ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

62 ποντοπόρα πλοία έχασε το ελληνικό νηολόγιο σε ένα 12μηνο

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Την έλλειψη ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας δείχνουν για μία ακόμη φορά τα στοιχεία του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου. Μέσα στο τελευταίο 12μηνο έφυγαν από το ελληνικό νηολόγιο 62 ποντοπόρα πλοία. Μαζί με αυτά που απώλεσε το 2015 εμφανίζει πια στη δύναμή της εκατό λιγότερα ποντοπόρα πλοία. Αν και ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει πρώτος παγκοσμίως, τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα, το ελληνικό νηολόγιο με 747 πλοία υποχώρησε στην τρίτη θέση. Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα νησιά Μάρσαλ με 791 ελληνόκτητα ποντοπόρα (74 περισσότερα απ’ ό,τι το προηγούμενο έτος) και στη δεύτερη η Λιβερία με 775 (με 31 περισσότερα).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την απουσία ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας έρχονται να θυμίσουν για μία ακόμη φορά τα τελευταία στοιχεία από το προφίλ του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου, που δείχνουν ότι η γαλανόλευκη έχασε το τελευταίο έτος 62 πλοία. Μαζί με αυτά που απώλεσε το 2015 εμφανίζει πια στη δύναμή της εκατό λιγότερα ποντοπόρα πλοία.

Οι θέσεις

Αν και ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει πρώτος παγκοσμίως τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα, το ελληνικό νηολόγιο με 747 πλοία υποχώρησε στην τρίτη θέση μεταξύ αυτών που επιλέγουν οι πλοιοκτήτες, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-Operation Committee).

Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα νησιά Μάρσαλ με 791 ελληνόκτητα ποντοπόρα (74 περισσότερα απ’ ό,τι το προηγούμενο έτος) και στη δεύτερη η Λιβερία με 775 (με 31 περισσότερα). Μόλις 747 παραμένουν νηολογημένα στην ελληνική σημαία, αν και η συνολική τους χωρητικότητα παραμένει πρακτικά αμετάβλητη σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Και αυτό διότι, παρά το γεγονός πως κάποιοι πλοιοκτήτες άλλαξαν νηολόγια ή πούλησαν τα πλοία τους, άλλοι με νεότερα και μεγαλύτερα πλοία ύψωσαν τη γαλανόλευκη.

Σε κάθε περίπτωση πάντως τα στοιχεία αυτά κρίνονται ανησυχητικά, καθώς καταδεικνύουν ότι σε περίοδο βαθιάς κρίσης στις ναυλαγορές το ελληνικό νηολόγιο φυλλορροεί και δεν μπορεί να κρατήσει τη δύναμή του, αφού είναι ακριβό και βρίθει γραφειοκρατικών προβλημάτων σε σχέση με άλλες σημαίες.

Λιγότερα πλοία όμως, έστω και μεγαλύτερης χωρητικότητας, σημαίνουν και λιγότερους Ελληνες αξιωματικούς στις γέφυρες και στα μηχανοστάσια των ποντοπόρων. Υπολογίζεται πως τα 100 πλοία που έχασε η ελληνική σημαία την τελευταία διετία θα μπορούσαν να έχουν στοιχίσει τη δουλειά σε 400 ναυτικούς. Και βέβαια έχουν χαθεί τα αναλογούντα έσοδα για το Δημόσιο, τόσο από τη νηολόγηση των πλοίων όσο και από τη φορολόγηση των ναυτικών. «Σε μια χώρα που δεν έχει υπογραφεί συλλογική σύμβαση εργασίας από το 2010 και τα συνδικαλιστικά σωματεία αξιώνουν ακόμα εξωπραγματικούς για τα παγκόσμια δεδομένα μισθούς, ενώ η νομική αβεβαιότητα για την πρόσληψη όσων θέλουν να συμφωνήσουν να εργαστούν με όρους αγοράς είναι αυξημένη, είναι φυσικό να χάνονται πλοία», σχολιάζουν οι επαΐοντες.

Σε κάθε περίπτωση, ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει πρώτος διεθνώς αριθμώντας 4.085 πλοία με βάση την επεξεργασία των στοιχείων της IHS Markit από το Committee και ημερομηνία άντλησής τους την 1η Μαρτίου.

Χωρητικότητα

Η συνολική χωρητικότητα του ελληνικών συμφερόντων στόλου εμφανίζεται αυξημένη και ανέρχεται στους 328.763.767 τόνους DWT, έναντι 4 320.597.574 τόνων τον Φεβρουάριο του 2016. Με βάση την έκθεση των IHS Markit και Committee παρατηρείται οριακή μείωση του στόλου κατά 7 πλοία και αύξηση της τάξης των 8.166.193 DWT σε χωρητικότητα. Εκτός από τα 747 στην ελληνική σημαία, τα 791 στη σημαία Μάρσαλ και τα 775 στη σημαία Λιβερίας, 671 έχουν υψωμένα τα χρώματα της Μάλτας, 377 του Παναμά, 271 της Κύπρου (13 περισσότερα από πέρυσι) και 248 των Μπαχαμών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ