθητές να δημιουργήσουν ένα μικρό δορυφόρο που θα εκτοξευθεί στο 1 χιλιόμετρο από το έδαφος και κατά τη διάρκεια της καθόδου θα υπολογίζει τιμές πίεσης/θερμοκρασίας και θα εκτελεί άλλη μία αποστολή, επιλεγμένη από κάθε ομάδα. Υστερα από έρευνα και συζήτηση, η ομάδα του 3ου ΓΕΛ, με επικεφαλής τον καθηγητή Φυσικής Γιώργο Κοντέλλη, αποφάσισε να πραγματοποιήσει ελεγχόμενη πτήση, μετατρέποντας τον δορυφόρο (cansat) σε drone με τέσσερις έλικες. Και το όνομα αυτού: «Icaromenippus quadro», το οποίο προέρχεται από την ονομασία των προηγούμενων αποστολών του σχολείου και από την τέταρτη συμμετοχή στον διαγωνισμό, αλλά και από την αγγλική λέξη «quadcopter», καθώς η ομάδα θα έχει ως δευτερεύουσα αποστολή να μετατρέψει το cansat σε ένα drone με τέσσερις έλικες. «Θεωρούμε ότι μια διαστημική αποστολή, πραγματική ή εκπαιδευτική, πρέπει να διαθέτει ένα πιο εξελιγμένο σύστημα προσγείωσης και ελέγχου πτήσης από το να επαφίεται στην επίδραση των καιρικών φαινομένων, όπως συμβαίνει με το απλό αλεξίπτωτο», λένε οι μαθητές στην «Κ». Ενώ ο δορυφόρος βρίσκεται μέσα σε κύλινδρο, δηλαδή ένα εξωτερικό κάλυμμα, θα εξελιχθεί σε ένα αυτόνομο drone, το οποίο οι μαθητές σκοπεύουν να προσγειώσουν αμέσως μετά την εκτόξευση και την απομάκρυνσή του από τον πύραυλο, σε προκαθορισμένο σημείο. Συγκεκριμένα, το κυλινδρικό κουτί μέσα στο οποίο θα υπάρχει ο δορυφόρος θα ανοίξει και από μέσα θα βγει το cansat-drone, το όποιο με τη βοήθεια του γυροσκοπίου θα κάνει βαθμονόμηση και στη συνέχεια μέσω του GPS «θα προσπαθήσουμε να κατευθυνθεί αυτόνομα προς το προκαθορισμένο σημείο».

Κατά τη διάρκεια της καθόδου, η ομάδα θα συλλέγει τις συντεταγμένες από το GPS και το υψόμετρο από την ατμοσφαιρική πίεση, τα οποία και θα αποθηκεύει σε κάρτα SD αλλά και μέσω τηλεμετρίας. Θα γίνουν καταγραφή και απεικόνιση της συνολικής τροχιάς που διέγραψε το cansat και «θεωρούμε την αποστολή επιτυχημένη εφόσον το drone προσγειωθεί στο έδαφος με ασφάλεια».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ